روش ساخت ماسک در خانه

تقریبا یک سال از شیوع ویروس مرگبار کوید-۱۹ که سبب بیماری تنفسی کرونا می شود، در ووهان چین می گذرد. این ویروس که مقاومت بالایی در خارج از بدن انسان دارد و به راحتی از طریق تنفس ذرات آلوده در هوا یا از طریق دهانی و به واسطه لمس سطوح آلوده منتشر می شود، به سرعت در جهان شیوع پیدا کرد و یکی از گسترده ترین همه گیری های تاریخ بشر را رقم زد.

هنوز رمز و رازهای زیادی در رابطه با این ویروس و الگوهای اپیدمیولوژیک آن وجود دارد و هنوز دقیقا مشخص نیست که این ویروس تا چه حد می تواند مسری باشد و از ابتدای شیوع این ویروس، تردیدهایی در رابطه با استفاده از ماسک های پارچه ای معمولی برای جلوگیری از انتشار بیشتر کووید-۱۹ وجود داشت.

در این مدت، هر روز بیانیه ای جدید توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) مبنی بر استفاده کردن یا استفاده نکردن از ماسک پارچه ای منتشر می شد ولی هنوز هم نمی توان با قطعیت گفت که آیا ماسک پارچه ای صورت می تواند در مقابل ابتلا به ویروس مقاومت کند یا خیر؟ هرچند که احتمال اینکه این نوع ماسک ها در صورت استفاده توسط فرد آلوده، سبب کاهش میزان انتشار شود، بالا است.

با این حال، جدیدترین پژوهش ها که توسط انجمن تهویه هوا در ایالات متحده آمریکا انجام شده، نشان داده است که این ویروس مرگبار می تواند توسط ذراتی به مراتب کوچکتر از چیزی که قبلا تصور می شد، حمل شود. این ذرات به قدری کوچک هستند که کاملا در هوا معلق می شوند و بنابراین شاید استفاده از ماسک های معمولی تأثیر چندانی در عدم انتقال ویروس به فردی که از این گونه ماسک ها استفاده می کند، نداشته باشد؛ نه به این دلیل که این ذرات از فیلتر ماسک های فیلتردار یا روزنه های ماسک های معمولی عبور می کنند، بلکه به این دلیل که در هنگام عمل دم، بیشترین میزان هوا از حاشیه های این ماسک ها و نه از درون بافت پارچه یا فیلتر آن ها، و بدون هیچ مقاومتی وارد سیستم تنفسی می شد.

درمان های خشکی پوست که تا کنون امتحان نکرده اید
مشاهده

بنابراین، از آن جایی که ذرات حامل ویروس می توانند در هوا معلق باشند و برخلاف آنچه که قبلا تصور می شد، خیلی زود روی زمین نمی افتند، این گونه ماسک ها احتمالا محافظت خوبی علیه ابتلا به ویروس کرونا ایجاد نمی کنند ولی می توانند تا حد زیادی از انتشار آن توسط فرد آلوده پیشگیری کنند زیرا در صورتی که فرد آلوده سرفه یا عطسه کند، بخش زیادی از ذرات حامل ویروس، در ماسک به دام می افتند.

به هر حال، همه گیری این بیماری سبب تقاضای بسیار زیاد ماسک توسط مردم و در نتیجه افزایش قیمت و کاهش موجودی ماسک در بازار و داروخانه ها شد. همچنین، در خیلی از کشورها استفاده از ماسک در فضاهای عمومی اجباری شده است. به همه دلایلی که گفته شد، شاید آموختن یادگیری روش ساخت ماسک در خانه برای خیلی ها مفید باشد.

دقت داشته باشید که ماسک صورت نه تنها می تواند سرعت کاهش شیوع ویروس کووید-۱۹ را کاهش دهد، بلکه گاهی اوقات ممکن است در موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد. برای مثال در صورتی که در منقطقه ای جنگی باشید و دشمن از سلاح های شیمیایی تنفسی استفاده کند، در صورت عدم دسترسی به ماسک نظامی، دانستن روش ساخت ماسک در خانه، می تواند جان شما را نجات، هرچند که قطعا این ماسک ها بسیار ضعیف تر از ماسک های نظامی هستند و از بخش های دیگر صورت مثل چشم ها محافظت نمی کنند.

فایده دیگر یادگیری روش ساخت ماسک در خانه این است که اگر به هر دلیلی با گاز اشک آور مواجه شوید و دسترسی به ماسک نداشته باشید، یک ماسک پارچه ای دست ساز نیست مقاومت خوبی علیه این جنگ افزار خیابانی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: از بین رفتن حس بویایی در کرونا

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با چندین روش ساخت ماسک در خانه آشنا کنیم ولی به یاد داشته باشیم که تنها ماسک های نظامی و صنعتی که صورت را به طور کامل می پوشانند و دارای فیلترهای کربن فعال هستند، می توانند حفاظت کامل در مقابل عوامل خطرناک شیمیایی و میکروبی داشته باشند و در صورتی که مجبور نبودید، هرگز از این ماسک ها برای کار کردن در آزمایشگاه های میکروبی و شیمیایی (که الزام ماسک زدن دارند) و تحت حملات شیمیایی نظامی استفاده نکنید.

