خواص شیر مادر برای نوزاد

تغذیه کودک با شیر مادر

بعد از تشخیص بارداری و ایجاد علائم بارداری مهم ترین مرحله تغذیه ی نوزاد است، همان طور که می دانیم تغذیه با شیر مادر اهمیت بسیار زیادی را دارد. نوزاد متولد شده برای رشد و نمو نیاز به شیر دارد شیر مادر با داشتن خواص شگفت انگیز مناسب ترین و در واقع اصولی ترین ماده برای تغذیه نوزاد است از مهم ترین خواص شیر مادر می توان به کلستروم ( colostrum) اشاره داشت این مایع زرد رنگ که غنی از آنتی بادی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود و از همین رو نوزاد را در مقابل انواع بیماری ها محافظت می کند. علاوه بر آنتی بادی در هر لیتر شیر مادر ۳۳۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که این میزان میتواند برای رشد استخوان های نوزاد بسیار مناسب باشد.

در اولین روزهای شیردهی مادر ممکن است که شیر مادر قوام و چربی مناسبی را نداشته باشد اما با مکیدن نوزاد شیر مادر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می کند. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا نیازی به آب نیست زیرا ترکیبات خواص شیر مادر مناسب ترین مواد را برای تامین آب بدن نوزاد دارد.

بارزترین علائم حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات
مشاهده

ترکیباتی که در شیر مادر وجود دارد همگی از مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که همه نوزادان به آن احتیاج دارند. معمولا یک مادر سالم برای تولید شیر روزانه باید حدود ۵۰۰ کالری را مصرف کند این مقدار کالری می تواند در روز بین ۶۴۴ تا  ۷۵۶ گرم شیر را تولید کند.

خواص شیر مادر
تغذیه با شیر مارد

مهم ترین خواص شیر مادر برای نوزادان

*  تاثیر مثبت در میزان هوش نوزادان

با توجه به همین مسئله در مقایسه با کودکانی که شیر خشک مصرف می کنند این کودکان بسیار باهوش هستند پس می توان گفت که خواص شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد اثر دارد.

* تقویت عملکرد ریه

ریه حساس ترین عضو یدن است و با توجه به خواص شیر مادر می توان گفت که تغذیه با شیر مادر باعث تقویت عملکرد ریه های نوزاد می گردد و در مقایسه با سایر نوزادان شیر مادر از مشکلات تنفسی و تنگی نفس جلوگیری می کند.

* اسید های چرب مقوی

با توجه به نوع تغذیه مادر شیر مادر دارای اسیدهای چرب، قند لاکتوز، آب و اسید آمینه بسیار مقوی و مفید برای رشد نوزاد می باشد.

خواص شیر مادر

*یک آنتی بادی مطمئن

بسیار شنیده ایم که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در صورت بیماری نیازی به مراجعه به پزشک ندارند زیرا شیر مادر با داشتن آنتی بادی های مقوی از بدن مادر باعث تقویت سیستم ایمنی می شود این آنتی بادی از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود.

* محافظت از نوزاد در برابر بیماری

شیر مادر با داشتن خواص آنتی بیوتیکی بالا از نوزاد در برابر ذات الریه، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونت های میکروبی، آنفلوآنزا،  عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه محافظت می کند.

آشنایی با نشانه های بیماری MS
مشاهده

* کیفیت بهتر نسیت به شیر خشک

در مقایسه با شیر خشک های صنعتی که برای نوزاد مضر است شیر مادر دارای حداقل ۱۰۰ جزء خواص می باشد.

* رشد عضلات فک نوزاد

یکی از خواص شیر مادر مکیدن سینه مادر است که به رشد فک نوزاد کمک می کند معمولا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دارای دندان های سالمی هستند.

* وابستگی کودک به مادر

دمای بدن مادر و مخصوصا سینه مادر به علت گرمای خاصی که دارد باعث می شود تا نوزاد با لذت از شیر مادر تغذیه کند شیر مادر همیشه آماده است و احتیاج به گرم کردن و میکروب زدایی ندارد.

و نکته دوم این که در تغذیه نوزاد با شیر مادر کودک به مادر وابسته می شود.

* ابتلا نشدن به بیماری قلبی و انواع سرطان ها

طبق یافته های که محققان درباره خواص شیر مادر به دست آورده اند به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که از شیر مادر خورده اند، تا سن ۱۵ سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری MS، بیماری قلبی و سرطان می شوند.تغذیه نوزاد با شیر مادر در سال اول زندگی، میزان بیماری ها و مرگ و میر ها را کاهش می دهد.

خواص شیر مادر
ایمنی بدن نوزاد با شیر مادر

* مناسب ترین غذا برای نوزادان

همان طور که گفتیم شیر مادر با داشتن ترکیبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مایعاتی مفید مناسب تربن نوع تغذیه برای  برای رشد مغز و بدن نوزادان و کودکان است و خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان را تا حدود زیادی کم می کند.

* جلوگیری از مشکلات روانی در بزرگسالی

در بیشتر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در مقایسه با سایر کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند این افراد کمتر دچار بیماری ها و مشکلات دوران بزرگ سالی مثل چاقی و اضافه وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول خون، اگزما، دیابت ، آسم و لوسمی ( سرطان خون ) که این موارد اهمیت خواص شیر مادر را مشخص می کند.

عدد فشار خون و عوامل موثر بر آن
مشاهده

* رشد مناسب مغز

از خواص شیر مادر می توان به وجود اسید های چرب اشاره کرد که وجود این نوع اسید ها به رشد مغز نوزاد کمک می کند.

 * رشد استخوان و بلند شدن قد

با توجه به وجود کلسیم در شیر مادر نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می  کنند علاوه بر رشد قد مناسب دچار  اضافه وزن نیز نمی شوند بلکه این کودکان دارای قد و وزن مناسبی می شوند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.