در هوای آلوده و در مقابل کرونا از چه ماسکی استفاده کنید

ماسک مناسب برای آلودگی هوا دارای یک فیلتر تنفسی بر روی بینی و دهان است. آن ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد و مانع ورود آن‌ها به بدن می‌شود. این ماسک به شما کمک می‌کند به راحتی نفس بکشید و از شما در مقابل اختلالات تنفسی محافظت می‌کند. ماسک ضد آلودگی هوا، پوشش ایمنی شما در مکان‌هایی با درصد بالای آلودگی مثل خیابان‌ها، بازارها، کارخانه‌ها، محل‌های ساخت‌وساز و بیمارستان‌ها است. این محصول قبل از وارد شدن ذرات و دودهای گازی به بینی و دهان شما از آنها جلوگیری می‌کند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری مسری یا بیماری‌های ناشی از آلودگی را کاهش می‌دهد.

ماسک مناسب برای آلودگی هوا می‌تواند از پارچه، میکرو فیبر یا کاغذ فرآوری شده باشد. همچنین ممکن است لایه‌ای از کربن فعال برای از بین بردن آلاینده‌های گازی داشته باشد؛ یا ممکن است از جنس استیل ضدزنگ یا پلاستیک‌های پلاستیکی برای شکل و استحکام بهتر باشد.

ماسک‌های پارچه‌ای ساده حفاظت بسیار کمی ارائه می‌کنند. آن‌ها در برابر آلاینده‌های بسیار ریز مانند ذرات معلق که شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و هاگ‌ها می‌شود، بی‌اثر هستند. با توجه به تحقیقی که در دانشگاه ماساچوست صورت گرفت، ماسک‌های آلودگی هوا تنها می‌توانند در حدود ۱۵ تا ۵۷ درصد آلودگی موجود در دود ناشی از وسیله نقلیه را از بین ببرند.

ماسک‌های عالی مانند ماسک N95 و ماسک N100 در برابر ذرات معلق موثرتر هستند. این ماسک‌ها دارای چندین لایه فیلتراسیون هستند که اجازه نمی‌دهند ذرات و میکروب‌ها از آن عبور کنند.

رتبه بندی ماسک مناسب برای آلودگی هوا و جلوگیری از کرونا

ماسک‌های آلودگی هوا بر اساس محیطی که برای آن طراحی شده‌اند و توانایی آنها در فیلتر آلاینده‌ها دارای رتبه بندی‌های مختلفی هستند. هنگام انتخاب ماسک آلودگی هوا، مهم است که بدانید رتبه بندی آنها بر چه معیاری است. دانستن رتبه بندی‌ها به شما کمک می‌کند ماسک مناسبی را تهیه کنید که متناسب با نیازهای شما باشد.

سازمان ملی بهداشت و ایمنی کار (NIOSH)، یک سازمان فدرال در ایالات متحده و مرجع برتر در زمینه ایمنی ماسک است. این سازمان توصیه می‌کند که استانداردهای کیفیت ماسک‌های آلودگی هوا و افراد در سراسر جهان از این استانداردها پیروی کنند.

رتبه بندی و نام گذاری ماسک مناسب برای آلودگی هوا شامل یک حرف و عدد است. حرف آن میزان ایستادگی ماسک مقابل مواد نفتی را نشان می‌دهد و عدد آن نشان دهنده درصد آلودگی‌هایی است که آن‌ها می‌توانند فیلتر و از بین ببرند. در اینجا تمام حروف و اعداد استفاده شده برای درجه بندی ماسک‌ها آورده شده است:

  • اِن N :
  • در برابر مواد نفتی مقاوم نیست
  • آر R :
  • در برابر مواد نفتی مقاوم است
  • پی P :
  • کاملاً ضد مواد نفتی است.
25 راه مراقبت از خود که هر روز می توانید انجام دهید
مشاهده

اعداد نوشته شده بر روی ماسک ها به چه معنا هستند:

