روغن بچه؛ همه کاره ای بی خطر و پر فایده!

روغن بچه با اینکه یک روغن ساده از نظر فرمولاسیون است دارای کاربردهای بسیاری ست، از این روغن در بیشتر مواقع به منظور نرم و لطیف نگه داشتن پوست نوزاد در قسمت های حساس استفاده می شود البته بزرگسالان نیز برای مراقبت از پوست و ماساژ نیز از آن بهره می برند. پوست نوزاد، به ویژه نوزادان نارس؛ حساس، نازک و شکننده است. قدمت صد ساله ی این روغن موجب شده تا از نسل های مختلف طرفداران بسیاری را داشته باشد. pH خنثی پوست نوزاد رشد بیش از حد باکتری را کاهش می دهد و به نوعی موجب مراقبت از او می شود. در نوزادان اپیدرم و درم نازک تر از بزرگسالان است و سد اپیدرم هنوز به طور کامل ایجاد نشده است. مشکلاتی اعم از خشکی پوست، عفونت، پوسته پوسته شدن، تشکیل تاول می تواند در پی نامیزان بودن pH پوست نوزاد باشد. استفاده از روغن بچه بر روی پوست نوزاد تازه متولد شده به طور معمول در بسیاری از مواقع انجام می شود؛ اگر از قبل پوست با آب مرطوب شده باشد، مانند بعد از استحمام، روغن بچه کارایی بیشتری خواهد داشت. به طور کلی، این روغن ها برای پاکسازی، حفظ رطوبت پوست و محافظت از سطح آن استفاده می شوند. در فرمولاسیون روغن های بچه چندین تفاوت وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در این مطلب می‌خوانید:

روغن های بچه بر اساس پایه ی فرمولاسیون

  • روغن های معدنی
  • روغن های گیاهی
5 راه کار عالی برای رفع بی خوابی
مشاهده

محصولات مبتنی بر روغن معدنی

مواد تشکیل دهنده ی معمول روغن های بچه بر پایه ی روغن های معدنی؛ بسیار تصفیه شده هستند، مانند پارافین مایع (نام INCI: paraffinum liquidum) و وازلین (نام INCI: petrolatum) است. این ترکیبات بی بو و بی مزه هستند، از نظر پوستی سالیان سال است که آزمایش های سخت را گذرانده و تأیید شده اند، آلرژیزا ، آبگریز نیستند و حاوی سموم دفع آفات و علف کش نیز نیستند. مواد نگهدارنده و آنتی اکسیدان در آن ها جایی ندارد، علاوه بر این ها در مقابل روغن های گیاهی، هیچ خطر خشکی را برای پوست نخواهند داشت. با این وجود، استفاده از روغن های معدنی در مواد آرایشی برای بسیار هنوز هم مورد قبول نیست. شرکت های لوازم آرایشی که موارد آرایشی بر پایه ی مواد طبیعی تولید می کنند، ادعا می کنند که استفاده از روغن معدنی منجر به انسداد منافذ پوست می شود.

محصولات مبتنی بر روغن های گیاهی

همانطور که از عنوان مشخص است، روغن های گیاهی توسط گیاهانی تولید می شوند که بیشترین غلظت را در دانه ها و میوه ها دارند. حدود ۹۵٪ از هر روغن نباتی در درجه اول از تری گلیسیرید تشکیل شده است. روغن نارگیل و روغن نخل (هسته خرما) عمدتا حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند، در حالی که روغن های دیگر تا حد زیادی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند، به عنوان مثال اسید اولئیک و اسید لینولئیک. مواد همراه روغن های گیاهی از جمله فسفولیپیدها، گلیکولیپیدها، سولفولیپیدها، اسکوالین، کاروتنوئیدها، ویتامین E، پلی فنول ها و الکل های تری ترپن هستند. برای جلوگیری از خشکی، مواد نگهدارنده یا آنتی اکسیدان بر اساس روغن های گیاهی به روغن بچه اضافه می شوند.

حتما بخوانید: خواص شیر مادر برای نوزاد

لیستی از روغن های گیاهی بکار برده شده در روغن بچه

  • روغن Cocos Nucifera (روغن نارگیل)
  • روغن Elaeis Guineensis (روغن نخل)
  • روغن گلیسین سوجا (روغن سویا)
  • روغن زیتون هیدروژنه (روغن زیتون)
  • روغن Persea Gratissima (روغن آووکادو)
  • روغن Prunus Amygdalus Dulcis (روغن بادام)
  • روغن Simmondsia chinensis (روغن جوجوبا)
  • روغن دانه Helianthus Annuus (روغن آفتابگردان)

از روغن بچه تا حد زیادی به عنوان محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود و رسالت اصلی آن ها به عنوان مرطوب کننده های پوست در دنیای لوازم آرایشی به اثبات رسیده است. به طور خاص، روغن های بچه در درمان بیماری های مختلف پوستی مانند درماتیت آتوپیک، خشکی، پسوریازیس و سایر بیماری های اگزمایی کاربرد به سزایی خواهند داشت. یکی دیگر از موارد استفاده، ماساژ روغن بچه در اسپاها و هنگام بیماری بوده است که از قدیم الایام در هند و سایر کشورهای آسیایی رواج داشته است.

