جراحی زیبایی بینی

هر آنچه که از جراحی زیبایی بینی لازم است بدانید

با پیشرفت علم جراحی و پزشکی امروزه رفع هر نقص در اجزای صورت به راحتی امکان پذیر است. ایران با توجه به سابقه طولانی خود در جراحی های زیبایی اللخصوص جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) (rhinoplasty) سالانه تعداد زیادی عمل موفق را به ثبت می رساند. عده ای با عقیده بر اینکه فرم بینی خوبی ندارند به متخصصان جراحی بینی مراجعه می کنند، در این مراجعه بعضا دکتر مورد نظر بدون اینکه مراجعه کننده را تفهیم نماید دست به عمل می زند که موجب یک نتیجه ی ناخوشاید در آخر کار می شود، باید بدانید عمل زیبایی بینی چیزی نیست که خود شما و یا اطرافیانتان از آن سر رشته داشته باشید، این یک عمل تخصصی است که باید با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی و قالب گیری های متعدد انجام شود تا فرم بینی بیش از حد کوچک و یا دفرمه نشود.این روش ها برای تغییر، اصلاح و یا ترمیم فرم بینی انجام می شوند.

واقعیت های جراحی زیبایی بینی

بحث ما در مورد اهداف بیمار، نتایج پیش بینی شده و محدودیت های جراحی احتمالی و بخش اساسی برنامه ریزی قبل از جراحی است.

جراحی معمولاً در یک مرکز جراحی سرپایی تحت بیهوشی انجام می شود.

کمک یک نفر برای اولین روز بعد از عمل لازم است.

چندین مرتبه مراجعه به مطب جراح برای مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی و نتایج بهینه پس از عمل ضروری خواهد بود.

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی یک روش آرایشی بر روی صورت است که معمولاً برای تقویت ظاهر یا بازسازی بینی انجام می شود. در طی جراحی رینوپلاستی ، غضروف و استخوان های بینی اصلاح شده و یا بافت اضافه می شود تا جذابیت بصری بینی بهبود یابد.

همچنین جراحی زیبایی بینی اغلب برای ترمیم شکستگی های بینی انجام می شود. هنگامی که از رینوپلاستی برای ترمیم شکستگی بینی استفاده می شود، هدف این است که ظاهر قبل از آسیب دیدگی را برگردانید، سپتورینوپلاستی (Septorhinoplasty) یک روش مرتبط برای بیمارانی است که انسداد بینی نیز دارند. سپتورینوپلاستی (Septorhinoplasty) نه تنها ظاهر بینی را بهبود می بخشد بلکه هرگونه انسداد داخلی را برطرف می کند و ساختارهایی را که ممکن است مانع تنفس بینی شوند را حذف می کنند.

آشنایی با خواص سبزیجات پر مصرف
مشاهده

ارزیابی اولیه برای جراحی زیبایی بینی

نگرانی ها و انتظارات زیبایی باید قبل از جراحی کاملاً مورد بحث قرار گیرد. توصیه های جراح و محدودیت های خاصی که در مورد ساختار بینی، صورت و پوست شما ایجاد می شود باید برای شما تفهیم شود. عکس هایی بدون آرایش معمولاً قبل از عمل گرفته می شود تا با مستندسازی نتایج بعد از عمل تفاوت و مشکلات را نشان دهد.

جراحی زیبایی بینی

قبل از جراحی رینوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر مواقع، عمل جراحی به صورت سرپایی در بیمارستان یا کلینیک های جراحی انجام می شود. متخصص بیهوشی برای نظارت بر عملکردهای حیاتی در طول عمل بالای سر کیس حضور دارد. معمولاً پزشک متخصص بیهوشی روز قبل از عمل برای بررسی تاریخچه پزشکی با فرد صحبت می کند. آزمایش های مورد نیاز باید چند روز  قبل از عمل انجام شود. بعد از عمل برای جابه جا شدن و یا انجام کارهای شخصی به وجود کسی در کنار فرد نیاز است این یک امر مهم است و به همین خاطر تکرارش می کنیم.

آسپرین یا هر محصولی حاوی آسپرین نباید در مدت ۱۰ روز تا بعد از تاریخ عمل جراحی مصرف شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند Advil ، Motrin ،  Naprosyn) نباید در مدت ۷ روز از تاریخ عمل مصرف شوند. بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی مواد تشکیل دهنده ی آسپرین هستند بنابراین برای مصرف هر قرصی با دکتر معتمد خود مشورت کنید. تیلنول ( Tylenol) یک مسکن خوب برای این دوران است.

هیچ موادغذایی و مایعات نباید ۶ ساعت قبل از زمان عمل مصرف شود. این منع شامل آب، آب نبات یا آدامس نیز می شود. هر چیزی که در معده است، احتمال بروز عارضه بیهوشی را افزایش می دهد. افراد سیگاری یا سیگار را ترک کنند و یا دفعات آن را به طور محسوس کاهش دهند. این کار به کم شدن سرفه و خونریزی بعد از عمل کمک خواهد کرد. علاوه بر این ها لازم است بدانید مشکل در بهبود یافتن بافت در افراد سیگاری مشاهده می شود.