  • ۹۵ – ۹۵٪ از کل آلاینده‌های هوا با قطر ۰.۳ میکرون و بزرگتر را از بین می‌برد
  • ۹۹ – ۹۹٪ کل آلاینده‌های هوا را با قطر ۰.۳ میکرون و بزرگتر از بین می‌برد
  • ۱۰۰ – ۹۷.۹۹ درصد از کل آلاینده‌های هوا با قطر ۰.۳ میکرون و بزرگتر را از بین می‌برد. این ماسک‌ها برای رهگیری ذرات معلق ۲.۵ میکرومتری و ۱۰ میکرو متری از فن آوری ذرات بازدارنده (HEPA) با راندمان بالا استفاده می‌کنند. از این رو، آن‌ها در برابر این ذرات بسیار مؤثر هستند.

 

انواع ماسک مناسب برای آلودگی هوا

ماسک N95 مناسب برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

این ماسک پرکاربردترین ماسک آلودگی هوا است. این محصول تا ۹۵٪ آلرژن های غیر نفتی به اندازه ۰.۳ میکرون را از بین می‌برد. در مقابل بنزین و نف کاربردی ندارد و در محیط‌های دودی بی اثر است. ماسک N95 در برابر باکتری‌ها و گرد و غبار معلق ریز مؤثر است. ثابت شده است که آن‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند آنفولانزای خوکی، آنفولانزای مرغی، سل و آنفولانزا را خنثی کنند. آن‌ها معمولاً در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلیس‌های راهنمایی و رانندگی و مأمورین کنترل ترافیک از ماسک‌های N95 استفاده می‌کنند تا خود را از خود در برابر دود وسایل نقلیه محافظت کنند. کودکان، دانشجویان و کارمندان دفتر نیز از آنها در رفت و آمد روزانه خود به مدرسه، کالج و دفتر استفاده می‌کنند. ۳M و Dettol برخی از مارک‌های پیشرو هستند که ماسک‌های N95 را تولید می‌کنند. این ماسک‌ها در همه ابعاد موجود هستند.

طراحی و فن آوری

ماسک‌های N95 معمولاً بیش از یک لایه تصفیه دارند. برخی از ماسک‌ها دریچه‌ای برای بیرون کشیدن هوا دارند. برای جلوگیری از گرفتگی رطوبت داخل ماسک لازم است. برخی از ماسک‌های N95 نیز دارای لایه‌ای از کربن فعال شده هستند. ماسک‌های ۳M N95 دارای پوشش الکترواستاتیکی پیشرفته‌ای برای تنفس آسان‌تر هستند.

میکرو فیبرهای دارای بار الکتریکی حرکت آزاد هوا را تسهیل می‌بخشند و ماسک را خنک نگه می‌دارند. ماسک‌ها برای راحتی بیشتر سبک هستند. برخی از ماسک‌ها دارای گیره‌های بینی قابل تنظیم هستند. برخی دیگر دارای پد بینی فومی برای بینی هستند.

کاربرد

ماسک‌های N95 تا ۹۵٪ محافظت در برابر آئروسل‌های جامد و مایع‌های غیر بنزینی را برای کارگران کارخانه‌ها فراهم می‌کنند. آن‌ها در فعالیت هایی استفاده می‌شوند که در آن‌ها سنگ، شن و ماسه، اره، کار با چوب، ریخته گری، کار ساختمانی دخیل است.

ماسک‌ها در برابر ذرات جامد که در فرآیند تولید گندم، ذرت، نیشکر، زغال سنگ، سنگ آهن و سایر محصولات زراعی و معدنی، هنگام تولید آزاد می‌شوند، مؤثر هستند. ماسک‌ها همچنین می‌توانند ذرات غیر نفتی مایع را از دئودورانت ها، اسپری‌های دفع حشرات و عطرها دفع کنند. ماسک‌های N95 بیشتر مورد استفاده دوچرخه سواران و افرادی است که با ماشین، اتوبوس، مترو و قطار مسافرت می‌کنند. از ماسک‌های N95 نباید در برابر گازها و بخار استفاده شود. این نوع ماسک‌ها در برابر اسپری‌های رنگی، سرب، کادمیوم، آزبست و ذرات آرسنیک بی اثر هستند.

