حفظ سلامت مو در هنگام رنگ کردن موها

آیا رنگ کردن مو می تواند به آن آسیب بزند؟

همه ما دوست داریم موهایمان را رنگ کنیم. خیلی ها از رنگ موی خود راضی نیستند و خیلی ها تصور می کنند رنگ مویشان تکراری شده و می خواهند با رنگ کردن آن، ظاهری تازه پیدا کنند. گاهی اوقات، از رنگ کردن مو برای پوشاندن موهای سفید استفاده می شود. در هر صورت، رنگ کردن مو یکی از شایع ترین تکنیک های آرایشی است و کمتر خانومی را پیدا می کنید که موهایش را رنگ نکند.

با این حال، رنگ کردن مو می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. خیلی از رنگ های مو حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مثل آمونیاک و پراکسید هستند که می توانند سبب التهاب پوست سر و آسیب به موهای شما شوند.

حفظ سلامت مو

روش های بسیاری برای رنگ کردن موها وجود دارد که خیلی از این روش ها خطرات کمتری نسبت به روش های دیگر دارند و برای حفظ سلامت مو بهتر است روش هایی را انتخاب کنید که تأثیر کمتری روی ساختار موی شما می گذارند. در این مقاله می خواهیم ضمن اشاره به خطرات رنگ کردن برای سلامت مو، تکنیک هایی را برای رنگ کردن موها به شما معرفی کنیم که کمترین خطرات را برای موهای شما به همراه دارند.

شامپو ضد شوره سر خانگی
مشاهده

آمونیاک کوتیکل مو را تخریب می کند و پراکسید، رنگ مو را از بین می برد

برای اینکه موهایتان رنگ بگیرند، رنگ مو باید وارد ساختار مو شود. لایه ای خارجی روی سطح مو وجود دارد به نام کوتیکل که از تنه آن در مقابل عوامل محیطی محافظت می نماید. اگر این لایه سالم باشد، تا حد زیادی از ورود رنگ به تنها مو جلوگیری می کند. اکثر رنگ موها برای نفوذ به درون کوتیکل باید دارای آمونیاک باشند. آمونیاک با افزایش pH، موها را ریلکس کرده و بخشی از کوتیکل آن ها را بر می دارد تا رنگ بتواند به درون تنه نفوذ کند. از آن جایی که کوتیکل نقشی اساسی در حفظ سلامت مو دارد، این کار آسیب زیادی به مو می زند.

پس از برداشته شدن کوتیکل، رنگ باید بتواند درون ساختار تنها مو قرار بگیرد و بنابراین باید باید رنگ طبیعی مو جای خودش را به رنگ مصنوعی بدهد. به همین دلیل اکثر فرمولاسیون های رنگ مو، دارای پراکسید هستند که رنگ طبیعی مو را تخریب می کند. این کار سبب می شود که مو خشک و شکننده شود.

بیشتر بخوانید: رنگ مو با استفاده از مواد گیاهی و بهره گیری از خواص طبیعی

هیدورژن پراکسید یک عامل اکسیدان بسیار قوی است. این ترکیب، رنگدانه های طبیعی مو یا همان ملانین را اکسید می کند و بعضی از پیوندهای دوگانه موجود در ساختار این رنگدانه را که در رنگ آن نقش دارند، می شکند و آن را بی رنگ می کند.

آسیب دیدن مو به دنبال رنگ کردن می تواند فراتر از خشک شدنش باشد

هر کسی که مویش را رنگ کرده باشد می داند باید با مویی که به تازگی رنگ شده است با ملایمت بسیار زیاد برخورد کند و پیوسته از نرم کننده استفاده نماید. خشک کردن مو تنها کاری نیست که رنگ های مو انجام می دهند؛ رنگ موها می توانند موهای شما را شکننده کنند. برای حفظ سلامت مو خود و جلوگیری از خشک شدن موی رنگ شده، باید همیشه از شامپوهای نرم کننده استفاده نمایید. البته می توانید پیش از رنگ کردن و بعد از آن نیز از یک ماسک نرم کننده قوی استفاده کنید.