روز جراحی زیبایی بینی چه اتفاقی می افتد؟

به طور معمول یک روز قبل از عمل جراحی بینی باید در مرکز مشخص شده بستری شوید اما گاهی هم پیش می آید که در روز عمل باید در مرکز جراحی حاضر شوید، سعی کنید هیچ زیورآلات و جواهری به همراه نداشته باشید. تمام مواد آرایشی را از روی صورت پاک کنید و یا اصلا آرایش نکنید.

تغذیه سالم و مقاومت در برابر آلودگی هوا
مشاهده

هیچ دارویی مصرف نکنید مگر اینکه دستور خاصی از پزشک داشته باشید. معمولاً پرستار در اتاق نگهداری قبل از عمل مقداری آرامبخش به شما تزریق می کند که پروسه ی عمل را بی استرس طی کنید.

جراحی زیبایی بینی

در حین جراحی زیبایی بینی چه اتفاقی می افتد؟

در اتاق عمل، متخصص بیهوشی معمولاً از مخلوط گاز و داروی داخل وریدی استفاده می کند. نظارت مداوم در طول عمل معمولاً شامل یک پالس اکسیمتر (اشباع اکسیژن) و EKG (ریتم قلبی) است. تیم جراحی برای هر شرایط اضطراری آماده است. علاوه بر جراح و متخصص بیهوشی، یک پرستار و یک تکنسین جراحی در اتاق حضور خواهند داشت. بسته به آنچه از قبل جراح لازم می داند ممکن است یک تا چند ساعت عمل طول بکشد. اگر با این اوصاف از عمل جراحی زیبایی بینی منصرف شدید می توانید در ۵ دقیقه با نکات آرایشی فرم بینی خود را تغییر دهید.

بعد از جراحی رینوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

بیماران بعد از عمل در اتاق ریکاوری توسط یک پرستار تحت نظر قرار می گیرند. بیمار می تواند همان روز بعد از عمل جراحی مرکز را ترک کند، اما خب چند ساعت و یا یک شب برای استیبل شدن لازم است. یک فرد بالغ و مسئول پذیر باید شب در همان مرکز جراحی حضور داشته باشد تا در کارهای شخصی به فرد کمک کند.

بعد از عمل بیمار باید در خانه استراحت کنید، بهتر است در تختخواب و سه بالش زیر سر این کار انجام شود. با بالا نگه داشتن سر نسبت به قلب، اِدم و تورم به حداقل می رسد. فرد تا چند روز برای استحمام و از رخت خواب بیرون آمدن باید یک همراه داشته باشد. از نشست و برخواست نیز باید خودداری کرد. در صورت یبوست که یکی از عوارض مشاهده شده پس از بیهوشی است، از یک ملین ملایم استفاده کنید.

تورم و کبودی بینی، لب فوقانی، گونه ها یا اطراف چشم برای چند روز پس از عمل یک امر طبیعی است. این موارد به تدریج طی ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل ناپدید خواهند شد. کمپرس یخ بر روی صورت، پل بینی و چشم می تواند تا حدودی به کم شدن تورم کمک کند.

اسپلینت (splint) یا آتل بینی برای فیکس کردن ناحیه، مورد استفاده قرار می گیرد که یک هفته پس از عمل توسط پزشک باز می شود. زمانی که تورم کم شود آتل شل تر می شود و وقت باز شدن آتل از روی بینی است. داشتن یک مقدار خونریزی ​​از بینی طبیعی است و به تدریج کاهش می یابد. با گاز استریل می توانید این خون ها را پاک کنید، عوض کردن پانسمان بینی باید هر بیست و چهار ساعت یکبار و طبق دستور پزشک صورت گیرد.

راهنمای کامل تشخیص عطر اصل از تقلبی
مشاهده

بهتر است بعد از کم شدن بی حسی اطراف بینی، یک رژیم سبک و نرم را در پیش بگیرید. برای چندین روز از مایعات گرم استفاده نکنید. برای جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل بهتر است آرام غذا بخورید. گاهی اوقات بیماران بلافاصله پس از عمل یک یا دو بار استفراغ می کنند. باید بگوییم داشتن یک رژیم سالم غذایی می تواند روند بهبود را تسریع کند.

پس از عمل معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود، باید سر ساعت و تمام قرص ها را مصرف کنید. نوعی ضد درد مانند ویکودین ( vicodin) نیز برای بعضی افراد تجویز می شود که درد را کم می کند، توجه داشته باشید این ماده تمرکز را کم می کند. در موارد خاصی ممکن است داروهای استروئیدی نیز تجویز شوند که بسته به شرایط هر کس متفاوت خواهد بود، هیچگونه داروی دیگری، اعم از تجویز نشده و بدون نسخه را مصرف نکنید.