بالم‌ لب چیست؟ چند نمونه بالم لب خانگی
مشاهده

در این مطلب می‌خوانید:

ساده ترین و سریع ترین روش ساخت ماسک در خانه

این روش ساخت ماسک در خانه یکی از سریع ترین و ساده ترین روش ها است. برای این کار، یک پارچه ضخیم مستطیلی شکل مثلا از جنس یک تیشرت بردارید. لبه بالایی آن را تا وسط تا بزنید. سپس لبه پایینی را نیز تا وسط تا بزنید. مجددا لبه بالایی را تا وسط تا بزنید و همین کار را برای لبه پایینی تکرار کنید تا پارچه ای مستطیلی شکل و چند لایه ایجاد شود.

سپس دو عدد کش پول حلقوی بردارید و یک سر مستطیل پارچه ای چندلایه ای را که ساخته اید، تا چهار انگشت از درون یک کش عبور دهید و همین کار را برای سر دیگر آن و با استفاده از کش دوم، تکرار کنید. سپس دو سر این مستطیل پارچه ای را به داخل تا بزنید و با دو دست خود کش ها را بگیرید و آن ها را پشت گوش خود بیاندازید و به همین سادگی شما یک ماسک پارچه ای دارید.

مزیت های ساخت ماسک در خانه با این روش به شرح زیر هستند:

  • با این روش می توانید در کمترین زمان ممکن ماسک بسازید.
  • پارچه به راحتی قابل شستشو است و هر بار که به خانه بر می گردید می توانید آن را بشویید و مجددا استفاده کنید.
  • مواد اولیه زیادی نیاز ندارد و به راحتی ساخته می شود.
  • به دلیل چند لایه بودن، حفاظت مناسبی علیه عوامل بیماری زای تنفسی که توسط ذرات درشت مثل آیروسل های سنگین منتقل می شوند، ایجاد می کند.
نیروی پنهان ادکلن و عطر
مشاهده

ژنرال دکتر ژورم آدامز که در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت می کند، در عکس های زیر این روش ساخت ماسک در خانه را به صورت گام به گام به شما آموزش می دهد.

مراحل ساخت ماسک در خانه

روش ساخت ماسک در خانه با استفاده از سوتین

سوتین به دلیل ساختاری که دارد، به خوبی می توانند همانند یک ماسک تجاری روی صورت بنشیند. برای ساخت ماسک از سوتین به یک سوتین از جنس کتان و نخ و سوزن یا یک چسب بسیار قوی نیاز دارید. روش ساخت ماک در خانه با استفاده از سوتین به شرح زیر است:

۱) برای ساخت یک عدد ماسک، تنها به یکی از کاسه های یک سوتین نیاز دارید. بنابراین، کاسه های سوتین را از هم دیگر با یک قیچی جدا کنید. دقت داشته باشید که سایت سوتین باید با اندازه صورت شما تناسب داشته باشد. از سوتین های خیلی کوچک یا سوتین های خیلی بزرگ استفاده نکنید. معمولا سوتین های سایز C برای ساخت ماسک مناسب هستند.

۲) بند و کش سوتین را با قیچی ببرید و از کاسه جدا کنید.

۳) یک سر بند سوتین را به یک سمت کاسه و سر دیگر آن را به سمت مقابل کاس بدوزید.

ماسک شما آماده استفاده است. اگر دوست ندارید یا بلند نیستید از نخ و سون استفاده کنید، از یک چسب قوی برای چسباندن بند به کاسته سوتین استفاده کنید. دقت داشته باشید که در هنگام برداشتن ماسک از روی صورت خود، بند را از پشت بکشید و از روی سرتان بلند کنید زیرا اینگه دستتان که ممکن است آلوده باشد، به سمت دهانتان نمی رود.

مزیت های روش ساخت ماسک با استفاده از سوتین به شرح زیر است:

  • این ماسک ها استحکام خوبی روی صورت دارند و نسبت به ماسک های خانگی دیگر کمتر تکان می خورد و البته لبه های آن ها، محکم تر روی صورت قرار می گیرند.
  • ظاهر شیک تری نسب به ماسک های خانگی دیگر دارند.
  • می توان از آن ها چند بار استفاده کرد ولی شستشوی مکرر، آن ها شل می کند.
دانستنی هایی از عطر و انتخاب عطر مناسب
مشاهده

بیشتر بخوانید: در هوای آلوده و در مقابل کرونا از چه ماسکی استفاده کنید

روش ساخت ماسک در خانه با استفاده از دستمال حوله ای

دستمال حوله ای نوعی دستمال کاغذی ضخیم است که در مواقع ضروری که در منزل به پارچه یا سوتین اضافی دسترسی ندارید می توانید از آن در یک روش ساخت ماسک در خانه استفاده کنید.

در این روش ابتدا دو عدد دستمال حوله ای و یک عدد دستمال کاغذی معمولی را در میان آن ها روی هم دیگر قرار می دهید و از وسط به صورت طولی با یک قیچی نصف می کنید.

سپس با استفاده از دو تکه نوارچسب ماسک، اضلاع کوتاه این سه لایه دستمال را از هر دو طرف به طور سرتاسری به هم می چسبانید و یک تکه سیم مفتول را به موازات ضلح فوقانی با یک نوارچسب، می چسبانید تا ماسک استحکام لازم را داشته باشد. جالب است که سیم مفتول را نیز می توانید از سوتین به دست آورید.

سوراخ هایی در هر چهار گوشته این ساختار سه لایه ایجاد کنید و یک سر یک کش را از سوراخ پایینی و سر دیگر آن را از سوراخ بالایی عبور دهید. و گره بزنید. این کار را برای هر دو سمت ماسک انجام دهید و ماسک شما حاضر است ولی این ماسک بر خلاف ماسک های پارچه ای و سوتینی، دوام چندانی ندارد و موقتی است.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.