رفع زردی ناخن ها
مشاهده

نگهداری

ماسک‌های N95 قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. شما می‌توانید این نوع ماسک را به مدت دو تا سه روز به طور مداوم مورد استفاده قرار دهید و پس از آن باید ماسک را تمیز کنید. برای شستن ماسک، آن را به آرامی در آب بشویید. قبل از استفادهٔ مجدد آن را به خوبی خشک کنید. ماسک‌های N95 بیشتر یکبار مصرف هستند. NIOSH توصیه می‌کند از ماسک‌های N95 در اتاق عمل و در ضمن برخورد با بیمارانی که از بیماری‌های مسری رنج می‌برند، خودداری کنید. برای کسب اطلاعات کامل در مورد استفاده و استفاده مجدد از ماسک‌های N95 در مراکز درمانی، به وب سایت NIOSH مراجعه نمایید.

عمر مفید

طول عمر ماسک‌های N95 به سه عامل مهم بستگی دارد:

بهداشت ماسک

هرگونه آسیبی که به ماسک وارد شده است

تنفس راحت که توسط فرد استفاده کننده قابل تشخیص است

توصیه می‌کنیم ماسک خود را بر اساس این دستورالعمل‌ها نگهداری کنید. اگر احساس می‌کنید که آسیب دیده، آلوده شده است و یا تنفس با آن به طرز محسوسی دشوار شده است، باید ماسک جدیدی تهیه کنید.

ماسک‌های N99 و N100

این ماسک‌ها از ماسک N95 قدرت بیشتری دارند. N99 می‌تواند تا ۹۹٪ ذرات به اندازه ۰.۳ میکرون را از بین ببرد. این ماسک در برابر بنزین و دود مقاوم نیست و از این رو برای محیط‌های نفتی مناسب نیست. ماسک N100 آلاینده‌هایی به میزان ۹۹.۹۷ درصد به اندازه ۰.۳ میکرون را از بین می‌برد. این ماسک مدل HEPA است و دارای تصفیه ذرات است. مانند N99 ماسک N100 نیز در برابر ذرات نفتی، دود و آلاینده‌ها مقاوم نیست و برای استفاده در محیط‌های نفتی مناسب نیست. Vogmask، Repeller و Smart Air برندهایی هستند که ماسک N99 را برای خرید دارند. ماسک‌های N100 کمی سخت‌تر یافت می‌شوند. این ماسک‌ها به ندرت به صورت تجاری فروخته می‌شوند و برای خرید یکی از این ماسک‌ها باید با یک فروشنده صنعتی تماس بگیرید.

طراحی و فن آوری

ماسک‌های N99 و N100 دارای چندین مرحله فیلتر و تصفیه هستند. به عنوان مثال، ماسک N99 که توسط Repeller ساخته می‌شود، دارای سیستم فیلتر سه گانه است. اولین لایه ذرات درشت مانند مو و شن را به دام می‌اندازد. لایه دوم یک فیلتر کوچک سه قطعه‌ای است که ذرات به اندازه ۲.۵ میکرومتر را به ۰.۳ میکرون کاهش می‌دهد. لایه درونی و نهایی از کربن فعال ساخته شده است و با ناخالصی‌های گازی مانند ترکیبات آلی فرار و بوی ناخوشایند مبارزه می‌کند. ماسک‌ها در همه ابعاد موجود هستند و بندهایی قابل تنظیم دارند. در بعضی از مدل‌ها دریچه بازدم وجود دارد که برای خنک نگه داشتن ماسک و تسهیل جریان هوا در حین بازدم تهیه شده است. این دریچه همچنین از تجمع دی اکسید کربن که گازی کشنده است، در داخل ماسک جلوگیری می‌کند. بعضی از ماسک‌ها دارای گیره بینی هستند که این گیره‌ها نگهدارنده های قابل تنظیم در بینی و قابل جابجایی هستند. ماسک‌های N99 و N100 نسبت به انواع N95 گران‌تر هستند.

