آنتی بیوتیک

طبیعی ترین آنتی بیوتیک ها علیه سرماخوردگی

یکی از بیماری های شایع فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان سرماخوردگی است .بروز این بیماری می تواند شما را کلافه کرده و برایتان دردسر ایجاد نماید .در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف ویروس ها سریع تر در بدن شما جا خوش کرده و دیرتر از آن خارج می شوند .با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و تغییرات محسوس آب و هوا تصمیم گرفته ایم تا شما را با بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی برای درمان سرماخوردگی آشنا کنیم .پس توصیه می کنیم مطالعه این مقاله کاربردی را برای محافظت از سلامتی خود از دست ندهید .

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی‌بیوتیک (به فرانسوی: Antibiotique) یا پادزیست ها به عنوان “داروهای ضد میکروبی” شناخته می شوند و داروهایی هستند که برای مبارزه با عفونت های ایجاد شده توسط باکتری ها در انسان و حیوانات استفاده می شوند.این اصطلاح عموماً به یک ترکیب طبیعی اشاره دارد که باکتری ها یا سایر عوامل بیماری زا را به راحتی را از بین می برد.آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی مفید بوده و نباید از آن ها برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا ، گلودرد ، سرفه و برونشیت ، عفونت های سینوسی و عفونت گوش استفاده کرد.

انواع آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک ‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که از دو راه طبیعی و ساختگی تهیه می شوند. آنتی‌بیوتیک ‌های طبیعی از میکرو ارگانیسم ‌هایی همانند قارچ‌ ها و باکتری‌ها تهیه شده و به دست می آیند. انواع آنتی‌بیوتیک‌ ها شامل دو گروه عمده  باکتریوسید( باعث کشتن سلول بیماری ‌زا می‌شود )و باکتریو استاتیک ( باعث توقف رشد سلول بیماری ‌زا می شود) می باشند.

آنتی بیوتیک

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

آنتی بیوتیک ها اگر چه به طور بالقوه داروهایی نجات دهنده هستند ، اما در مورد مسئله ای به نام مقاومت آنتی بیوتیکی در جامعه پزشکی نگرانی وجود دارد.مقاومت آنتی بیوتیکی هنگامی رخ می دهد که باکتری ها در برابر خواص درمانی آنتی بیوتیک مقاومت کرده و باکتری ها باعث از بین رفتن ، تغییر و کاهش کارآیی دارو می شوند. در این حالت ، باکتری های مضر و بالقوه تهدید کننده زندگی همچنان به زندگی و تکثیر خود ادامه می دهند.بنابراین مصرف غیر مجاز ،خودسرانه و بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها سبب بروز مقاومت آنتی شده و بزرگترین تهدید برای سلامتی فرد به شمار می رود . بیماری هایی که قبلاً با یک دوز ساده آنتی بیوتیک درمان می شدند ، اکنون به راحتی قابل درمان نیستند.عفونت ها و باکتری های سرسخت به راحتی می توانند تکثیر یافته و این باکتری جدید مقاوم به آنتی بیوتیک به راحتی بین همکاران ، دوستان ، خانواده و هرکسی که با آنها در ارتباط باشید ، پخش می شود.درمان و از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار دشوار و به طور بالقوه پرهزینه است و می تواند حتی مرگ را نیز به همراه داشته باشد.

علت بروز مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک عموماً در اثر استفاده بیش از حد و نادرست از داروهای آنتی بیوتیک شیمیایی ایجاد می شوند. استفاده مکرر از این داروها می تواند باکتری های ضعیف را از بین برده و سبب باقی ماندن باکتری های مقاوم و قوی شود. به عنوان مثال استفاده از این داروها برای بیماری هایی که نیازی به آنتی بیوتیک ندارند  مانند عفونت های ویروسی ناشی از آنفولانزا ، گلو درد ، عفونت سینوس و گوش و سرماخوردگی می تواند خطر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش دهد.

