تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان

امروزه محصولات بی نهایت زیادی برای مراقبت از پوست در بازار موجود هستند و انتخاب از میان آن ها واقعا به کار دشواری بدل شده است. هر محصول مراقبت از مو برای رفع یکی از مشکلات پوست مثل برطرف کردن چرب بودن بیش از حد پوست، جلوگیری از چروک شدن یا حتی افزایش درخشندگی طبیعی پوست، طراحی شده است.

هر محصولی عملکردی متفاوت و نامی مخصوص به خود دارد. برای مثال تمیز کننده های پوست برای تمیز کردن کثیفی ها، مواد آرایشی، چربی مازاد و دیگر چیزها از روی صورت شما طراحی شده اند. اسامی بعضی از محصولات مراقبت از مو، شباهت زیادی با هم دارند و ممکن است با هم دیگر یکی در نظر گرفته شوند. برای مثال تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان برای خیلی ها ملموس نیست.

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان

کرم های آبرسان و کرم های مرطوب کننده، محصولاتی کاملا متفاوت هستند اما گاها، این اسامی، به اشتباه به جای هم دیگر به کار می روند. حقیقت این است که این محصولات برای برطرف کردن مشکلات پوستی کاملا متفاوتی طراحی شده اند.

به طور کلی می توان گفت که تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان این است که کرم های مرطوب کننده برای برطرف کردن خشکی پوست ولی کرم های آبرسان، برای رفع کم آبی پوست ساخته شده اند. با وجود اینکه ممکن است این دو عمل شبیه به هم دیگر به نظر برسند اما ابدا چنین چیزی صحت ندارد و تفاوت کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان بسیار زیاد است.

در این مقاله می خواهیم برای شما توضیح دهیم که این دو نوع محصول چگونه روی پوست شما تأثیر می گذارند و اینکه شما چگونه می توانید بفهمید پوستتان خشک است یا کم آب یا هم کم آب است و هم خشک. سپس اصلی ترین تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان را برای شما توضیح می دهیم تا بازاریابان نتوانند شما را فریب دهند.

راهنمای مرحله به مرحله روتین مراقبت از پوست در شب و روز
مشاهده

آیا پوست شما خشک است یا کم آب؟

احتمالا شما به این دلیل به این مقاله رجوع کرده اید که احساس می کنید پوستتان کم آب یا خشک است. درک تفاوت بین کرم مرطوب کننده و آبرسان به شما کمک می کند تا محصول مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید، اما ابتدا باید بدانید مشکل واقعی پوست شما چیست؟ آیا پوست شما خشک است، آیا پوستتان کم آب است؟ یا اینکه هم کم آب است و هم خشک؟ اجازه دهید نگاهی سریع به تفاوت پوست خشک و کم آب داشته باشیم.

خشکی پوست

خشکی پوست حالی از پوست است که به دلیل فقدان چربی پوست که سبیوم نام دارد، ایجاد می شود. اگر پوست نتواند میزان کفی از چربی های طبیعی را تولید و به خارجی ترین سطح خود ترشح کند، خشک می شود زیرا این چربی ها رطوبت را روی پوست حفظ می کنند.

دلیل خشکی پوست می تواند ژنتیکی، هورمونی محیطی یا سن بالا باشد. خشکی پوست در افراد مسک پدیده ای شایع است. با افزایش سن، پوست ما نمی تواند میزان کافی سبیوم تولید کند و بنابراین خشک می شود.

ممکن است متوجه شده باشید که پوست شما نه تنها در صورت، بلکه در بخش های دیگر بدن مثل سر، پاها پ دستان نیز خشک است. افرادی که در جوانی دچار مشکل خشکی پوست هستند، اگر به مشکلشان رسیدگی نکنند زودتر دچار پیری پوست می شوند. یکی از علائم شایع خشکی پوست، حساس بودن پوست است. دلیل این مسئله این است که چربی های طبیعی ترشح شونده توسط پوست همانند سدی طبیعی علیه عوامل تنش زای محیطی عمل می کنند. این سد طبیعی که از پوست محافظت می کند، سد لیپیدی نام دارد.

سد لیپیدی

برای اینکه بهتر تفاوت کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان را درک کنیم، بد نیست که اطلاعاتی در رابطه با سد لیپیدی نیز داشته باشیم. سد لیپیدی برای سلامت پوست شما ضروری است. سد لیپیدی رطوبت و مواد خوب دیگر را روی پوست حفظ می کند و مانع ورود مواد مضر به پوست می شود.

روش های از بین بردن کبودی
مشاهده

لیپیدها مولکول هایی آبگریز هستند؛ یعنی در آب حل نمی شوند. این مولکول ها تنوع زیادی دارند و مثلا می توان از اسیدهای چرب یا کلسترول نام برد. این مولکول ها برای برقراری ارتباط بین سلول های پوست ضروری می باشند و سلول ها را در کنار هم دیگر نگه می دارند.

لیپیدها سهم زیادی از غشای سیتوپلاسمی سلول های پوست را تشکیل می دهند و بنابراین، از آن ها در مقابل عوامل تنش زای محیطی مثل آفتاب سوختگی محافظت می کنند.

