دوران بارداری

ریزش مو در دوران بارداری

یکی از زیباترین و حساس ترین رویدادها در زندگی هر زنی دوران بارداری اوست .زنان در حین بارداری به علت تغییرات هورمونی تغییرات زیادی را تجربه می کنند و موها نیز از این قاعده مستثنی نمی مانند .ریزش موها در بارداری یکی از مشکلات شایع و موقتی است که بسیاری از زنان در حین بارداری ویا پس از زایمان ،آن را تجربه می کنند تحقیقات نشان می‌دهند که حدود ۴۰ تا ۵۰٪ زنان باردار، از ریزش مو رنج می‌برند. ریزش مو در دوران بارداری دلایل زیادی دارد .چنان چه می خواهید از ریزش مو در دوران بارداری جلوگیری کنید به مطالب مندرج در مقاله امروز توجه بفرمایید .

جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری و در دوران پس از زایمان یعنی شیردهی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود .در برخی زنان تارهای مو در دوران بارداری ضخیم و براق شده و در برخی دیگر تارهای مو سست و شکننده می شود .مطالعات نشان داده است افزایش هورمون استروژن در ریزش مو در این دوران نقش موثری دارد .به هر حال نگرانی شما را درک می کنیم ولی بهتر است تا بدانید این اتفاق کاملا طبیعی است و ریزش مو در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده،تغییرات فیزیکی بدن و شرایط پزشکی خاص این دوران و استرس ایجاد می شود .

دوران بارداری

چرخه رشد مو

چرخه رشد موها یا فاز های رشد مو شامل سه مرحله آناژن ، کاتاژن و تلوژن می باشد.

۱.آناژن (مرحله رشد ): این دوره ،دوره رشد موها بوده و زمان آن برای موهای سر ۲ تا ۶ سال و برای موهای سایر نقاط بدن ۱ تا ۶ ماه می‌باشد.

۲.کاتاژن (مرحله میانی ): طول این دوره کوتاه بوده و در طی آن تقسیم سلول های ماتریکسی متوقف شده و فولیکول مو از ناحیه پاپیلا جدا می‌شود.

۳.تلوژن (مرحله استراحت ): این دوره در حدود سه ماه طول می‌کشد و در طی آن همه فعالیت های سلولی متوقف گشته و موی مرده در ضمن شست و شو و یا در اثر فشار ناشی از رشد موی جدید می‌افتد.

دوران بارداری

چه عواملی باعث ریزش مو در دوران بارداری می شود؟

با توجه به فرایند چرخه‌ی رشد مو ، در هر زمان مشخص، ۹۰٪ موها رشد کرده و ۱۰٪ باقی ‌مانده در فاز استراحت (تلوژن) باقی می مانند. پس از ۲ تا ۳ ماه استراحت، موها ریخته و موهای جدیدی جایگزین آن می شود. در دوران بارداری،چرخه رشد مو در مرحله‌ی استراحت، متوقف شده و موها به ‌جای ریختن ضخیم‌تر می‌شوند. اما گاهی نیز مشاهده شده است که قبل از ضخیم شدن، مو به دلایل مختلفی می‌ریزد.زنان و مردان هر روز به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مو از دست می دهند. در دوران بارداری ، افزایش سطح استروژن چرخه طبیعی ریختن فولیکول مو را کند می کند. در نتیجه ، بعضی از خانم ها در این دوران ممکن است دچار ریزش موهای خود را در حین بارداری شوند.اما همیشه این حالت اتفاق نمی افتد .به هر حال مهم ترین علل ریزش مو در دوران بارداری شامل موارد زیر می باشد:

خواص شیر مادر برای نوزاد
مشاهده

۱.تغییرات هورمونی

بر اساس تحقیقات انجام شده ایجاد تغییرات هورمونی در دوران بارداری، در شروع فرایند ریزش موها موثر است. نوسانات هورمونی در ایجاد وقفه در چرخه‌ی عادی رشد مو تاثیر داشته و منجر به ریزش بیش ‌از حد مو یا تلوژن افلوویم  telogen effluvium خواهد شد .در برخی زنان این واقعه ممکن است در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد چرا که میزان هورمون ها به طور چشمگیری برای حمایت از کودک در حال رشد تغییر می کند. البته این حالت عموماً بیشتر از شش ماه طول نمی کشد و به ریزش دائمی مو منجر نمی شود.بنابراین “ریزش بیش از حد مو” پس از زایمان ناشی از افت هورمون استروژن است.ریزش مو پس از بارداری نیز مجدداً ، ریزش مو از نوع تلولوژین افلوویوم تلقی می شود. در این دوران نیز ممکن است شما شاهد ریختن ۳۰۰ تار مو یا بیشتر به صورت روزانه باشید.

۲.ابتلا به برخی از بیماری ‌ها

ابتلا به برخی از بیماری‌ ها مانند دیابت بارداری و عفونت های قارچی می‌توانند یکی دیگر از علل ریزش مو در این دوران به شمار آیند. همچنین مصرف داروهای خاصی از قبیل داروهای فشار خون، افسردگی و اضطراب، میزان ریزش موها را تشدید می کنند.

