درمان سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که هم در مردان و هم در زنان ایجاد می شود و ایجاد آن محدود به سن خاصی نمی باشد .پوست دور چشم نازک تر وآسیب پذیرتر از سایر مناطق پوست بوده و در نتیجه بروز تیرگی در آن سریع تر از سایر مناطق پوست صورت می پذیرد .دلایل مختلفی در بروز سیاهی دور چشم تاثیر دارد که در این مقاله به بررسی این علل و معرفی درمان های خانگی و کلینیکی موثر برای برطرف نمودن سیاهی دور چشم می پردازیم .اگر شما نیز دچار سیاهی دور چشم می باشید قبل از انجام هر گونه اقدام درمانی در این زمینه روش های خانگی موثر زیر را امتحان کنید.

سیاهی دور چشم چیست؟

سیاهی دور چشم نوعی عارضه شایع و قابل درمان پوستی است که اگر چه عارضه جدی و مهمی به شمار نمی آید اما می تواند زیبایی پوست چهره شما را خدشه دار کرده و جلوه ای نا زیبا برای پوست صورتتان ایجاد نماید .بروز سیاهی در دور چشم چهره شما را خسته ،پیر و بیمار نشان خواهد داد پس بنابراین لازم است ابتدا منشاء بروز این مشکل را پیدا کرده و سپس با استفاده از روش های زیر این تیرگی را درمان کنید .

مهم ترین عوامل موثر در بروز سیاهی دور چشم

  • عوامل ژنتیکی
  • کم آبی بدن
  • قرار گرفتن در زیر نور آفتاب
  • استعمال دخانیات
  • کمبود ویتامین ها
  • کم خونی
  • ابتلا به برخی از بیماری ها مانند نارسایی های کلیوی و کبدی
  • اختلالات هورمونی ایجاد شده در اثر بارداری،یائسگی قاعدگی و ….
  • افزایش سن
  • خستگی
  • کمبود خواب
  • خستگی چشم در اثر تماشای تلویزیون یا کار با رایانه به مدت طولانی
  • آلرژی
  • بی نظمی رنگدانه ها در زیر پوست چشم
  • پارگی رگ های خونی زیر چشم

 

 

روش های درمان سیاهی دور چشم

روش های بی شماری همانند روش های خانگی و کلینیکی برای درمان سیاهی دور چشم وجود دارند که در نوشته امروز در ابتدا به معرفی روش های خانگی موثر برای درمان این عارضه پرداخته و سپس روش های کلینیکی مدرن در این زمینه را به شما معرفی می کنیم:

از کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد موجب انقباض رگ‌ های خونی زیر چشم شده و از این طریق  به کاهش پف چشم و از بین رفتن حلقه ‌های تیره دور چشم کمک می‌کند.شما می توانید با استفاده از روش های زیر از کمپرس سرد استفاده کنید.

سیاهی دور چشم

از برش های خیار استفاده کنید.

استفاده از برش های خیار مدتهاست که برای کاهش پف ،تیرگی و سیاهی دور چشم مورد استفاده قرار گرفته و این ترفند می تواند در بازیابی شادابی و طراوت ظاهر پوست اطراف چشم تاثیر بسزایی داشته باشد.بدین منظور برش های حلقوی خیار را که قبلا درون یخچال قرار داده اید بر روی چشمانتان قرار داده و تیرگی ها را به وسیله خیار بپوشانید .به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در این وضعیت بمانید و سپس برش های خیار را بردارید .این کمپرس سرد با منقبض نمودن عروق خونی در این ناحیه و هیدراتاسیون پوست اطراف چشم می تواند منجر به درمان تیرگی های زیر چشم شود .

سیاهی دور چشم

از چای کیسه ای استفاده کنید .

تی بگ های چای را پس از استفاده دور نریزید .شما می توانید آن ها را درون یخچال قرار داده و روز بعد آن ها را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی چشمانتان قرار دهید .خاصیت آرام بخشی چای می تواند در رفع مشکلات پوستی ایجاد شده در این ناحیه تاثیر بسزایی داشته باشد .در این میان استفاده از تی بگ های چای بابونه تاثیر بیشتری در رفع این تیرگی ها دارد .

رایحه درمانی ( عطر درمانی ) یا آروماتراپی چیست و چه فوایدی دارد؟
مشاهده

 از قاشق منجمد استفاده کنید.