چگونه مدل موی خودمان را همانند یک شاهزاده درست کنیم
مشاهده

برای حفظ سلامت مو پس از رنگ کردن به طور منظم موهایتان را کوتاه کنید. درست است که همه ما دوست داریم موهایمای رنگ شده و بلندی داشته باشیم اما برای حفظ سلامت موی مو بهتر است که هر از چندگاهی آن را کوتاه کنید. این کار مانع از ایجاد موخوره در موها می شود و رسیدگی به آن ها را آسان تر می کند.

جایگزین های کم خطرتر برای رنگ موهای دائمی، دوام چندانی ندارند

حفظ سلامت مو

استفاده از رنگ های نیمه-دائمی که فاقد آمونیاک و هیدروژن پراکسید هستند یا دارای مقادیر کمی هیدروژن پراکسید می باشند، آسیب کمتری به موهای شما وارد می کند و حتی می تواند درخشنگی موهایتان را افزایش دهد. با این حال، استفاده از این رنگ موها برای حفظ سلامت مو چندان مؤثر نیست زیرا این رنگ ها چندان روی مو دوم نمی آورند و با چند بار شستن سر با استفاده از شامپو، شسته می شوند. در نتیجه، دفعات استفاده از رنگ موهای نیمه-دائمی نسبت به رنگ موهای دائمی بسیار بیشتر است و نتیجه این می شود که شما موهایتان را در ترکیبات موجود در این رنگ موها می گذارید که شاید به اندازه آمونیاک و هیدروژن پراکسید خطرناک نباشند، ولی آن ها نیز اثرات نامطلوب خودشان را روی سلامت موهای شما دارند.

بیشتر بخوانید: رنگ مو های مناسب فصل پاییز

برای حفظ سلامت مو در هنگام رنگ کردن چه کار می توان کرد؟

تا اینجا خطرات رنگ موهای دائمی دارای آمونیاک و پراکسید و نیز رنگ موهای نیمه-دائمی را برای شما توضیح دادیم. اما چه کارهایی می توانید برای حفظ سلامت مو خود انجام دهید تا کمترین آسیب را در حین رنگ شدن ببیند؟

۱- از رنگ موهای سالم تر استفاده کنید

اکثر رنگ موهای دائمی که در بازار موجود هستند، محتوی آمونیاک می باشند. آمونیک یک ترکیب قلیایی است که pH را بالا می برد و سبب تورم کوتیکل و نهایتا برداشته شدن این لایه مهم برای حفظ سلامت مو از روی تنه آن می شود. بویی که اکثر از رنگ موها ساتع می شود، بوی آمونیاک است.

شامپوی خشک بهترین راه برای طولانی کردن شستشوی بعدی مو
مشاهده

واقعیت این است که رنگ موهای دارای آمونیاک میزان بیشتری از رنگ را وارد موهای شما می کنند اما موهای شما پس از مدتی، به دلیل آسیب وارده به کوتیکول آن ها، به شدت آسیب پذیر می شوند. با این حال، فرمولاسیون های فاقد آمونیاک نیز در بازار موجود هستند که قیمتی کمی بالاتر دارند ولی نقش مثبتی در حفظ سلامت مو ایفا می کنند.

۲) از نرم کننده های رنگ کننده مو استفاده کنید

اگر می خواهید برای حفظ سلامت مو خود، کمتر با ترکیبات مضر مواجه شوید، نرم کننده های رنگ کننده مو، بهترین انتخاب برای شما هستند. این نرم کننده ها، در واقع رنگ موهایی هستند که فاقد آمونیاک و هیدروژن پراکسید هستند و بنابراین آسیب زیادی به موهای شما وارد نمی کنند. البته این رنگ موها، موقتی هستند. برای اینکه این رنگ ها بیشتر روی موهای شما باقی بمانند، از شامپوها و نرم کننده های مخصوص موی رنگ شده استفاده کنید.

