ویزای اربعین 97

ویزای اربعین ۹۷ چالشی برای زائران ایرانی

ویزای اربعین ۹۷ به یکی از مسائل و دغدغه های مهم زائران، به خصوص در روزهای اخیر تبدیل شده است، چرا که هر چه به زمان اربعین نزدیک تر می شویم، تقاضا برای اخذ ویزا نیز بیشتر می گردد و استقبال زائران در سه روز اخیر به شدت رشد داشته است. وزارت خارجه عراق در روز یکشنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۱.۱ میلیون روادید ورود زائران اربعین تاکنون صادر شده است. در ادامه این خبر از مجله ایرانوس به بررسی حواشی و تمامی دانستنی های ویزای اربعین ۹۷ خواهیم پرداخت.

ثبت نام در سامانه سماح برای اخذ ویزای اربعین ۹۷

ثبت نام ویزای اربعین ۹۷ از تاریخ ۴ مهر در سامانه سماح آغاز گشته و مبلغ ویزای امسال ۳۷۶۷۰۰ تومان برای هر نفر در نظر گرفته شده است. کلیه متقاضیان سفر کربلا باید توجه داشته باشند که برای این سفر حتما باید گذرنامه معتبر تهیه کنند. زیرا برای دریافت ویزای اربعین ۹۷ نیز این گذرنامه ضروری است و باید اطلاعات مربوط به آن را نیز در سیستم سماح وارد نمایند. برای شروع این فرآیند باید وارد سامانه samah.haj.ir شوند. با ورود به این سامانه صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که متشکل از سه بخش است. در ابتدای صفحه نکات ضروری ذکر شده است و در زیر آن شاهد دو بخش ثبت نام و پیگیری وضعیت و ویرایش هستیم. اگر برای اولین بار است که وارد این سامانه می‌شوید و تاکنون ثبت نام نکرده‌اید، باید از طریق بخش ثبت نام اقدام کنید.

اما اگر پیش از این بخشی از اطلاعات را وارد کرده‌اید و اکنون قصد ویرایش آن را دارید، باید از طریق بخش پیگیری وضعیت و ویرایش وارد عمل شوید. زائران محترم باید توجه داشته باشند که ثبت و تکمیل اطلاعاتشان در پنج مرحله صورت می‌گیرد.

Product query unexpected return: Internal Server Error

در خصوص هزینه‌های ثبت ویزای اربعین ۹۷ که در این صفحه باید پرداخت شود، هزینه تعرفه بیمه و خدمات ۳۵ هزار تومان و تعرفه صدور روادید نیز ۴۰ دلار است. به طور میانگین باید هزینه‌ای ۳۷۰ هزار تومانی برای دریافت ویزای اربعین ۹۷ پرداخت شود که هزینه تعرفه بیمه و خدمات نیز به آن اضافه می ‌گردد. افرادی که قصد ویرایش و پیگیری وضعیت روادید (ویزا) را دارند، باید در صفحه نخست سامانه سماح به سراغ بخش پیگیری وضعیت و ویرایش بروند و اطلاعات لازم را وارد نمایند. از طریق این بخش می‌توانند اطلاعات افراد را ویرایش کرده یا افراد جدیدی را نیز به گروه‌ اضافه کنند.

عزاداری حسینی و 10 آیین جالب در شهر های ایران
مشاهده

ویزای اربعین 97

درخواست اتباع افغانی برای ویزای اربعین ۹۷

دبیر کمیته اعزام ستاد اربعین حسینی در خصوص نحوه درخواست و ثبت نام اتباع افاغنه در ایران برای صدور رواید، اعلام داشت که این افراد باید برای ثبت نام، ابتدا به دفاتر کفالت اتباع خارجی رفته و با اثر انگشتی که آنجا دریافت می‌کنند، هویت‌بندی شوند. آن دسته از افرادی که دارای دفترچه هستند، بعد از هویت سنجی اطلاعاتشان توسط دفاتر کفالت اتباع، وارد سامانه سماح می‌شود و با پرداخت هزینه‌های مربوطه عملیات دریافت روادیدشان آغاز می گردد؛ آن دسته از اتباعی که فاقد دفترچه هستند، اطلاعاتشان از طریق دفاتر کفالت برای اداره اتباع به اداره گذرنامه ارسال می‌شود تا دفترچه‌هایشان صادر شود و بعد مرحله بعدی که ثبت در سامانه سماح و دریافت روادید است، برایشان انجام می‌شود و می توانند ویزای اربعین ۹۷ خود را دریافت نمایند.