روش های پیشگیری از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

سه روش وجود دارد که شما می توانید به وسیله آن خود را در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی محافظت کنید:

  1. فقط در صورت نیاز به آنتی بیوتیک ها از این دارو مصرف کنید. این جمله بدان معناست که اگر بدن شما می تواند با عفونت مبارزه کند ، اجازه دهید این کار را انجام دهد.
  2. .هرگز آنتی بیوتیک هایی را که برای شخص دیگری در نظر گرفته شده است مصرف نکنید.
  3. با بهبود رژیم غذایی توانایی بدن را در مقابله با عفونت ها بهبود بخشید.بدین منظور از سبزیجات ، میوه ، آجیل ، دانه ها و سایر غذاهای گیاهی بیشتر مصرف کرده و آنتی بیوتیک های طبیعی (شامل لیست زیر) را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
راه های عرق نکردن ساده تر از آن چیزی‌ست که فکرش را می کنید!
مشاهده

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید

در زیر لیستی از بهترین و موثرترین آنتی بیوتیک های بدون عارضه طبیعی را به شما معرفی نموده ایم که شما می توانید برای درمان سریع تر و آسان تر سرماخوردگی از آن ها استفاده نموده و با کاهش مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی خطر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهید .

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از غذاهای بسیار مفید و سالم برای درمان سرما خوردگی است.تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک کاسه سوپ مرغ تهیه شده با سبزیجات می تواند حرکت نوتروفیل ها را در بدن شما کند نماید. نوتروفیل ها یکی از انواع گلبول های سفید خون بوده و وظیفه آن ها محافظت از بدن شما در برابر عفونت ها می باشد. بنابراین حرکت آهسته نوتروفیل ها در بدن سبب بهبود تمرکز آن ها در نقاط آلوده به ویروس ها و عفونت ها خواهد شد . مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف سوپ مرغ در کاهش علائم عفونت های تنفسی فوقانی موثر است .علاوه بر این ،این سوپ دارای ارزش غذایی زیادی است و به قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن شما برای دفاع از بدنتان در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند .

آنتی بیوتیک

زنجبیل

فواید سلامتی ریشه زنجبیل قرن ها است که مورد بررسی قرار گرفته است ، و اکنون خواص درمانی این گیاه شگفت انگیز از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است. زنجبیل از دیرباز یک آنتی بیوتیک طبیعی و محافظ در برابر پاتوژن های ناشی از مواد غذایی مانند سالمونلا ، لیستریا و کمپیلو باکتر در نظر گرفته شده و به همین دلیل سوشی ماهی خام معمولاً با زنجبیل ترشی سرو می شود.نوشیدن دم نوش یا چای زنجبیل یکی از راه های گرم کردن بدن و درمان سریع خانگی سرماخوردگی است.برای تهیه این دمنوش گیاهی یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده را به همراه دو فنجان آب جوش در یک قوری بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید سپس زنجبیل ها را خارج کرده و با افزودن چند قطره عسل و آب لیموترش تازه چایتان را طعم دار کرده و بنوشید.این نوشیدنی می تواند به تسکین سرفه یا گلو درد و رفع حالت تهوع کمک کند.

آنتی بیوتیک

عسل

عسل یکی از قدیمی ترین آنتی بیوتیک های شناخته شده جهانی است ، و قدمت استفاده از آن به دوران باستان باز می گردد. مصریان اغلب از عسل به شکل یک آنتی بیوتیک طبیعی و به عنوان یک محافظ پوست استفاده می کردند.عسل حاوی پراکسید هیدروژن بوده و در نتیجه منبع قابل اعتمادی برای از بین بردن باکتری ها به شمار می رود.این ماده دارای قند بالایی است و از این طریق نیز می تواند به جلوگیری از رشد برخی باکتری ها کمک کند.علاوه بر این ، عسل سطح pH پایینی دارد. این کار باعث می شود رطوبت از باکتری ها دور شده و بدین وسیله باکتری ها از بین رفته و سریع تر بمیرند.عسل با دارا بودن خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی برای کاهش گلو درد و بهبود سریع سرماخوردگی ماده غذایی مفید و سودمند شناخته شده است .این ماده سرفه را مهار کرده و علایم سرماخوردگی و سرفه را در کودکان و بزرگسالان کاهش می دهد .

این ماده سرشار از مواد مغذی و آنزیم های مورد نیاز بدن است و از این رو ماده ای قدرتمند برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های مولد سرماخوردگی شناخته شده است .برای استفاده از این خوراکی شیرین و مقوی یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه را با ۲ قاشق چای خوری عسل در یک فنجان آب جوش ریخته و مصرف کنید .این ماده را همچنین می توانید به تنهایی استفاده نمایید. تحقیقات نشان می دهد که دادن ۱۰ گرم عسل به کودکان هنگام خواب ، شدت علائم سرفه آن ها را کاهش داده و سبب کاهش علایم سرماخوردگی در هنگام خواب می شود.البته بهتر است بدانید  بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی مصرف عسل در کودکان زیر یک سال ممنوع بوده و به علت دارا بودن سم بوتولونیوم و ضعیف بودن سیستم ایمنی کودکان خطر مرگ را برایشان به همراه دارد .