۳) از حنا استفاده کنید

حفظ سلامت مو

  حنا همانطور که پوست را رنگ می کند، موها را نیز می تواند رنگ کند و از آن جایی که فاقد هیدروژن پراکسید و آمونیاک است، گزینه بسیار خوبی برای رنگ کردن و در عین حال، حفظ سلامت مو می باشد. البته دقت داشته باشید که همه فرمولاسیون های حنا خوب نیستند؛ بعضی از محصولات حنا محتوی فنیلن دی آمین (PPD) می باشند که می تواند سبب واکنش های آلرژیک شود.

حنای معمولی رنگی قرمز متمایل به نارنجی دارد ولی حناهای تیره نیز موجود هستند. با این حال، در یک مطالعه نشان داده شده است که حنای سیاه می تواند سبب التهاب جدی پوست سر، صورت و گردن شود. با این حال تا زمانی که فرمولاسیون حنا فاقد PPD باشد، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

۴) از رنگ موهای فاقد PPD استفاده کنید

همانطور که گفتیم، PPD می تواند سبب ایجاد واکنش های آلرژیک و التهاب سنگین در پوست سر و صورت شود. به همین دلیل، پیش از رنگ کردن موی خود، باید رنگ را روی بخش محدودی از پوست خود آزمایش کنید تا ببینید آیا به آن حساسیت دارید یا خیر. اگر سابقه حساسیت به رنگ مو دارید، رنگ موهایی را انتخاب کنید که فاقد PPD هستند.

ریزش مو به چه دلایلی رخ می دهد و روش های درمان آن
مشاهده

۵) رنگ موهای غیردائمی چندان هم انتخاب های بدی نیستند

برای حفظ سلامت مو خود بد نیست رنگ موهای غیردائمی را نیز در نظر بگیرد. این رنگ موها خیلی دوام نمی آورند ولی آسیب زیادی به موهای شما نمی کنند. مزیت دیگر این رنگ موها این است که اگر رنگ آن ها را دوست نداشته باشید، خیلی راحت می توانید آن را با چند با شستن با شامپو پاک کنید و مجبور نخواهید بود آن را چند صباحی تحمل نمایید. همیشه به یاد داشته باشید که اگر روی بسته بندی رنگ نوشته شده که رنگ مو دائمی است، احتمالا یکی از ترکیبات آن آسیب هایی را به موهای شما وارد می کند.

۶) از روغن هایی که باعث حفظ سلامت مو می شوند استفاده کنید

خیلی از روغن ها سبب نرم شدن و خفظ سلامت مو می شوند اما بعضی از آن ها دارای محتویات مضر هم می باشند. با وجود اینکه روغن ها موهای شما را رنگ نمی کنند اما به جذب رنگ توسط مو کمک کرده و اجازه نمی دهند که موی شما به سادگی خشک شود. در نتیجه موهای شما سالم تر و براق تر باقی می مانند.

۷) رنگ موی خود را حفظ کنید

وقتی که موی شما به رنگ دلخواهتان درآمد، به جای اینکه آن را به حال خود رها کنید، سعی کنید رنگ موی خود را حفظ کنید تا مجبور نشوید خیلی زود دوباره آن را رنگ کنید و در نتیجه آسیب بیشتری به آن وارد کنید. هرچه کمتر موهایتان را حتی با آب بشویید، رنگ مو دوام بیشتری خواهد داشت.

۸) برای پوشاندن موهای سفید از تکنیک پرینت مو استفاده کنید

در این تکنیک جدید، مو رنگ نمی شود، بلکه تولید ملانین در آن از سر گرفته می شود. البته این تکنیک دائمی نیست و نیاز به ترمیم دارد.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.