دو قاشق را درون فریزر قرار دهید سپس روز بعد آن ها را بر روی چشمانتان قرار دهید تا زمانی که سرمای قاشق ها از بین برود .این روش نیز نوعی کمپرس سرد برای درمان سیاهی دور چشم به شمار می آید .

سیاهی دور چشم

از شیر سرد و فواید آن استفاده کنید.

شیر حاوی اسید لاکتیک است از این رو به کاهش تیرگی و پف اطراف چشم کمک می کند. برای استفاده از مزایای این مایع جادویی دو توپک پنبه ای را در شیر سرد خیس کنید و سپس آن ها را برای چند دقیقه زیر چشم خود قرار دهید.

سیاهی دور چشم

از گلاب و خاصیت قابض آن غافل نشوید.

گلاب مایعی است که در اثر تحت فشار قرار گرفتن گل رز از آن استخراج می شود .این ماده معطر گیاهی بسیار خوشبو و قابض می باشد و بر اساس مطالعات انجام شده بر روی این ماده دارای اثرات روشن کنندگی و نرم کنندگی برای پوست می باشد . ترکیبات فوق‌العاده‌ای برای جوان‌سازی پوست داشته و در تسکین خستگی چشم بسیار سودمند است .با آغشته نمودن پد پنبه ای به گلاب و قرار دادن آن به مدت ۱۵ دقیقه بر روی چشم ها روزانه دو بار پف و تیرگی های زیر چشم را درمان کنید .

سیاهی دور چشم

به خواب و استراحتتان اهمیت دهید .

داشتن خواب خوب و استراحت کافی در طی شبانه روز راز ساده ای برای رهایی از تیرگی زیر چشم می باشد .بدین منظور موارد زیر را رعایت کرده و بدان ها عمل نمایید .

 آرام باشید و استراحت کنید.

استراحت کردن و داشتن آرامش می تواند با حذف استرس و نگرانی ها سلامتی و زیبایی پوست شما تاثیر بسزایی داشته باشد .

به پشت بخوابید.

خوابیدن به پشت علاوه بر ایمنی اعضای حیاتی داخلی بدن مانند قلب ،کبد و معده می تواند در زیبایی پوست شما و جلوگیری از پیری زودرس پوست نیز تاثیر ویژه ای داشته باشد .در این وضعیت پوست صورت تماسی با بالش نداشته و به علت عدم وارد شدن فشار به پوست ،پوست صورتتان زیبا و جوان خواهد ماند .همچنین با قرار دادن چند بالش در زیر سر و بالا آوردن سر فرایند خونرسانی به تمامی پوست را بهبود بخشید .

 خوب بخوابید.

داشتن خواب کافی در طی شبانه روز راه دیگری برای جلوگیری از ایجاد تیرگی های پوست زیر چشم و درمان سریع آن ها می باشد .میزان خواب کافی در طی شبانه روز بین ۸ تا ۱۰ ساعت است که داشتن خواب کافی به میزان یاد شده در کاهش تیرگی های چشمی موثر است .از عوامل برهم زننده خواب مانند مصرف کافئین یا شام سنگین و استعمال دخانیات خودداری کنید و با مصرف مواد مغذی حاوی کلسیم و منیزیم کیفیت خوابتان را بهبود بخشید.

سیاهی دور چشم

از بروز برخی مشکلات جلوگیری کنید .

احتقان بینی و آلرژی ها دو مشکل اصلی و مولد سیاهی زیر چشم به شمار می روند .بدین منظور به نکات زیر توجه کنید:

احتقان بینی پیشگیری کنید.

احتقان بینی را برطرف کنید. احتقان بینی یا گرفتگی بینی باعث گرفتن مداوم بینی شما توسط دستمال می شود و از این رو می تواند باعث ایجاد حلقه های تیره در زیر چشم شما شود . بدین منظور از شوینده های ضد احتقان بینی استفاده کنید تا با جلوگیری از احتقان بینی و وارد نمودن فشار به بینی از تیرگی پوست دور چشم پیشگیری کنید .برای تهیه این محلول ۲ لیوان آب را با یک قاشق چای خوری نمک دریایی و یا نصف قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کرده و آن را در یکی از سوراخ های بینی خود بریزید. اکنون با کج نمودن سر سبب خارج شدن محلول از سوراخ دیگر بینی شوید .