نکاتی مهم در خصوص صدور ویزای اربعین ۹۷

برای بهبود عملکرد و تسریع در صدور ویزای اربعین ۹۷ لازم است تا آن دسته از افرادی که به صورت خانگی در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند، هرچه سریع‌تر مدارک مربوطه را به دفاتر زیارتی تحویل دهند تا عملیات دریافت روادیدشان انجام شود و تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد سازمان حج نمی تواند برای دریافت روادید این افراد اقدام کند.

Product query unexpected return: Internal Server Error

همان طور که پیش از این نیز در خصوص صدور ویزای اربعین ۹۷ ذکر شده بود، تنها ثبت نام در سامانه سماح معتبر می باشد. صدور ویزای اربعین ۹۷ تنها از طریق ۲۴۰۰ دفتر کارگزاری زیارتی که از سازمان حج و زیارت مجوز دارند و مشخصات آنها در سامانه سماح موجود است در کنار سه شرکت طلوع زرین، روز گشت و بهشت ریحانه ایرانیان امکان‌پذیر است که غیر از این و خارج از سامانه سماح، هرگونه تبلیغ و اقدام برای صدور ویزای عراق، غیرمجاز تلقی شده است.

ماسال، بهشت گیلان
مشاهده

صدور ویزای اربعین ۹۷ پس از ثبت‌نام در سامانه سماح از طریق کنسولگری‌های عراق در تهران، اهواز، کرمانشاه و مشهد و همچنین دفاتر موقتی که در ایلام، سوسنگرد، آبادان، قم، ساری، رشت، اصفهان، کرمان، کرج، تبریز، شیراز و یزد برپا شده است، انجام می‌شود. همچنین خروج زائران از کشور، علاوه بر مرز هوایی از چهار مرز زمینی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی با تاکید نیروی انتظامی تنها در صورت داشتن ویزای اربعین ۹۷ و گذرنامه معتبر امکان پذیر است.

ویزای اربعین 97

زائرانی که ویزای اربعین ۹۷ خود را دریافت کرده اند و قصد دارند تا پول خود را به ارز تبدیل کنند، می توانند برای دریافت ارز از نرم افزاری که سامانه بانک ملی آن را پشتیبانی می کند مراجعه و ثبت نام کنند و در کشور عراق ارز خود را تحویل بگیرند. صدور ویزای اربعین ۹۷ در دو روز و حداکثر تا ۳ روز زمان می برد و اگر بیشتر شود، تخلف و قابل پیگیری است؛ همچنین اگر زائران پولی در سامانه واریز کردند و موفق به دریافت وجه نشدند، بعد از اربعین پول آن ها قابل برگشت است.

طبق اعلام مدیرکل حج و زیارت خوزستان، زائرانی که قصد زیارت دارند، گذرنامه آن‌ها حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد و افرادی که تنها۱ الی۲ ماه از مهلت گذرنامه آن‌ها باقی مانده قادر به اخذ ویزای اربعین ۹۷ نیستند. لازم است زائران دقت داشته باشند که دریافت ویزای اربعین ۹۷ را به روزهای آخر موکول نکنند؛ چرا که تعداد متقاضیان ویزا به تدریج رو به افزایش است.

بر طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین، ویزای اربعین ۹۷ بر اساس ارز سامانه نیما محاسبه می شود.

