انواع ویروس چشمی

بینایی یکی از مهم ترین و اساسی ترین و در واقع از زیباترین نعمت هایی است که خداوند به انسان بخشیده است که سلامت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چشم ما مانند مغز دارای پیچیدگی های بسیاری است که شامل ۲ میلیون بخش فعال می باشد که تک به تک این بخش ها در دیدن دنیای اطراف ما به ما کمک می کند. چشم ها تنها قسمتی از بدن هستند که می توانند در هر زمانی و بدون هیچ استراحتی صد در صد فعال باشند. از همین رو نیز ماهیچه هایی که از داخل، چشم های شما را حرکت می دهند، قوی ترین عضلات برای این کار هستند. با توجه به اهمیت چشم بهتر است تا به خوبی از آن ها مراقبت کنیم.

ویروس ها شایع ترین علت های بیماری چشم هستند که همیشه به عنوان خطر جدی برای سلامتی چشم ها محسوب می شوند این ویروس ها که موجودی بسیار ریزی هستند در صورت آلوده کردن چشم باعث بروز مشکلاتی برای چشم می شود که ما در این بخش به بررسی این ویروس چشمی می پردازیم.

 

ابتلا به ویروس چشمی چگونه رخ می دهد؟

ویروس چشمی تبخال

یکی از فعال ترین ویروس های که در بدن همه افراد وجود دارد ویروس تبخال است این ویروس یکی از ویروس ‌های خطرناک و مشکل ‌آفرین است که نه ‌تنها روی قرنیه چشم تأثیر می‌گذارد، بلکه درون چشم را نیز متأثر می‌ کند در بسیاری از افرادی که دچار تبخال می شوند این ویروس در بدن شان حاضر و آماده است و در واقع بیشترین علت فعال شدن ویروس چشمی تبخال به عواملی مانند فشار عصبی، تب، اضطراب و بیماری بستگی دارد که ممکن است فرد فورا دچار تبخال شود.

هر آنچه که از جراحی زیبایی بینی لازم است بدانید
مشاهده

ویروس چشمی

در بسیاری از افراد ممکن است ویروس چشمی تبخال در چشم و قرنیه ظاهر شود که باید بگوییم این نوع ویروس به سختی در مان می شود و بسیار آزار دهنده است این ویروس در صورت فعال شدن در چشم از بین نمی رود و در صورت عواملی مانند : فشار روحی، روانی و بیماری ‌های ذهنی این ویروس می‌تواند روی چشم فعال شود و زخم دوباره عود کند از این رو مراقبت از چشم بسیار حیاتی و ضروری است.

آبله مرغان یا زونا

بیشتر ما در کودکی دچار آبله مرغان شده ایم تاول های بسیار ریزی که بر روی پوست ظاهر می شوند در ابتدا خارش زیاد دارند و تمام قسمت های بدن را احاطه می کنند که در موارد بسیار ممکن است که این تاول ها در روی چشم نیز تأثیر بگذارد. چشم با توجه به حساسیتی که دارد و شامل رشته های عصبی بسیاری است و این ویروس هم در جهت رشته‌ های عصبی می‌تواند رشد کند و به سرعت تکثیر شود می تواند تا در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن روی ملتحمه، قرنیه و درون چشم نیز بروز کند و این ویروس عوارض بسیار بدی را ایجاد کند.

در صورت بروز ویروس چشمی در قسمت چشم و ایجاد زخم بر روی قرنیه مهم ترین عارضه دید سخت است که باعث می شود تا دید فرد دچار مختل ‌شود که در صورت وخامت و درمان سخت ممکن است تا نیاز به پیوند قرنیه برای بیمار باشد.

آنفلوآنزا و ویروس چشمی

آنفولانزا نوعی بیماری واگیردار است که ویروس چشمی این بیماری به سرعت می تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود این ویروس ‌ها بسیار کوچک تر از باکتری هستند و در صورت بروز در فرد می تواند تا بر روی بینایی و چشم نیز بروز کند و با توجه به این که عوارض این نوع ویروس به اندازه تبخال نیست، اما در صورت بروز می تواند تا برای مدت طولانی یعنی از یک تا چند ماه بر روی چشم اثر داشته باشد.

با این 8 روش از سرماخوردگی جلوگیری کنید
مشاهده

بهترین کار برای جلوگیری از انتقال ویروس چشمی رعایت نکات بهداشتی در طول بیماری و شستشوی مداوم دست با آب و صابون و پرهیز از تماس دست با چشم است. پزشک برای درمان علاوه بر مصرف دارو های ضد ویروس تاکید بسیاری را بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین C و تقویت بدن دارد.

ویروس چشمی

در صورتی که درمان به سرعت انجام شود دوره بهبودی نیز بسیار سریع است اما در صورتی که زخم و درمان دیر تشخصی داده شود و زخم عمیق‌تر باشد بسیار ممکن است تا آثاری بر جای بماند.

عفونت آدنو ویروس چشمی

یکی از شایع ترین عفونت های شایع که بیشتر در فصل های تابستان و زمستان در کنار سایر عفونت ها در هنگام بیماری ظهور می کند عفونت ویروسی آدنو است. این نوعویروس چشمی از جمله عفونت هایی است با شروع ترشحات چشم باعث سوزش و ورم پلک ها، قرمزی چشم و پوست پلک شروع شده و به شدت متورم می شود و خارج شدن ترشحات از چشم را به دنبال دارد.

در بسیاری از بیماران ممکن است تا ترشحات علاوه بر اینکه مانند مخاط باشد در بسیاری از موارد ترشحات خونی و حتی احتمال خونریزی در قسمت سفیدی چشم نیز بسیار است. رعایت بهداشت شخصی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در سایر افراد الزامی است زیرا این بیماری چشمی به شدت واگیردار است و از همین رو نیز از فردی به فرد دیگر قابل انتقال می باشد. ممکن است که درمان با توجه به نوع ترشحات از ۳ هفته تا ۹ ماه نیز در صورت وخامت طول بکشد.

درمان سیاهی دور چشم
مشاهده

از این رو و با توجه به خطرناک بودن ویروس چشمی و احتمال از بین رفتن بینانی و بروز لکه های مدور بر روی سطح قرنیه در انواع شدید بهتر است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید. در درمان اولیه پزشک مصرف قطره های ضد ویروس و ضد التهاب، قرص های درمان کننده این نوع عفونت و پماد های موضعی چشمی را تجویز می کند و در بسیاری از موارد برای درمان مصرف قطره های اشک مصنوعی بدون ماده نگهدارنده را نیز توصیه می نماید.

پیشگیری از ابتلا ویروس چشمی

  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از انواع بیماری های ویروسی
  •  رعایت کردن اصول بهداشتی
  •  استفاده از پارچه سفید بر روی بالش
  •  ضد عفونی کردن و قرار دادن بالش در معرض نور خورشید
  •  شست و شوی مداوم دست ها با مواد شوینده
  • پرهیز از تماس دست با چشم

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.