معایب و مزایای روغن بچه

مانند هر نوع روغن دیگری، در صورت زیاده روی در استفاده از روغن بچه، می توانید دچار بسته شدن منافذ پوستی شوید. در برخی دیگر ممکن است پوست سر را تحریک کند. یکی دیگر از معضلات رسیدن روغن بچه به خط رویش مو در پیشانی است که می تواند منجر به آکنه شود. استفاده بیش از حد از روغن بچه همچنین باعث می شود موهای شما حالت ظاهری و چربی داشته باشد.

روش های خانگی برای درمان جای جوش ها
مشاهده

آیا روغن بچه مرطوب کننده خوبی برای بزرگسالان است؟

روغن بچه برای بزرگسالانی که پوستی کمی تا شدید خشک دارند به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل خواهد کرد. این روغن پوست را نرم، صاف، مرطوب و انعطاف پذیر خواهد کرد و برای ساعت ها، حتی گاهی چند روز پس از استفاده اثر خوبی از خود برجای خواهد گذاشت.

روغن بچه را روی لب ها بزنیم؟

به طور قطع این روغن برای لب ها بسیار مفید خواهد بود؛ اگر لب هایتان از شدن خشکی دچار زخم شده است، روغن بچه می تواند به نرم شدن و بهبود ترک های لب های شما کمک کند. علاوه بر این، به دلیل روغنی که به طور طبیعی در مواد تشکیل دندهده ی آن یافت می شود، استفاده از آن به عنوان یک براق کننده لب روزمره توسط بسیاری از افراد توصیه شده است؛ یکبار از روغن بچه به جای بالم لب استفاده کنید تا تفاوت را درک کنید.

حتما بخوانید: فواید روغن معطر

آیا روغن بچه با شستن پاک می شود؟

به دلیل آبگریز بودن و نوع ترکیبات آن؛ روغن بچه را نمی توان در آب حل کرد، بنابراین برای پاک کردن آن باید ابتدا با یک دستمال اثر فیزیکی روغن را پاک کنید و سپس پوست را به آرامی شست و شو دهید.

آیا روغن بچه پوست را تیره می کند؟

به طور کلی، روغن بچه هنگام استفاده به عنوان مرطوب کننده، پوست را تیره نمی کند.

آیا روغن بچه به رشد مژه ها کمک می کند؟

بله، روغن بچه به دلیل داشتن مواد اولیه با خاصیت رشد، می تواند باعث رشد مژه ها شود. بسیاری از این روش برای مستحکم ساختن مژه ها استفاده می کنند. استفاده ی همزمان از ویتامین e و روغن بچه یک فرمولاسیون قوی برای تقویت مژه هاست.

آیا روغن بچه برای موهای سیاه مفید است؟

استفاده از روغن بچه بر روی موها اصلا توصیه نمی شود.

آیا روغن بچه برای پوست صورت مفید است؟

روغن  بچه به عنوان یک ضد آلرژی ساخته شده است و فاقد پارابن، فتالات و رنگ است. این بدان معنی است که بدون دغدغه می توانید از آن برای رطوبت رسانی به پوست خود استفاده کنید.

آیا می توانید از روغن بچه به عنوان مرطوب کننده صورت استفاده کنید؟

روغن بچه یک محصول غیر دارویی است؛ به این معنی که برای استفاده از آن احتیاج به تجویز پزشک نخواهید داشت، این روغن منافذ پوست شما را مسدود نمی کند. بنابراین اگر پوست خشک تا طبیعی دارید، می توانید از روغن بچه برای مرطوب سازی پوست خود استفاده کنید.

فواید چای سفید برای سلامت عمومی بدن
مشاهده

آیا با روغن بچه می توان آرایش را پاک کرد؟

هیچ دلیل روشنی برای استفاده از روغن بچه برای از بین بردن آرایش روزانه وجود ندارد. با این حال، بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند. از آنجا که استفاده از روغن بچه بی ضرر است ( برای بسیاری از پوست ها )، صدمه ای به شما نخواهد زد. با این حال، اگر پوستی مستعد آکنه دارید، آرایش خود را با روغن بچه پاک نکنید.

آیا روغن بچه در از بین بردن اسکار و جای زخم موثر عمل می کند؟

هیچ تحقیق معتبری وجود ندارد که نشان دهد روغن بچه می تواند باعث کاهش جای زخم شود؛ با این حال، بیشتر اسکارها و علائم ناشی از زخم ها با آبرسانی و رطوبت دهی کم رنگ تر می شوند پس استفاده از روغن بچه می تواند یک راه حل مناسب و بی ضرر باشد. لازم به ذکر است، استفاده ی مداوم از روغن بچه در نواحی اسکار می تواند اثر بخش باشد با یک بار استفاده توقع معجزه نباید داشت.