بایدها و نبایدها برای رفع عرق بدن در تابستان
مشاهده

در صورتی که به عفونت سینوسی مبتلا هستید ، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. برای جلوگیری از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی  با پزشک خود در این زمینه و برای استفاده از آنتی بیوتیک مناسب  مشورت کنید.

 آلرژی خود را درمان کنید .

آلرژی یکی از علت های اصلی و رایج تیرگی های زیر چشم می باشد.با درمان های بدون نسخه  آلرژی های فصلی مانند آنفلونزا از بروز تیرگی های پوست چشم پیشگیری کنید .با انجام یک آزمایش ساده خون میزان ویتامین ها را در خونتان اندازه گیری کنید چرا که مطالعات نشان داده است کمبود ویتامین های

گروه ب علی الخصوص ویتامین ب ۶ در بروز آلرژی ها موثر است .بیماران مبتلا به سلیاک یا بیماری عدم تحمل گلوتن نیز می بایست از کربوهیدرات های فاقد گلوتن استفاده کنند تا بروز آلرژی را به صفر برسانند.

سیاهی دور چشم

از ماسک های گیاهی استفاده کنید.

استفاده از مزایای سبزیجات و گیاهان پیرامون برای افزایش میزان ساخت کلاژن و جوانسازی پوست راه دیگری است که امتحان آن برایتان ساده و اثر بخش خواهد بود .

از سیب زمینی استفاده کنید .

تحقیقات نشان داده است سیب زمینی دارای خواص بی شماری برای سفید شدن و زیبایی رنگ پوست می باشد و استفاده از آن به روشن کردن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم و از بین بردن پف چشم‌ها کمک می‌کند.بدین منظور با پوره نمودن یک سیب زمینی خام و قرار دادن آن بر روی چشم ها به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حلقه های تیره را از زیر چشمانتان پاکسازی نمایید .شما حتی می توانید برش های سیب زمینی را به صورت خام مستقیما بر روی چشمانتان قرار دهید تا از فواید این ماده برای رفع تیرگی زیر چشمتان بهره مند شوید .

سیاهی دور چشم

ب. گوجه فرنگی را امتحان کنید.

گوجه فرنگی به علت داشتن بتاکاروتن و ویتامین ث در روشن کردن رنگ پوست موثر است و اثرات بالینی آن کاملا به اثبات رسیده است .برای استفاده از خواص روشن کنندگی گوجه فرنگی و رفع تیرگی های زیر چشم ۱ قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی و نصف قاشق چای خوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید. به سادگی این ترکیب را به زیر چشم خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس پوستتان را با آب سرد بشویید. برای کسب نتیجه سریع تر هفته ای دو بار از این روش درمانی استفاده کنید.

سیاهی دور چشم

ج. پوستتان را با آب لیمو ترش بازسازی کنید.

عصاره یا آب لیمو ترش به علت داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین ث در کلاژن سازی و بازسازی پوست بسیار مفید است .اگر می خواهید از خواص روشن کنندگی آب لیمو ترش استفاده کنید به شیوه بالا عمل کرده و با ترکیب آب گوجه فرنگی و آب لیموترش تیرگی های اطراف چشمتان را محو نمایید .

۵.از خواص روغن های گیاهی غافل نشوید .

روغن های گیاهی بی شماری وجود دارند که در روشن کردن ،نرم کردن و جوانسازی پوست تاثیر قابل ملاحظه ای دارند . در زیر به دو نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

سیاهی دور چشم

الف.از فواید روغن بادام بی بهره نمانید .

روغن بادام حاوی سطح بالایی از ویتامین E  می باشد . این ویتامین اکسیر جوانی است و استفاده از آن برای رفع تیرگی و سایه دور چشم موثر است. برای بهره مندی از خواص این روغن استثنایی و جادویی شب ها قبل از خواب روغن بادام را در نواحی تیره زیر چشم بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس پوستتان را صبح روز بعد و پس از بیدار شدن بشویید.

نکاتی در مورد انتخاب لباس ورزشی مناسب
مشاهده

سیاهی دور چشم

ب.خواص آبرسانی روغن نارگیل را دست کم نگیرید .