از بین رفتن حس بویایی در کرونا
مشاهده

آنتی بیوتیک

سیر

سیر گیاهی باستانی ، بد بو اما پر خاصیت است که با دارا بودن ترکیب فعالی به نام آلیسین دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد میکروبی بسیار بالایی بوده و بیش از صد ها سال است که از آن برای درمان بیماری ها و از بین بردن عفونت ها استفاده می شود .این ماده علاوه بر دارا بودن آلیسین دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی بوده و در نتیجه حاوی خاصیت آنتی بیوتیکی ، ضد ویروسی ، ضد قارچی و ضد میکروبی است.افزودن سیر و مکمل سیر به رژیم غذایی شما ممکن است شدت علائم سرماخوردگی را کاهش داده و با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب باز شدن مجاری تنفسی و دفع سموم از بدن گردد.برای استفاده از مزایای شگفت انگیز این گیاه برای درمان سرماخوردگی ۴ الی ۵ قاشق سیر خرد شده در یک فنجان آب جوش ریخته و ۱ قاشق چای‌خوری عسل خام به آن اضافه کنید و روزانه ۲ الی ۳ بار از این نوشیدنی استفاده کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ،وارفارین و … استفاده می کنید ، قبل از استفاده از سیر به عنوان آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید و در صورت انجام عمل های جراحی مصرف سیر راسه روز قبل از عمل قطع نمایید.

آنتی بیوتیک

اکیناسه

آمریکایی های بومی بیش از ۴۰۰ سال است که از گیاه و ریشه گیاه اکیناسه (سرخار گل) برای درمان عفونت ها استفاده می کنند. ترکیبات فعال این گیاه دارویی شامل فلاونوئیدها و سایر مواد شیمیایی است که اثرات درمانی زیادی روی بدن دارند. به عنوان مثال ، فلاونوئیدها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهند.تحقیقات انجام شده در مورد اثر این گیاه دارویی در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا نشان داده است که مصرف اکیناسه می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده و علاوه بر آن طول دوره درمان این بیماری را کاهش دهد.بزرگسالان برای درمان سرماخوردگی می توانند ۱ تا ۲ گرم ریشه اکیناسه را به صورت چای ، سه بار در روز استفاده نمایند .

آنتی بیوتیک

آویشن

آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی سپتیک و آنتی بیوتیکی برای رفع مشکلات تنفسی مانند سرفه و برونشیت بسیار مفید می باشد.شما می توانید با مصرف دم نوش آویشن از این خواص بهره مند شوید .در صورتی که فشار خون بالایی دارید در مورد مصرف این گیاه با پزشکتان مشورت کنید.

پادارکو

پوست تنه و برگ درخت پادارکو در طول قرون متمادی در طب گیاهی برای رفع عفونت ها و باکتری ها استفاده شده است.این محصول می بایست حتما به صورت چای استفاده شده و در ظروف شیشه ای برای حفظ خواص این گیاه نگهداری شود .این گیاه برطرف کننده قند خون ،آسم و تنگی نفس و برونشیت بوده و سبب از بین رفتن تمامی ویروس ها و میکروب ها خواهد شد.

 

آنتی بیوتیک
روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یا روغن ارگانو یک روغن گیاهی دارای خواص آنتی بیوتیکی بالاست که به دلیل اثر بخشی بالا در کاهش عفونت های دستگاه گوارش کاربرد گسترده ای دارد. روغن اورگانو همچنین به عنوان یک ضد قارچ عمل کرده و می توانید از آن برای از بین بردن قارچ پا ، انگل یا عفونت و حتی عفونت های سینوسی استفاده کنید.بررسی کنید که روغنی که خریداری می کنید حداقل ۷۰ درصد کارواکرول داشته باشد ،این ترکیب ، ترکیبی ضد میکروبی است که باعث می شود قدرت ضد عفونی کنندگی روغن پونه کوهی افزایش یابد .

فلفل هندی

فلفل هندی به علت دارا بودن ترکیبی موثر به نام کپسایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک و یک داروی گیاهی ضد قارچ مورد استفاده قرار می گیرد.شما می توانید از این ماده گیاهی و روغن آن برای درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی استفاده کنید.

