معرفی بهترین ضد آفتاب برای موی سر

ضد آفتاب برای موی سر واقعا اثر گذار است؟ آیا تابحال احساس کرده‌اید که رنگ موهای شما کم رنگ شده است؟ یا آیا توجه کرده‌اید که هر چقدر بیشتر زیر نور خورشید وقت می‌گذرانید ریشه موهای شما بیشتر خشک و شکننده می‌شود؟ ممکن است شما این چیزها را مهم نشمارید. در حالی که ما معمولاً فکر می‌کنیم آسیب‌های خورشید به پوست ما وارد می‌شود، در واقع قسمت دیگری از بدن ما نیز مورد هدف قرار می‌گیرد که آن قسمت مو است.

حقیقت استفاده از ضد آفتاب برای موی سر

واقعیت این است که، مو دقیقاً مانند پوست در اثر اشعه UV خورشید آسیب می‌بیند. اکنون که فصل تابستان در حال آمدن است، خطر آسیب‌های آفتاب حتی بیشتر است، بنابراین محافظت از مو و پوست نیز کاملاً ضروری است. خوشبختانه، ما به شما همه چیزهایی را که باید در مورد موهای آسیب دیده در برابر اشعه خورشید و آنچه می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام بدهید، می گوییم.

خورشید می‌تواند به طرق مختلف روی موهای شما تأثیر بگذارد. یکی از راههای بارز این است که در واقع می‌تواند رنگ مو را تغییر دهد. این کار را با تخریب رنگدانه در موهای شما، که معروف به ملانین است انجام می‌دهد و باعث از بین رفتن رنگ مو می‌شود.

ریزش مو در دوران بارداری
مشاهده

ضد آفتاب برای موی سر

علاوه بر تغییر رنگ مو، خورشید همچنین به پروتئین‌های مهم در موهای شما آسیب می‌رساند و باعث خشکی، کاهش مقاومت، زبری، کاهش درخشندگی، سفتی و شکنندگی مو می‌شود. پرتوهای UV همچنین می‌توانند به کوتیکول، پوشش بیرونی ریشه، حمله کنند که باعث گسیختگی این لایه‌ها می‌شود. از آنجا که سلول‌های مو از نظر فنی از بین رفته‌اند، این ریشه‌های آسیب دیده در آفتاب، به همین شکل باقی خواهند ماند تا موهای جدید با رنگدانه های بیشتر بتوانند رشد کرده و جایگزین شوند.

نکته مهم دیگر این است که موهای ریز و یا رنگ روشن نسبت به آسیب آفتاب آسیب پذیرتر هستند. موهای تیره ضخیم‌تر و حاوی رنگدانه های بیشتر، محافظت طبیعی بیشتری در برابر اشعه خورشید دارند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن موها در برابر آفتاب چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ اول از همه، وقتی زیر نور آفتاب می‌روید، حتماً کلاه بپوشید. برای محافظت حداکثر، کلاهی را پیدا کنید که دارای لبه‌های وسیعی باشد تا بتواند به محافظت از صورت، گردن و گوش‌های شما نیز کمک کند.

در مرحله بعد، همچنین می‌توانید از ضد آفتاب برای موی سراستفاده کنید. امروزه ضد آفتاب‌هایی در بازار موجود هستند که فقط برای مراقبت از موها ساخته شده‌اند. ضد آفتاب برای موی سر یا به صورت اسپری و یا به صورت مواد موجود در نرم کننده‌های مو ساخته می‌شوند. برای ایمن ماندن در آفتاب، می‌توانید از برنامه رایگان QSun نیز استفاده کنید که برای iOS یا Android در دسترس است و می‌تواند به شما بگوید که چقدر می‌توانید زیر آفتاب بمانید قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید. این برنامه همچنین دارای بسیاری دیگر از ویژگی‌های ایمنی در برابر آفتاب است، مانند یادآوری کردن در هنگام زمان استفاده مجدد از ضد آفتاب.