فواید روغن نارگیل برای سلامتی و زیبایی بی شمار است .اگر به دنبال درمان سیاهی دور چشم با طب سنتی می باشید از روغن نارگیل استفاده کنید . ویتامین E و آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل به بهبود و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست کمک می کنند.بنابراین ماساژ دادن دور چشم با روغن نارگیل روشی موثر و طبیعی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم محسوب می شود. با توجه به خاصیت مرطوب‌کنندگی و آبرسانی بسیار بالای این روغن، استفاده از آن در نرمی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی مفید بوده و سبب محو شدن تیرگی و خطوط زیر چشم خواهد شد .

۶.یوگا و مدیتیشن را در اولویت قرار دهید

استرس ،افسردگی و سبک نادرست زندگی یکی از دلایل اصلی بروز سیاهی دور چشم به شمار می آید .بدین منظور برای آرامش ذهن و روحتان انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن را در اولویت برنامه روزانه خود قرار دهید .

۷.به پوست خود توجه بیشتری داشته باشید

مراقبت از پوست راه حل ساده دیگری برای رفع تیرگی های زیر چشم می باشد با توجه به پوست خود و رعایت نکاتی بسیار ساده زیبایی پوستتان را تضمین نمایید.

الف.تست پوستی انجام دهید .

قبل از استفاده از هر گونه کرم یا لوسیون رفع کننده سیاهی پوست چشم تست پوستی انجام دهید .بدین منظور مقداری از محصول مورد نظر را بر روی ساعدتان بریزید و چند دقیقه صبر کنید در صورت عدم بروز واکنش آلرژیک مانند سوزش پوست،تورم،قرمزی و بثورات جلدی از این محصول استفاده کنید .

سیاهی دور چشم

از یک کرم چشم حاوی ویتامین K و رتینول استفاده کنید.

حلقه های تیره زیر چشم در برخی موارد ممکن است به دلیل کمبود ویتامین K ایجاد شود. صرف نظر از علت ، استفاده از کرم های پوستی حاوی این دو ماده باعث کاهش تیرگی و تغییر رنگ پوست در بسیاری از افراد می شود. به نظر می رسد استفاده روزانه و طولانی مدت از این ترکیبات می تواند در درمان این مشکل پوستی تاثیر داشته باشد.

شیوه میکاپتان را تغییر دهید.

استفاده از یک کانسیلر هلویی یا نارنجی رنگ می تواند به ایجاد تعادل و کنتراست در پوست کمک نموده و در پوشش و کاور نمودن حلقه های تیره دور چشم مفید باشد .با انتخاب یک کانسیلر که رنگ آن یک تا دو درجه تیره تر از پوست شماست این مشکل را برطرف کنید .اگر رنگ پوست شما گندمی است به دنبال یک کانسیلر کم رنگ یا هلویی با رنگی متوسط باشید. اگر پوستی تیره دارید ، به دنبال یک کانسیلر هلویی تیره یا نارنجی رنگ باشید و آن را به شکل مثلثی وارونه و رو به عقب و بالاتر از گونه های خود بکشید.

شیوه و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

برای افزایش اثر بخشی موارد یاد شده و پیشگیری از بروز حلقه های تیره زیر چشم شیوه و سبک زندگی خود را اصلاح نموده و در این زمینه موارد زیر را رعایت کنید:

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.

برای بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ویتامین فراوانی مصرف کرده و آب زیادی بنوشید. سیاهی دور چشم اغلب به علت کمبود ویتامین K یا آنتی اکسیدان ها ایجاد می شود. همچنین ، کمبود ویتامین B12 و ابتلا به کم خونی می تواند در بروز این تیرگی ها نقش موثری داشته باشد.بنابر این با مصرف میوه و سبزیجات تازه  به خصوص سبزیجات برگ سبز مانند کلم ، اسفناج و …میوه های دارای ویتامین ث مانند مرکبات ویتامین های مورد نیاز بدنتان را تامین کنید . در صورت لزوم و با صلاحدید پزشک از مکمل های حاوی ویتامین ها و املاح معدنی مانند ویتامین ث،آهن و روی به صورت روزانه استفاده کنید. برای بهبود گردش خون در بدن و پوست مایعات کافی بنوشید.مصرف نمک را کاهش دهید. تا با این تدابیر بتوانید شفافیت و تازگی را به پوست دور چشمتان هدیه کنید .