سد لیپیدی خارجی ترین لایه پوست است که از پوست در مقابل عوامل التهاب آور خارجی و عواملی که سب سبب حساس شدن یا آسیب پوست می شوند، محافظت می کند. سد لیپیدی به پوست شما کمک می کند تا آب و رطوبت را حفظ نماید. وقتی سد لیپیدی به خوبی عمل کند، سبب می شود که پوست نرم و سالم به نظر برسد. اگر پوست شما صاف و تازه به نظر برسد، بنابراین سد لیپدی آن آسیبی ندیده است.

علائم آسیب دیدن سد لیپیدی عبارتند از: حساس شدن، سفت شدن، خشک شدن، قرمز شدن، کم آب شدن و پوسته پوسته شدن پوست. وقتی که سد لیپیدی آسیب ببینید، پوست آبش را از دست می دهد و دچار کم آبی می شود.

کم آبی پوست

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان

شناخت پدیده کم آبی پوست به درک بهتر تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان کمک زیادی می کند. کم آبی پوست به معنی کاهش میزان آب پوست است. کم آبی پوست ثبات چندانی ندارد و ممکن است همیشه پوست پر آبی داشته باشید ولی یک روز به هر دلیلی، پوست شما کم آب شود. عواملی که می توانند سبب کم آبی پوست شوند عبارتند از: رژیم غذایی، عوامل محیطی، مراقبت نادرست از پوست، کم خوابی، کافئین و هر عاملی که به سد لیپیدی پوست آسیب بزند.

پف صبحگاهی چشم و درمان آن
مشاهده

با وجود اینکه پوست کم آب ممکن است خشک به نظر برسد، ولی شاید مشکلی در تولید چربی نداشته باشد بنابراین کم آبی پوست ممکن است هم در پوست خشک و هم در پوست چرب مشاهده شود. شیوع کم آبی پوست بیشتر از شیوع خشکی پوست است، زیرا عوامل بیشتری می توانند سبب کم آبی پوست شوند.

شما برای اینکه آب را در پوستتان نگه دارید، به لیپیدها نیاز دارید. یعنی پوست شما باید بتواند مقادیر کافی از چربی های طبیعی را تولید و به سطح خودش ترشح کند. اگر پوست شما نتواند چنین کاری کند شما باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بنابراین اگر دچار خشکی پوست باشید، احتمال دچار کم آبی پوست هم هستید.

بیشتر بخوانید: آبرسانی پوست در فصل سرما

آیا پوست شما کم آب است یا خشک؟

فهمیدن اینکه پوست شما کم آب است یا خشک، همراه با درک تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان، به شما کمک می کند تا در انتخاب محصول مناسب برای خود، درست عمل کنید. پوست خشک و کم آب در نگاه اول شبیه هم هستند.

علائم پوست خشک عبارتند از: چرب نبودن پوست، پوسته پوسته شدن زیاد، منافذ کم یا کوچک، عدم جوش زدن یا جوش زدن خیلی کم، تیرگی پوست، چسبیدن لوازم آرایشی به بخش های خیلی خشک پوست، حساس بودن پوست، التهاب پوست، چروک شدن پوست.

به یاد داشته باشید که پوست خشک، نوعی پوست است و به عوامل محیطی، هورمونی یا ژنتیکی بستگی دارد و یک حالت موقتی نیست، بنابراین درمان فوری ندارد. به همین دلیل اگر پوست خشکی دارید باید پیوسته از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

علائم کم آبی پوست عبارتند از: پوسته پوسته شدن در عین چرب بودن، پوست سفت و براق در عین چرب نبودن، بافت فلس مانند، چین و چروک دائمی پوست و چین و چروک موقتی پوست. همچنین افراد مستعد آکنه که از داروهای ضد آکنه استفاده می کنند، احتمالا دچار کم آبی پوست هستند زیرا این داروها سبب این مسئله می شوند.

علل ایجاد ترک پا و درمان آن
مشاهده

یک راه حل خوب برای اینکه ببینید آیا پوستتان کم آب است یا خیر، این است که جلوی آینه باستید و گونه خود را نیشگون بگیرید. اگر متوجه شدید که پوست شما به طور موقتی کمی چروک شد و اندکی زمان نیاز داشت تا به حالت قبل برگردد، شما دچار کم آبی پوست هستید و بنابراین باید از کرم آبرسان استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده چکار می کند؟

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان
آبرسانی پوست بعد از حمام

حالا که تفاوت پوست خشک و کم آبی پوست را آموختید، تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان را برای شما توضیح می دهیم. کرم مرطوب کننده به حفظ سلامت سد لیپیدی سطح پوست کمک می کند و بدین طریق، پوست را مرطوب نگه می دارد. محتویات کرم های مرطوب کننده، کارشان را در سطح پوست انجام می دهند و برخلاف کرم های آبرسان به درون پوست نفوذ نمی کنند که این هم یکی از موارد تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان است. مرطوب کننده ها حداقل دارای ۲۵٪ چربی های مختلف هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ماسک برای پوست چرب

کرم آبرسان چکار می کند؟

با درک چگونگی عملکرد کرم آبرسان، تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان را متوجه خواهید شد. کرم آبرسان حوای ترکیبات فعالی است که به عمق پوست نفوذ کرده و آب را به سلول هایی که از کم آبی رنج می برند، می رسانند.

کرم های آبرسان معمولا حاوی ترکیباتی به نام رطوبت گیر (humectants) هستند. این ترکیبات با مولکول های آب پیوند هیدروژنی داده و آب (معمولا رطوبت هوا) را  به دنبال خودشان به درون پوست می کشانند. کرم های مرطوب کننده، کمتر از ۵٪ چربی دارند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.