بهترین اسپری خوشبو کننده بدن زنانه
مشاهده

کاربرد

ماسک‌های N99 و N100 بطور معمول در مراکز صنعتی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها تنفسی راحت در برابر گرد و غبار ریز و غبار موجود در گیاهان دارویی ارائه می‌دهند. FFP مخفف فیلتر صورت است و FFP3 نوعی ماسک است که در برابر آئروسل‌های جامد و مایع با غلظت بالای خطرناک محافظت می‌کند. ماسک‌های N99 و N100 در برابر میکروب‌های ایجاد کننده بیماری و ذرات ریز به اندازه ۰.۳ میکرون مؤثر هستند. این ماسک‌ها برای محافظت در برابر آلودگی، اماکن ساختمانی و معادن بسیار عالی هستند. آن‌ها همچنین برای گروه های پرخطر مانند کودکان، زنان باردار، افراد مسن و افراد دارای مشکلات تنفسی نیز مناسب هستند.

نگهداری

ماسک‌های N99 و N100 قابل شستشو و قابل استفاده مجدد هستند. از آن‌ها می‌توان به مدت ۳ تا ۶ ماه با نگهداری مناسب استفاده کرد. بعضی از دستگاه‌های تنفسی یک فیلتر جداگانه ۲.۵ میکرومتری دارند که درون کیسه هوایی ماسک درج شده است. فیلترها قابل شستشو نیستند و اگر روزانه ۸ ساعت استفاده شوند باید ماهی یک بار تعویض شوند. این ماسک قابل شستشو و استفاده مجدد است. با این حال، ماسک‌های N99 و N100 که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، نباید مجدد استفاده شوند. همچنین برندهای مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی را برای محصولات خود دارند و ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از محصول، دفترچه راهنمای کاربر را با دقت بخوانید.

خدمات

مثل ماسک‌های N۹۵؛ با اینکه این ماسک‌ها یکبار مصرف هستند، دستورالعمل را دنبال کنید و آنطور که گفته شده عمل کنید.

ماسک P۹۵

ماسک‌های P۹۵، هم ناخالصی‌های نفتی و هم غیر نفتی را خنثی می‌کنند. آن‌ها برای محیط‌های نفتی مانند پمپ بنزین، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های داروسازی، آشپزخانه‌ها، و کارخانه‌های فرآوری روغن و غذاهای سرخ‌شده بسیار عالی هستند.

ماسک‌های P۹۵ تا ۹۵ درصد از تمام آلاینده‌های هوا به اندازه ۰.۳ میکرون و بزرگ‌تر را حذف می‌کنند. آن‌ها متخصص به دام انداختن مولکول‌های نفتی معلق هستند که از بنزین، دیزل، نفت سفید، رنگ و روغن پخت‌وپز آزاد می‌شوند. آن‌ها همچنین باکتری‌ها, میکروب، گرده و کنه‌ها را به دام می‌اندازند.

طراحی و فن‌آوری

ماسک‌های P۹۵ برای محافظت از مواد نفتی طراحی شده‌اند. این پوشش چند لایه‌ای در برابر گازها، رنگ، حلال‌ها و نفت محافظ است. اغلب ماسک‌های P۹۵، دریچه‌های خنک کننده برای مبارزه با گرما و ایجاد رطوبت دارند. آن‌ها همچنین ضربه گیر بینی قابل تنظیم برای کاهش فشار بینی و اطمینان از تناسب دارند.