راه کارهایی برای افزایش سرعت اینترنت
مشاهده

وجود برخی بی نظمی ها در صدور ویزای اربعین ۹۷

اگر چه در ابتدا از سوی مسئولان اعلام شد که زائران اربعین با مراجعه به سایت سماح و نام نویسی در مدت ۷۲ساعت، ویزای اربعین ۹۷ خود را دریافت می کنند؛ اما به مروز زمان و اوج گرفتن درخواست های مردمی برای دریافت ویزا، اخبار واصله، حکایت از نابسامانی در برخی امور این سفر از جمله صدور ویزا دارد، به طوری که برخی افراد زمان پروازشان گذشته است، اما هنوز ویزای آن ها صادر نشده و دچار ضرر هنگفتی شده اند و یا برخی افراد که زمان اندکی تا پروازشان باقی مانده است دچار استرس و نگرانی شده اند.

مسئولین مربوطه در خصوص وجود چنین مشکلاتی بیان داشتند که افرادی با مشکل رو به رو شده اند که برای مثال بدون در نظر گرفتن شرایط ثبت نام کردند و یا مدارک را به طور کامل ارائه ندادند. در ۱۳ استان کشور، صدور ویزای اربعین ۹۷ بیست و چهار ساعته و به صورت شبانه روز انجام می شود، در پنج استان نیز ۴۸ ساعته، ۱۱ استان ۷۲ ساعته و در سه استان بین ۳-۴ روز زائرین می توانند ویزای اربعین ۹۷ خود را دریافت کنند.

ویزای اربعین 97

به طور روزانه ۵۰ هزار ویزای اربعین ۹۷ در تهران صادر می شود، که شاید از این تعداد تنها نیم درصد دچار مشکل شده باشند.

در سال های گذشته، تفاوت ارز دولتی و آزاد زیاد نبود. اما امسال این تفاوت خیلی زیاد شد. دولت بعد از بررسی، سرانجام تسهیلاتی برای زائران گذاشته که هزینه ویزای اربعین ۹۷ را با ارز نیمایی محاسبه کنند. این تسهیلات هم فقط به سازمان حج و زیارت تخصیص داده است. بر این مبنا کسانی که از طریق سایت سماح ثبت نام کنند، هزینه ویزاشان ۲۴۰هزار تومان خواهد بود و در غیر این صورت این هزینه به کمی بیش از ۶۰۰هزار تومان می رسد.

آشنایی با ماه محرم و واقعه عاشورا
مشاهده

در سال گذشته، روزانه تا ۱۲هزار ویزا آماده می شد، اما امسال به دلیل بروکراسی اداری عجیب سازمان حج از یکسو و روند کند سامانه از سوی دیگر، وعده مسئولان برای آماده شدن ویزاها حداکثر تا ۷۲ساعت بعد، محقق نشده و بسیاری از زائران که براساس این وعده ها برنامه ریزی کرده و بلیط تهیه کرده اند، با مشکل رو به رو شدند. بسیاری از زائران با وجود اینکه یک بار در سامانه سماح ثبت نام کرده و پول پرداختند، به دفاتر مراجعه می کنند و به دلیل وضعیت بلیت هواپیماشان، حاضرند ویزای یک روزه با ارز آزاد تهیه کنند.

Product query unexpected return: Internal Server Error

اما در کنار این نابسامانی های رخ داده، وزارت خارجه عراق همه کادر و پرسنل خود در نمایندگی های دیپلماسی و کنسولی خود را برای تکمیل روند اقدامات مربوط به صدور ویزای اربعین ۹۷ برای زائران به شکل فزاینده به ویژه در سفارتخانه عراق در تهران و دفاتر موقت به کار گرفته است و تاکنون روادید صادر شده به یک میلیون و صد هزار ویزا رسیده است.

در صدور روادید و ویزای اربعین ۹۷ در برخی از شهرها مشکلاتی به وجودآمد که با همکاری سفارت عراق در ایران و همچنین رسیدگی مسئولین، مشکلات برطرف شد تا صدور ویزا روند طبیعی خود را طی کند. همچنین پلیس موفق شده است تا جاعلان ویزای اربعین ۹۷ را دستگیر کند و از ایجاد مشکلات برای زائران در آینده و در کشور عراق، جلوگیری نماید.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.