جراحی زیبایی بینی

مراقبت های بعد از عمل جراحی زیبایی بینی چیست؟

در بیشتر مواقع، باندهای استریلی برای کنترل خونریزی بعد از عمل در بینی قرار می گیرد. این پانسمان بعد از عمل توسط پزشک خارج می شود. قبل از اولین ویزیت توسط پزشک یک وعده غذایی سبک بخورید و از مصرف بیش از حد داروهای ضد درد خودداری کنید. بلافاصله پس از برداشتن آتل و پانسمان بینی، از اسپری نمکی بینی برای جلوگیری از ایجاد پوسته در بینی استفاده می شود. بینی بعد از عمل معمولاً حساس است، بنابراین قبل از برداشتن آتل باید از داروهای مخصوص بی حسی استفاده کرد.

بعد از برداشتن پانسمان، تنفس از طریق بینی راحت تر می شود؛ اما به طور معمول هفت تا ده روز باید مراقب برخورد دست با آن باشید. اگر خونریزی های شدید و بیش از حد داشتید، یخ رو بینی بگذارید و سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید. در صورت ادامه دار بودن خونریزی به جراح خود مراجعه کنید.

از صحبت کردن بیش از حد، لبخند زدن، جویدن محکم، فعالیت های شدید، بلند کردن اجسام سنگین، ضربه به بینی و خم شدن خودداری کنید. سعی کنید تا زمانی که درد و تورم کم نشده از عینک بر روی بینی استفاده نکنید. مصرف الکل و سیگار را قطع کنید تا روند بهبودی سریع تر انجام پذیرد. از دود و گرد و غبار نیز دوری کنید که ممکن است دچار عفونت های ثانویه شوید. شش ماه پس از عمل می توانید در دستگاه های سولار و یا در مقابل نور خورشید خود را برنزه کنید.

با این 8 روش از سرماخوردگی جلوگیری کنید
مشاهده

جراحی زیبایی بینی

مطابق دستورالعملی که جراح به شما می دهد باید سوراخ بینی را با یک پد گوش پاک کن چرب کنید تا از خشکی و پوسته ی آن جلوگیری شود، کرم های حاوی پراکسید به نرم شدن پوسته ها کمک می کند. بعد از گذشت چند روز، برخی از بخیه های قابل جذب از بین می روند. هنگام مسواک زدن بر روی فک بالا مراقب باشید ممکن است تا چند ماه این نواحی دارای بی حسی باشد.در صورت عدم وجود خونریزی و مشکلات ثانویه ورزش و شنا را می توان بعد از ۳ هفته از سر گرفت، لازم است تا با مطالعه ی نکات مهم زیبایی حین ورزش بدن و پوست خود را محفوظ بدارید.

در صورت وجود چنین مشکلاتی به پزشک خود اطلاع دهید:

افزایش ناگهانی خونریزی از بینی که با راهکارهایی مانند یخ و بالا نگه داشتن سر از قلب رفع نشده باشد.

تب های شدید

سردردهای مداوم و کلافه کنند که با مسکن تسکین نیافته

افزایش تورم بینی و قرمزی چشم ها

جراحی زیبایی بینی

خطرات و عوارض جراحی زیبایی بینی چیست؟

این عمل جراحی ، مانند هر عمل جراحی ، ممکن است خطرات ناشی از نتایج ناموفق، عوارض یا آسیب دیدگی و مشکلات غیرقابل پیش بینی را در پی داشته باشد. از آنجا که در افراد پاسخ به عمل جراحی، واکنش های بیهوشی و نتایج بهبودی متفاوت است ، در نهایت هیچ تضمینی در مورد نتایج یا عوارض احتمالی وجود ندارد.

عوارض زیر در جراحی های زیبایی بینی بوجود آمده اند که توسط پزشکان ماهر این رشته جمع آوری شده اند، دانستن آن ها راه را برایتان هموار تر می سازد:

  1. انسداد بینی به علت کامل از بین نرفتن غضروف ها و رشد مجدد آن ها
  2. عدم رفع کامل سینوس ها
  3. نیاز به خون در صورت خونریزی بیش از حد
  4. خشکی بیش از حد بینی
  5. نیاز به ارزیابی محیطی نسبت به آلرژن ها
  6. تجدید عمل زیبایی به دلیل عدم رضایت بیماری از شکل ظاهری
  7. عدم رفع سردردهای مرتبط با سینوس یا بینی
  8. آسیب به چشم
  9. بی حسی دائمی کام یا صورت
  10. درد طولانی مدت و مختل کننده زندگی روزانه
  11. دفرمه شدن سوراخ بینی (سپتوم)
  12. برنگشتن حس بویایی و یا حس نکردن مزه ی غذا

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.