کمردرد صبحگاهی و روش های درمان
مشاهده

سیاهی دور چشم

استفاده از دخانیات را به حداقل برسانید.

کشیدن سیگار و استعمال سایر مواد دخانی علاوه بر آسیب رساندن به سلامت قلب و ریه در خدشه دار نمودن زیبایی پوست نیز نقش ویژه ای دارد .با ترک سیگار از زیبایی و سلامتی پوست و بدنتان محافظت کنید .

سیاهی دور چشم

از عینک آفتابی استفاده کنید.

استفاده از وسایل محافظتی مانند کلاه،چتر و عینک آفتابی می تواند از پوست شما در برابر آسیب های مخرب ناشی از اشعه های یو وی خورشید محافظت کرده و از بروز تیرگی و سیاهی زیر چشم پیشگیری کند .

از محصولات آرایشی ضد سیاهی دور چشم استفاده کنید .

در لیست محصولات برندهای مختلف تولید کننده لوازم آرایشی نام کرم های دور چشم نیز دیده می شود .با استفاده از این محصولات که به طور تخصصی برای تغذیه ،آبرسانی و احیای پوست این منطقه طراحی و فرموله شده اند نیز می توانید سیاهی دور چشم را درمان کنید .در زیر به معرفی سه محصول پر فروش و بی نظیر برای رفع سیاهی دور چشم می پردازیم:

سیاهی دور چشم

 کرم Lavido

این محصول با داشتن فرمولاسیون غنی و منحصر بفرد و با بهره مندی از خواص

روغن گل سرخ،روغن هسته انار و مرکبات در آبرسانی و مرطوب نمودن پوست دور چشم اثر بسزایی دارد .این محصول با دارا بودن مزایای نامبرده سبب روشن تر شدن و رفع پف اطراف ناحیه چشم می شود.

سیاهی دور چشم

کرم Yon-Ka Paris

این محصول نیز یکی دیگر از محصولات مفید برای کاهش تیرگی ها ، علائم خستگی و پف دور چشم می باشد. وجود رزماری در ترکیبات این محصول سبب سفت شدن و روشن شدن رنگ پوست دور چشم خواهد شد.

سیاهی دور چشم

کرم    EMRGIN- C

این محصول نیز با برخورداری از خواص چای سبز ،آلوئه ورا،ریشه شیرین بیان و بابونه کرم قدرتمند دیگری برای روشن شدن رنگ پوست زیر چشم بوده و به عنوان بهترین کرم سیاهی دور چشم شناخته شده است.

درمان های کلینیکی راه حل نهایی و قطعی

اگر به دنبال راه حلی موثر ،پایدار و با دوام برای رفع سیاهی دور چشمتان می باشید توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کرده و از روش های کلینیکی استفاده نمایید .

مهم ترین روش های کلینیکی رایج برای درمان سیاهی دور چشم موارد زیر می باشد:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه های تجمع یافته در این ناحیه
  • درمان سیاهی دور چشم با لیزر برای احیا و بازسازی پوست
  • استفاده از فیلرها و ترکیبات پر کننده یعنی تزریق چربی یا بوتاکس در زیر چشم برای پنهان کردن رگ های خونی و رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ پوست در زیر چشمان شما می شوند.
  • کربوکسی تراپی
  • جراحی پلک یا بلفاروپلاستی و یا بلفاروپلاستی با لیزر که جدید ترین درمان سیاهی دور چشم به شمار می آید .

 

 

کلام پایانی

سیاهی دور چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود لذا ردیابی علت بروز سیاهی دور چشم در تسریع روند درمان و از بین بردن این تیرگی نقش موثری خواهد داشت .روش های معرفی شده خانگی همگی موثر و بدون عارضه می باشند اما در مورد انتخاب روش های کلینیکی ،قبل از هر گونه تصمیم گیری در این زمینه حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید .

درمان های پزشکی تهاجمی می توانند گران و دردناک بوده و به زمان طولانی تری برای بهبودی نیاز دارند .با توجه به این موارد در مورد رفع سیاهی دور چشمتان از روشی کاربردی ،موثر و بدون عوارض جانبی استفاده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما با یک درماتولوژیست یا متخصص پوست ملاقاتی داشته باشید .

 

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.