راهنمای کامل تشخیص عطر اصل از تقلبی
مشاهده

آنتی بیوتیک

عصاره برگ زیتون

در دهه ۱۸۰۰ میلادی عصاره برگ زیتون به عنوان یک ماده گیاهی طبیعی برای کاهش تب به صورت طبیعی شناخته شده است .این ماده می تواند به درمان مالاریا نیز کمک کند.دانشمندان هلندی دریافتند که ترکیبات های فعال موجود در این ماده شامل اولئوروپئین – و به طور خاص تر ، النولیک اسید ، دارای خواص آنتی بیوتیکی بالایی بوده و می توانند باکتری ها ، قارچ ها و ویروس های مضر را از بین برده و تکثیر آن ها را متوقف نمایند.

آنتی بیوتیک

زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های بسیار مفید در آشپزخانه است که دارای ترکیبی فعال به نام کورکومین می باشد. محققان اعلام نموده اند که ماده کورکومین  موجود در زردچوبه در کاهش التهاب و آسیب های ناشی از زخم معده بسیار مؤثر است.دانشمندان همچنین بیان کرده اند که مصرف زردچوبه می تواند در از بین بردن علائم آلرژی و از بین بردن رینیت یا (تب یونجه) مفید باشد.

آنتی بیوتیک

کلم

کلم به دلیل تأثیرات بالقوه ای که بر روی بهبود عملکرد سیستم گوارشی دارد معروف است ، این ماده و انواع آن شامل کلم برگ،کلم بروکلی و گل کلم دارای  ترکیبات گوگردی می باشند که این ترکیبات در از بین بردن سلول های مضر مؤثر هستند.کلم یک ماده گیاهی ضد باکتری طبیعی است ،که مصرف آن به صورت خام و یا آب پز می تواند به از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها کمک نماید.

آنتی بیوتیک

روغن نارگیل

تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل به طور طبیعی دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است. روغن نارگیل همچنین مملو از آنتی اکسیدان های بی نظیر است.بنابراین از روغن نارگیل (در دوزهای کوچک)می توانید  برای تعادل تیروئید ، تنظیم و کاهش کلسترول و قند خون ، بهبود قدرت سیستم ایمنی و پشتیبانی از عملکرد مغز استفاده کنید.

آنتی بیوتیک

سرکه سیب

سرکه سیب ماده دیگری است که شما می توانید از مزایای بی نظیر آن برای سلامتی خود استفاده کنید .برای بهره مندی از مزایای سلامتی این ماده  حتماً نوع خانگی و غیراشباع آن را انتخاب کنید. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده  بدن را قلیایی کرده و pH خون را متعادل می کند. مصرف این ماده در کنترل وزن، کنترل کلسترول و کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید می باشد.

ویتامین C

این ویتامین محلول در آب که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود نقش مهمی در بدن ما داشته و فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی به همراه دارد. مرکبات شامل لیمو ، پرتقال ، گریپ فروت ، نارنگی و سبزیجات برگ سبز به همراه سایر میوه ها هم چون انبه،کیوی،طالبی،تمشک،گیلاس،هلو،توت فرنگی و …. منابع خوبی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن می باشند. اضافه کردن آب لیموترش تازه به یک فنجان آب جوش به همراه عسل سبب کاهش خلط سینه می گردد. این نوشیدنی اگر نتواند به بهبود سرماخوردگی کمک کند اما می تواند به شما در تامین ویتامین C مورد نیاز سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری نماید. دریافت کافی ویتامین C می تواند از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سایر بیماری ها جلوگیری نماید .

آنتی بیوتیک

۱۶.عصاره گیاه میر

عصاره گیاه میر دارای خواص آنتی سپتیک،ضد قارچی و ضد التهابی است و قدمت استفاده از آن به زمان تولد حضرت مسیح باز می گردد .بر طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۰ میلادی ، عصاره mirrh در مبارزه با E. coli ، استافیلوکوکوس اورئوس ، سودوموناس آئروژینوزا و کاندیدا آلبیکنس مؤثر بود.