خشک کردن موی فر با چند روش ساده
مشاهده

ضد آفتاب برای موی سر

در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب برای موی سر ، آفتاب چه آسیب‌هایی به مو وارد می‌کند؟

طبق گفتهٔ Pipino در صورت بیرون رفتن بدون محافظت مناسب از موها، موهای خود را در معرض آسیب‌هایی مانند کم‌رنگ شدن رنگ موها به علت اکسید شدن، کمبود رطوبت مو و فرسوده شدن کلی موها قرار می‌دهید. این اثرات کوتاه مدت باعث می‌شوند که ریشهٔ موها کدر، خسته و خشک و بی آب به نظر برسند. اما اثرات بلند مدت سبب پیری زود رس موها می‌شود. (می دانیم که عجیب است اما موهای شما نیز روند پیری دارند.)

طبق گفته Mitic، این روند می‌تواند به معنای کاهش حجم مو باشد. بنابراین مدل دم اسبی پرپشتی که شما به آن عادت کرده‌اید با افزایش سن، نازک‌تر می‌شود. خورشید باعث می‌شود که این روند خیلی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

طبق گفتهٔ Pipino فصل تابستان دارای باد، کلر و آب‌های شوری است که سبب می‌شود رادیکال‌های آزاد ایجاد شوند و به فیبر مو آسیب وارد می‌کنند. این دشمنان فصلی باعث تضعیف کلی موها می‌شوند و موها را برای داشتن ظاهری شکننده در معرض خطر قرار می‌دهد.

اما آیا خورشید فقط روی افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند تأثیر می‌گذارد؟

نه دقیقاً. اگرچه آسیب آفتاب بر موهای رنگ شده قابل توجه است، اما همه مدل مو تحت تأثیر هستند. Mitic توضیح می‌دهد: «پرتوهای خورشید رنگدانه های مصنوعی و طبیعی را سفید می‌کند، بنابراین مهم است که اگر برای مدت طولانی می‌خواهید بیرون باشید باید از موها محافظت کنید.

رنگ مو اهمیتی ندارد، خورشید با بافت موها واکنش نشان می‌دهد و در نهایت در موها ظاهر کم رنگ‌تر و خشک‌تری ایجاد می‌کند. حتی اگر این اشعه‌ها بین موهای رنگ شده با رنگ نشده تبعیض قائل نشوند، باز هم موهایی که تحت معرض استفاده از مواد شیمیایی قرار دارند حساس‌تر هستند و در نتیجه بیشتر در معرض از دست دادن رطوبت هستند. شاید بدتر از همه این باشد که، نه تنها سایهٔ آرزوهای شما شروع به پژمرده شدن می‌کند، بلکه موها می‌توانند به طور ناخواسته تغییر کنند. خانم‌های دارای موهای بلوند بیشتر مراقب باشند که بیشتر در معرض آسیب‌ها هستند.

آشنایی با استروبینگ مو
مشاهده

انواع ضد آفتاب برای موی سر

آیا واقعاً نیاز به استفاده از ضد آفتاب برای موی سر داریم؟

اگر شما از ضدآفتاب موی سر استفاده نکنید قطعاً دچار سرطان یا بیماری نادر دیگری نمی‌شوید؛ اما اگر می‌خواهید از موهای خود محافظت کنید، استفاده از ضد آفتاب برای موی سر می‌تواند به شما در محافظت از رشته‌های موی خود در برابر اشعه خورشید کمک کند. این حرف توسط دکترها و کارشناسان بسیاری تأیید شده است. پس اگر می‌خواهید به راحتی در سواحل قدم بزنید و بیرون از خانه خوش بگذرانید و آسیبی به موهایتان وارد نشود باید از پوست سر خود محافظت کنید؛ کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید گذاشتن کلاهی با لبه‌های پهن است.

موهای شما نیز در معرض تابش همان نوری است که پوست شما است. ما عادت کرده‌ایم که از پوست خود محافظت کنیم اما اغلب فراموش می‌کنیم که مو نیز به یک چیزی احتیاج دارد. موهایی که از سر شما آویزان هستند مانند مواد مرده هستند پس نمی‌توانید آنها را حس کنید و اگر آسیبی به آنها وارد شود، شما قطعاً متوجه دردان نمی‌شوید. اما حتماً در جریان باشید که آن‌ها خشک می‌شوند و یا رنگشان محو می‌شود. به عقیده دکتر Klonz محصولات محافظت از مو می‌توانند در تمام سال استفاده شود اما هنگامی که نور خورشید شدیدتر است ضروری‌ترند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.