برخی از ماسک‌ها لایه کربن فعال اضافی برای فیلترینگ عطر دارند. ماسک‌های P۹۵ قادر به مسدود کردن گرد و غبار، فایبرگلاس، رنگ، دود مواد حساسیت زا و غبار چوب هستند.

16 فرمول شگفت انگیز برای تهیه ی رنگ موی طبیعی گیاهی
مشاهده

۳M و Grin Health ماسک‌های آلودگی هوای p95 را ارائه می‌دهند. ماسک سری P95 توسط Grin Health با حفاظت ۵ برابر پیشرفته‌تر، فیلترهای ۲ گانه، یک لایه کربن فعال، یک لایه عرق گیر و یک پارچه نرم سازگار با پوست است. ماسک‌های p95 بیشتر از ماسک‌های N۹۵ هستند و به همین دلیل گران‌تر هستند.

کاربرد

ماسک‌های P۹۵ برای استفاده در صنایع پتروشیمی، رنگ، کاغذ، پارچه، خودرو، مواد شیمیایی، دارویی و فرآوری مواد غذایی مناسب هستند. آن‌ها در ذوب، ریخته‌گری و حکاکی شیشه به کار می‌روند.

نگهداری

از آنجایی که ماسک‌های P95 چربی‌ها را فیلتر می‌کنند، خیلی سریع کثیف می‌شوند و نیاز به شستشوی مکرر دارند. آن‌ها می‌توانند با یک حوله مرطوب نرم و یا شسته شده در آب با یک پاک کننده معمولی تمیز شوند. این ماسک‌ها به مراقبت نیاز دارند. آن‌ها را به شدت مالش ندهید و یا آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی یا خشک‌کن قرار ندهید. برخی از ماسک‌های P۹۵ یک‌بار مصرف هستند. ماسک‌های P۹۵ نباید بیش از ۸ ساعت در طول روز استفاده شوند. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از استفاده، دستورالعمل را به دقت مطالعه کنید.

چگونه از ماسک مناسب برای آلودگی هوا بیش‌ترین استفاده را بکنید:

۱. محیط خود را بشناسید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید نیازتان چیست. ماهیت محیطی که معمولاً در آن هستید را بیابید. یک محیط عاری از نفت است؟ گرم یا سرد، غبار آلود یا دود گرفته، مرطوب یا خشک است؟ آیا در بیمارستان یا منزل از این ماسک استفاده می‌کنید؟ آیا به آن برای آلرژی‌ها، یا ورزش کردن نیاز دارید؟ ماسک ضد آلودگی هوا تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که برای محیط زیست طراحی شده‌باشد. استفاده از ماسک غلط فایده‌ای ندارد. بنابراین دقت کنید که قبل از این که برای خرید بروید، محیط اطراف خود بشناسید.

۲. ماسک مناسب را انتخاب کنید

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید انتخاب مناسب است. استفاده از ماسک کافی نیست؛ شما باید مطمئن شوید که آن را درست پوشیده‌اید. به همین منظور شما باید ماسکی پیدا کنید که متناسب با شما باشد. نباید بیش از حد محکم و یا شل باشد. نباید تکان بخورد. لبه ماسک باید با بینی، گونه‌ها، فک و چانه شما متناسب باشد. اگر اینگونه نباشد، هوا از خارج وارد خواهد شد و ماسک بی‌اثر می‌شود.

۳. کاربرد مهم‌تر از شکل ماسک است

هنگام خرید ماسک مناسب برای آلودگی هوا، همیشه به کاربرد آن بیشتر توجه کنید. ظاهر ماسک اهمیتی ندارد. ماسک باید بتواند شما را از آلرژن های مضر محافظت کند و در امان نگه دارد. بنابراین حتی اگر به چشمتان خوب نمی‌آید توجهی نکنید. اگر متناسب با محیط شماست، درصد فیلتراسیون ذرات خوبی داشته و مناسب شماست، آن را بخرید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.