دوران بارداری

۳.اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید ، مانند پرکاری تیروئید (ترشح بیش از حد هورمون تیروئید) یا کم کاری تیروئید (کم شدن ترشح هورمون تیروئید) ، ممکن است در دوران بارداری ایجاد شده و در نتیجه تشخیص علت اصلی ریزش مو را دچار مشکل نماید.از بین این دو حالت ، کم کاری تیروئید در دوران بارداری شایع تر بوده و در هر ۲ یا ۳ مورد از ۱۰۰ خانم باردار وجود آن تایید شده است. ریزش مو ،گرفتگی عضلات ، یبوست و خستگی از مهم ترین علایم کم کاری تیروئید است. یک نفر از هر ۲۰ زن ممکن است بعد از تولد نوزاد، نیز مشکلات تیروئید (تیروئیدیت پس از زایمان) را تجربه کنند. در همه موارد ، مشکلات تیروئید به طور معمول با آزمایش خون یعنی انجام آزمایشات T4 ، T3 و TSH تشخیص داده می شوند.

۴.کمبود آهن

کمبود آهن هنگامی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز کافی برای دریافت و انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بدن وجود نداشته باشد. این موضوع می تواند باعث ریزش مو به همراه بروز علائم دیگری مانند خستگی ، ضربان قلب نامنظم ، تنگی نفس و سردرد شود. زنان باردار بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند به خصوص اگر حاملگی آن ها با فاصله کم اتفاق افتاده باشد، آنها چند قلو باردار بوده یا ویار شدید داشته باشند.کمبود آهن یا کاهش سطح گلبول های قرمز خون به آسانی با انجام آزمایش خون قابل تشخیص است.در حالی که ریزش مو بر اثر این وضعیت دائمی نیست ، اما تا زمانی که سطح گلبول های قرمز یا آهن  به حد طبیعی برگردد ممکن است موهای شما به ضخامت طبیعی خود باز نگردد .

دلایل خرید از فروشگاه آنلاین عطر
مشاهده
۵.آسیب روحی روانی

ریزش مو ممکن است هیچ ارتباطی با بارداری یا شرایط ژنتیکی نداشته باشد. اگر اخیراً مراقبت از موهای خود را به دست فراموشی سپرده اید ، اگر از روش زیبایی خاصی بر روی موهایتان استفاده نموده اید ، اگر عادت به کشیدن موها در بالای گوش دارید ممکن است ریزش موی شما به علت آلوپسی کششی ایجاد شده باشد.التهاب فولیکول های مو می تواند به آسیب دیدن و ریزش مو منجر شود. در بعضی موارد ، ممکن است آسیب دیدگی فولیکول های مو آن قدر شدید باشد ، که منجر به ریزش دائمی مو گردد.

۶.قطع کردن داروهای پیشگیری از بارداری

قطع کردن داروها و قرص های ضد بارداری برای باردار شدن می تواند خود یکی از علل ریزش مو در بارداری باشد. همچنین مشکلاتی مانند سقط جنین و یا به دنیا آوردن بچه مرده نیز می توانند دلایلی برای ریزش مو در بارداری به شمار بروند.

دوران بارداری

۷.علل دیگر

توجه به این نکته مهم است که ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم در دوران بارداری به طور معمول سبب نازک شدن تارهای مو می گردد. اگر در طی این دوران دچار ریزش شدید موها یا طاسی شدید شده اید ممکن است موارد دیگری نیز در بروز این حالت موثر باشد. شرایط ژنتیکی و ابتلا به برخی از بیماری های اتو ایمیون یا خود ایمنی نیز می توانند منجر به ریزش مو در دوران بارداری یا در برهه های دیگر زندگی شما شوند.آلوپسی آندروژنیک (طاسی الگوی زنانه) در اثر کوتاه شدن مرحله رشد فولیکول های مو و طولانی تر شدن زمان بین ریختن مو و رشد جدید ایجاد می شود.آلوپسی آرئاتا باعث ریزش موی تکه ای یا سکه ای در پوست سر و سایر قسمت های بدن می شود. بنابراین در این شرایط استفاده از برخی درمان های خاص ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو کمک کند. ،

درمان ریزش موهای مرتبط با بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشد. این وضعیت به طور کلی با گذشت زمان حل می شود.اگر رشد مو به سطح قبلی نرسد ، پزشکان گاهی استفاده از محلولی موضعی به نام ماینوکسیدیل (Rogaine) را تجویز می کنند ، اما در استفاده از این دارو برای استفاده در دوران بارداری و شیردهی می بایست احتیاطات لازم صورت پذیرد.در مورد شرایطی مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی فقر آهن ،پس از تایید صحت این موضوع با انجام آزمایش خون پزشک با تجویز مکمل های حاوی آهن ، ویتامین ها و قرص لووتیروکسین سبب بازگرداندن سطوح این آیتم ها در خون به وضعیت عادی می شود .بیشتر شیوه های درمانی برای درمان شرایطی مانند آلوپسی آندروژنی نیز در دوران بارداری توصیه نمی شود. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که به جای دارو درمانی ، استفاده از لیزر سطح پایین (LLLT) را که از امواج مادون قرمز برای تحریک رشد مو استفاده می کند را امتحان کنید.در نهایت این پزشک است که تصمیم می گیرد با توجه به شرایط شما استفاده از چه روش درمانی برای شما مناسب می باشد.

مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده
مشاهده

دوران بارداری

پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

برای پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری و پس از زایمان به نکات زیر توجه نموده و بدان ها عمل نمایید:

  • پیروی از یک برنامه غذایی سالم و مبتنی بر مصرف مواد غذایی پروتئینی و حاوی آهن و سایر مواد مغذی مانند ویتامین ث،ویتامین ای،ویتامین ب کمپلکس ،زینک و ….می تواند سبب تامین عناصر حیاتی مورد نیاز بدنتان گردد . بدین منظور از یک رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس دار و کامل ،میوه و سبزیجات تازه که حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از فولیکول های مو محافظت کرده و رشد مو را تقویت کند ، استفاده کنید.
  • ماهی یا روغن بذر کتان مصرف کنید.مصرف این مواد غذایی سبب ترمیم مطلوب موها و تامین اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ ، امگا ۶ و امگا ۹ که سبب تقویت موها می شوند برایتان خواهد شد.
  • نوشیدن آب فراوان را از یاد نبرید .
  • در برخی مواقع پزشک نیز با تجویز قرص های ویتامین و مکمل های حاوی املاح معدنی در قبل و حین بارداری سبب تامین ویتامین های مورد نیاز روزانه شما از طریق دارو می شود.از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای یا مکمل هایی که مصرف می کنید ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد.
  • شستن مو به آرامی و استفاده از یک شانه با دندان های بزرگ برای جلوگیری از کشیدن بیش از حد مو راهکار دیگری برای پیشگیری از ریزش مو به شمار می آید.
  • از کشیدن و سفت بستن موها خودداری کنید.
  • از شانه کردن موهای خیس اجتناب کنید .
  • برای افزایش گردش خون، پوست سر را ماساژ بدهید.بدین منظور از روغن های گیاهی و طبیعی مانند روغن نعناع،روغن نارگیل و روغن کنجد،روغن بادام و … برای ماساژ پوست سر و موهایتان استفاده کنید .
  • با توجه این که ریزش مو در تمامی زنان به صورت یکسان اتفاق نمی افتد و زنانی که موهای بلندتری دارند بیشتر در معرض ریزش مو می باشند بنابراین توصیه می کنیم در بارداری موهایتان را کوتاه کنید تا مراقبت از آن ها برایتان آسان شده و به طور عملی ریزش مو را کاهش دهید .
  • از رنگ کردن موها با ترکیبات شیمیایی حتی الامکان خودداری کنید. چون موها را شکننده و خشک می‌کنند.
  • از مدل‌های دم‌اسبی، ردیف ذرتی، بافته، اکستنشن مو و … برای موهایتان استفاده نکنید، چون با تحت فشار قرار دادن موها سبب شکنندگی و ریزش موها می شوند.
  • استفاده از شامپوهای حجیم کننده و ضد ریزش مو که حاوی بیوتین و سیلیس هستند را فراموش نکنید.
  • اگر نیاز به استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارتی مو را دارید ، از موقعیت “Cool” از آن ها استفاده کنید.
  • استرس خود را را به وسیله استفاده از تکنیک های مختلف تمدد اعصاب مانند ذهن آگاهی ، مدیتیشن یا ورزش های تنفسی و یوگا کاهش دهید.
  • با دکتر خود صحبت کنید. گاهی اوقات ریشه ریزش مو را نمی توان به راحتی با یک معاینه فیزیکی مشخص نمود. در حالی که بیشتر موارد ریزش مو در دوران بارداری موقتی می باشند، شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در طی آن شما نیاز به درمان برای افزایش سطح ویتامین یا تنظیم سطح هورمون داشته باشید.
چطور می‌توان ادکلن اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص داد
مشاهده

 دوران بارداری

در پایان

ریزش مو در دوران بارداری امری طبیعی است، به ویژه هنگامی که مربوط به تغییرات هورمونی یا شرایط خاص سلامتی باشد. رشد مو باید با گذشت زمان و انجام درمان پس از یافتن علت اصلی بروز این مشکل مجددا از سر گرفته شود. ریزش مو حین بارداری و بعد از بارداری تقریبا تا چهار ماه پس از زایمان کاملا طبیعی می باشد. چرا که  ریزش مو پس از زایمان نیز به دلیل تغییر ناگهانی هورمون ها در بدن شما ، به ویژه تغییر بین پروژسترون و استروژن رخ می دهد. خبر خوب این که رشد عادی موها معمولا پس از گذشت ۶ تا ۹ ماه از تولد فرزند دلبندتان از سر گرفته خواهد شد . اما برخی از خانم ها تا یک سال پس از زایمان ممکن است ریزش مو را بعد از زایمان تجربه کنند. بنابراین اگر ریزش مو همچنان ادامه دارد یا علائم دیگری را مشاهده می کنید ،برای کشف علت این موضوع حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.