آنتی بیوتیک

سایر موارد

گیاهانی که در بالا به شما معرفی نموده ایم بهترین آنتی بیوتیک های گیاهی می باشند که شما می توانید به وسیله آن ها سرماخوردگی ،و سایر میکروب ها و بیماری های میکروبی را سرکوب کنید .اکنون مواردی را به شما معرفی می کنیم که اگر چه دارای خواص ضد میکروبی می باشند اما منشاء گیاهی ندارند.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که در بدن ، برخی غذاها و برخی مکمل های غذایی وجود دارد. مصرف آن ها می تواند به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.برای استفاده از این باکتری های مفید ، از لبنیات حاوی پروبیوتیک مانند ماست،دوغ ،پنیر و شیر استفاده کنید . مصرف ماست پروبیوتیک علاوه بر فواید بالقوه آن برای سیستم ایمنی بدن ، میان وعده سالمی برای تامین پروتئین و کلسیم مورد نیاز روزانه بدنتان می باشد بنابراین لبنیات پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چگونه از خستگی مفرط حین کار در خانه جلوگیری کنیم؟
مشاهده

آب و نمک

آب و نمک از بروزعفونت های تنفسی فوقانی جلوگیری کرده می تواند شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. غرغره کردن آب نمک باعث کاهش و از بین رفتن خلط گلو می شود. برای استفاده از این روش درمانی در خانه ، ۱ قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب کامل حل کنید. آن را غرغره کرده تا راحت تر نفس بکشید .برای شست و شوی بینی و تمیز نمودن سینوس ها هم می توانید با ترکیب آب و نمک بینی خود را شست و شو دهید .سرم های نمکی مخصوص شست و شوی بینی و دهان نیز در داروخانه ها موجودند که می توانید در صورت لزوم آن ها را خریداری نمایید .

استفاده از بخور

استفاده از دستگاه بخور یا بخور دادن راه ساده ای برای مرطوب نمودن هوای پیرامون و کاهش علایم سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از سه سال باشد .با استفاده از بخور قبل از خواب می توانید با احتقان و سرفه مقابله نموده و به بهبود فرایند خواب کمک کنید. این روش کاملا بدون عارضه جانبی بوده و بسیار ساده ،ارزان و در دسترس می باشد.ویروس های سرماخوردگی در محیط های خشک سریع تر از محیط های مرطوب تکثیر می شوند بنابراین ایجاد رطوبت بیشتر در خانه یا محل کار میزان قرار گرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهد. افزایش رطوبت همچنین ممکن است التهاب بینی را کاهش داده و نفس کشیدن را برای بیمار راحت تر کند.اضافه کردن چند قطره روغن اکالیپتوس نیز ممکن است تنفس شما را تحریک کرده و بیماری شما را زودتر درمان کند.

آنتی بیوتیک

حمام گرم

گاهی اوقات می توانید با استفاده از حمام گرم ، تب کودک را کاهش دهید. حمام گرم همچنین می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را در بزرگسالان کاهش دهد. افزودن نمک Epsom یا نمک دریا و جوش شیرین به آب وان می تواند درد بدن را کاهش دهد. اضافه کردن چند قطره روغن مفید گیاهی مانند روغن درخت چای (روغن تی تری) ، روغن درخت عرعر ، روغن رزماری ( اکلیل کوهی) ، روغن آویشن ، روغن پرتقال ، روغن اسطوخودوس (لاوندر) یا اکالیپتوس نیز ممکن است خاصیت تسکین دهنده داشته باشد.

نقره کلوئیدی

آخرین مورد موجود در این لیست ، گیاهی نیست ولیکن توانایی قابل ملاحظه ای در کشتن میکروب ها دارد .نقره کلوئیدی روشی درمانی است که از دهه ۱۹۰۰ میلادی وجود داشته است ، درست از زمانی که آلفرد سیر متوجه شد این ماده قدرت کشتن پاتوژن های مضر را دارد.نقره کلوئیدی در دهه ۱۹۷۰ بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و وقتی دکتر رابرت او بکر از دانشگاه Siracuse کشف کرد که این ترکیب علاوه بر کشتن باکتری ها باکتری هایی که قبلاً در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند را نیز می تواند از بین ببرد.البته نقره کلوئیدی می تواند عملکرد فلور روده را مختل کند.همان طور که می بینید ، اگرچه محافظت از خود و خانواده در برابر عفونت ها بسیار مهم است ، اما در انتخاب روش درمانی در نظر گرفتن مقاومت آنتی بیوتیکی نیز بسیار مهم است.

کلام پایانی

در انتها توصیه می کنیم در مورد علاقه خود به مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی حتما با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند با توجه به شرایط عمومی شما در مورد مزایا و خطرات احتمالی هر یک از موارد نامبرده به شما کمک نمایند .توصیه می کنیم از مصرف داروهای آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه پرهیز کرده و برای جلوگیری از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی حتما داروها را با نشخه پزشک و به صورت منظم مصرف کرده و طول دوره درمان با این داروها را کامل نمایید .

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.