حتما بخوانید: خواص روغن کنجد

آیا روغن بچه می تواند موجب تسکین بیماری های پوستی شود؟

محققان برخی شواهد پیدا کرده اند که نشان می دهد روغن بچه می تواند به تسکین ناراحتی های پوستی کمک کند، از جمله این موارد می توان به خشکی پوست و بیماری هایی مانند پسوریازیس اشاره کرد. روغن بچه می تواند در حساسیت های پوستی که موجب خارش می شود نیز موثر واقع شود.

آیا شب می توانید از روغن بچه بر روی صورت خود استفاده کنید؟

شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز روغن بچه را به صورت خود بمالید تا با پوست مرطوب و نرم تری داشته باشید؛ با این حال، اگر مستعد آکنه هستید، از انجام این کار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند آن را بدتر کند.

آیا روغن بچه می تواند آکنه را درمان کند؟

تا به امروز هیچ مدرکی به دست نیامده که استفاده از روغن بچه می تواند آکنه را درمان کند، در مقابل عده ای با استفاده از روغن بچه آکنه های بیشتری هم پیدا کرده اند!

آیا می توان به جای فوم اصلاح از روغن بچه استفاده کرد؟

هیچ تحقیقی حاکی از آن نیست که روغن بچه جایگزین مناسبی برای فوم و کرم های اصلاح خواهد بود. با این حال، استفاده منظم از روغن بچه پوست شما را مرطوب و لطیف نگه می دارد و اصلاح را راحت تر می کند.

عوارض احتمالی استفاده از روغن بچه

  • آلرژی
  • آکنه
  • تعرق کمتر

واکنش آلرژیک

مطابق با پژوهش های انجام شده، آلرژی با روغن بچه بسیار نادر است که رخ دهد. با این حال، اگر پوست حساسی دارید و نگران هستید که پوستتان واکنش نشان دهد، قبل استفاده از روغن بچه حتما کمی از آن را بر روی پوست آرنج امتحان کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید واکنشی دارید یا نه. اگر هیچ گونه قرمزی یا تحریک مشاهده نکردید، می توانید آن را بدون هیچ گونه مشکلی روی صورت خود بمالید.

حساسیت فصلی
مشاهده

ایجاد آکنه

روغن بچه به گونه ای طراحی و تولید شده است که به عنوان محصولی غیر پزشکی شناخته می شود. بنابراین منافذ پوستی را مسدود نخواهد کرد، اگرچه می تواند باعث ایجاد آکنه در افراد مستعد شود.

ناتوانی در عرق کردن و تنفس بیشتر

روغن بچه مانعی بر روی پوست شما ایجاد می کند. بنابراین در یک روز گرم از تعرق پوست جلوگیری خواهد کرد و خنک کردن شما را به تعویق می اندازد.

نحوه استفاده از روغن بچه

اگر تصمیم دارید روغن بچه را به صورت خود بمالید؛ مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. صورت خود را با پاک کننده یا صابون ملایم بشویید.
  2. خشک کنید و کمی رطوبت روی سطح پوست باقی بگذارید.
  3. مقدار کمی روغن بچه را در کف دست بریزید.
  4. به آرامی و با نوک انگشتان روغن را روی صورت خود ماساژ دهید.

جایگزین هایی برای روغن بچه

روغن های تک فاز گیاهی انتخاب طبیعی تری برای مراقبت از پوست خواهد بود. اگر به دنبال روغن های جایگزین برای رطوبت دهی و سلامت پوست خود هستید، این گزینه های طبیعی تر را در نظر بگیرید:

  • روغن بادام؛ یک روغن ملایم و مرطوب کننده است. برای کسانی که پوستی خشک و حساس دارند بسیار عالی عمل خواهد کرد.
  • روغن آرگان؛ یک روغن مناسب صورت و مو برای کسانی است که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دهند. این ماده آبرسان و پر از ویتامین است که می تواند به محافظت از پوست صورت و موی شما در برابر آفتاب و سایر آسیب ها کمک کند.
  • روغن جوجوبا؛ برای کسانی که پوست چربی دارند عالی است. این روغن سبک و مرطوب کننده است، بعلاوه باعث کاهش چربی نیز می شود.
  • روغن گل سرخ؛ برای کسانی که پوستی مستعد آکنه دارند معجره می کند! این روغن مرطوب کننده است و در عین حال حاوی اسیدهای چرب است که برای کاهش قرمزی به کار می رود و می توانند جای زخم های آکنه را نیز از بین ببرند.

حتما بخوانید: روغن درخت چای؛ مروری بر خواص درمانی و فواید اعجاب انگیز آن!

دست آخر؛ روغن بچه استفاده کنیم یا نه؟

به عنوان یک محصول برای مراقبت از پوست و ایجاد لطافت می توانید روغن بچه را بکار ببرید ولی باید مراقب حساسیت ها و آکنه ها باشید، روغن بچه یک یار ذخیره در کشوی میز آرایش شماست که می تواند مواقع بسیاری بکار آید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.