خستگی مفرط حین کار
خستگی مفرط حین کار

چگونه از خستگی مفرط حین کار در خانه جلوگیری کنیم؟

کار کردن در خانه و پای لپ تاپ، ممکن است برای شما خستگی مفرط ایجاد کند: در این مقاله با تیم ایرانوس همراه باشید تا این مشکل را ریشه یابی و در نهایت، راه حلی مناسب را به شما پیشنهاد کنیم.

در ماه می (معادل ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد در تقویم سال شمسی) سازمان بهداشت جهانی، اختلال خستگی مفرط حین کار (burnout) را یک تشخیص رسمی پزشکی اعلام کرد و آن را یک سندروم نامید که ناشی از استرس مزمن در محیط کار است که شخص نتوانسته است به درستی استرس خود را مدیریت کند.

علائم این اختلال خستگی، احساسات منفی نسبت به شغل خود و نداشتن توانایی لازم برای عملکرد صحیح و درست حین کار هستند. اگر شما هم در سال ۲۰۱۹ در محیط کار تا به امروز بوده باشید، حتما یک سری از این مشکلات را خودتان تجربه کرده اید.

خستگی مفرط حین کار
خستگی مفرط حین کار

هزاران دلیل هم برای اینکه این اختلال در بین مردم روز به روز رواج پیدا می کند وجود دارد: هرروزِ هفته هر دقیقه با فضای مجازی و اینترنت سروکار داریم و موبایل های هوشمند، تبلت و اسمارت واچ هایمان را از خود دور نمی کنیم، امروزه ایمیل (ایمیل مارکتینگ) و این داستان ها، بخشی از ضروریات زندگی ما را تشکیل داده است و بیش از یک سوم آمریکایی ها بیشتر از ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند‌.

یک فاکتور اصلی که به روند فراگیر شدن این اختلال در جامعه کمک می کند (که ظاهراً بسیار هم لاکچری و امروزی به نظر می رسد!) کار کردن در خانه است. ( یک تشکری هم بکنیم از تکنولوژی و پیشرفت روز افزونش و تحولات جدید در دنیای مجازی!) به علت پیشرفت تکنولوژی، دیگر لازم نیست هرروز صبح زود بلند شوید، حاضر شوید و در ترافیک سنگین صبح چند ساعتی گیر کنید.

چگونه همیشه بدنی خوشبو داشته باشیم
مشاهده
اختلال خستگی
اختلال خستگی

 

می توانید هروقت دلتان خواست پشت لب تاپتان لم دهید، قهوه بنوشید و زیر باد خنک کولر خانه، کار هایتان را انجام دهید. به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی پیشرفت روند اختلال «خستگی مفرط حین کار» این است که ممکن است به دلیل نبود ساعت دقیق کاری، برنامه های روزانه شما بهم بریزد.

اما بدترین عامل همه گیر شدن این اختلال، عامل انزوا و تنهایی است. روان درمانگر معروف، خانم الیسون استون (Alison stone) معتقد است که کسانی که به صورت حضوری در شرکت های خصوصی و یا دولتی کار می کنند، حتی روزهایی که سرشان بسیار شلوغ است و نیاز به تمرکز کافی برای انجام کارهایشان دارند، به راحتی می توانند زمان کوتاهی را به گفتگو و ارتباط گرفتن با همکاران خود و یا به استراحت کوتاهی اختصاص دهند و یا برای نوشیدن قهوه و یا دم کردن چای، بلند شوند و به آبدارخانه شرکت بروند و اینگونه حال و هوای خود را عوض کنند.

 

کار کردن در خانه و پای لب تاپ
کار کردن در خانه و پای لب تاپ

 

خانم استون می گوید: « این لحظات، هر چند کوتاه و مختصر، باعث افزایش انرژی شما و کاهش استرس ناشی از محیط کار می شوند. کار در خانه و ساعت ها پای لب تاپ نشستن، تعامل با دیگران و به طور کل یک محیط اجتماعی سالم را برای شما فراهم نمی کند و یکی از دلایل اصلی افزایش اختلال «خستگی مفرط ناشی از کار در خانه» است.»

کار کردن در خانه، طبق مواردی که قبلاً ذکر شده است، باعث می شود نتوانید آنطور که باید برنامه های خود را بچینید و برای بیرون رفتن با دوستان و آشنایان خود وقت بگذارید.

رفع تشنگی در ماه رمضان و توصیه هایی برای این ماه
مشاهده

با در نظر گرفتن معایب کار در خانه، به نظر می رسد که هیچوقت نمی شود از مشکلات این نوع کار کردن جلوگیری کرد اما ما روش هایی را در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً به کمکتان می آیند.

با استفاده از یک تقویم و یادداشت قرار های مهم تان، به بهترین نحو ممکن از رویداد های اجتماعی خود لذت ببرید.

 

یادداشت کردن قرار های مهم کاری
یادداشت کردن قرار های مهم کاری

 

یادداشت کردن قرار های مهم کاری خود قطعا ضروری است اما چه بهتر که بخوایید در جهت نظم دادن به زندگی اجتماعی خود نیز از یک تقویم استفاده کنید. مربی معروف، که در زمینه کسب و کار و موفقیت شغلی هم سخنرانی های زیادی داشته است.

خانم جنیفر می نارد (jennifer maynard) معتقد است که بهتر است حین کار کردن، تمام نوتیفیکیشن های گوشی خود را خاموش کنید و ‌فقط برروی کار خود متمرکز باشید (حتی به کسانی هم که در کنار شما زندگی می کنند یادآوری کنید که به تمرکز نیاز دارید و حین کار، نمی توانید صحبت کنید و یا کاری برایشان انجام دهید).

 

تقویم و یادداشت قرار های مهم
تقویم و یادداشت قرار های مهم

 

اما در تقویم گوشی خود، رویداد های اجتماعی خود را یادداشت کنید حتی می توانید از این پیشرفت تکنولوژی در جهت رسیدن به موفقیت های شغلی روزافزون خود استفاده کنید؛ به این صورت که تمام نوتیفیکیشن های گوشی هوشمند خود و حتی لب تاپ خود را خاموش کنید و فقط در تقویم، رویداد های اجتماعی و قرار های مهم کاری خود را یادداشت کنید حتی می توانید در حافظه گوشی خود اطلاعات مورد نظر را ذخیره کنید که گوشی شما نیز از چند روز قبل به شما یادآوری کند.

لک های تیره بر روی لب و درمان آن
مشاهده

برای کار کردن در خانه، به لباس هایی نیاز دارید که تداعی کننده ی محیط کاری باشد‌.

 

 

تداعی کننده محیط کاری
تداعی کننده محیط کاری

 

کار کردن در خانه، آن هم با پیژامه و لباس خانه قطعا لاکچری، بی دردسر و خارق العاده به نظر می رسد اما شما برای تمرکز بیشتر به لباس هایی نیاز دارید که تداعی کننده محیط کاری باشند و سیگنال هایی برای مغز شما بفرستند که ذهن شما این را درک کند که شما در مود کار کردن هستید.

بعد از اینکه از خواب بیدار شدید، بلند شوید تخت خود را مرتب کنید، یک دوش ۱۵ دقیقه ای بگیرید، قهوه دم کنید و بعد پشت لب تاپ خود بنشینید.

می توانید بعد از هر یکساعت یا یک ساعت و نیم کار، بلند شوید و استراحت کوتاه چند دقیقه ای به خودتان بدهید. این کار باعث به جریان انداختن خون در نقاط مختلف بدن می شود و از گرفتگی عضلات و اندام های بدن شما جلوگیری می کند.

 

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.