ماسال، بهشت گیلان

فصل گرما که از راه می‌رسد سفرهای تابستانی به مناطق خنک و ییلاقی شروع می‌شود. مناطق ییلاقی و کوهستانی زیادی در کشور ما وجود دارند. برای سفر به مکان‌های دیدنی قبل از هر چیزی باید نسبت به آب و هوای آن منطقه و شرایط سفر به آن جا اطلاعات کسب کنید. ما تصمیم داریم در مورد منطقه ییلاقی ماسال اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید با ما همراه باشید.

ماسال، بهشت گیلان یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور ایران است. این منطقه که یکی از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌رود، چند سالی است که مورد استقبال توریست‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. شهر ماسال دارای روستا و ییلاقات بکر و زیبایی است.

ییلاق ماسال

ماسال در استان گیلان قرار دارد و کوه‌های تالش آن را در بر گرفته است. شهر ماسال روستاهای ییلاقی و خنک بسیاری دارد. ماسال در ۶۰ کیلومتری تالش است که ۵۵ کیلومتر با رشت فاصله دارد. معمولا اکثرا از مسیر صومعه سرا به سمت این ییلاق خوش آب و هوا می‌روند. به طور کلی اگر از تهران به سمت رشت حرکت کنید حدود ۶ ساعتی را در راه هستید.

تا به حال به علت نام گذاری ماسال فکر کردید؟ ماسال در واقع، از کلماتی مثل مسال یا مازال گرفته شده و به معنی کنار کوه یا دارای کوه است. رودخانه خالکایی از وسط ییلاق ماسال عبور می‌کند و از اهمیت زیادی برخوردار است. شنبه بازار رودکنار نیز در نزدیکی ماسال وجود دارد. شاندرمن که از زیبایی‌های بی نظیری برخوردار است، فاصله چندانی با ماسال ندارد.

ساخت کارت عروسی آنلاین بدون هزینه و رایگان
مشاهده

هنگام ورود به ماسال باید مراقب باشید چون جاده مارپیچ تند و تیزی دارد و در ادامه از بلوار بلند گذر کرده و وارد جاده ییلاقات می‌شوید. ماسال به بام گیلان معروف است چون مرتفع ترین شعر گیلان بعد از رودبار محسوب می‌شود. بعد از طی یک ساعت مسافت به بام سرسبز ماسال می‌رسید.

ماسال سرشار از آبشار و جنگل‌های سرسبز است. ارتفاعات ماسال را مه غلیظی فرا گرفته، به خصوص اگر در فصل بهار به آن جا سفر کنید. فضای این منطقه بکر و دست نخورده و دور از شلوغی و هیاهوی شهر است. افراد زیادی در ارتفاعات ماسال، در کلبه‌های زیبای چوبی زندگی می‌کنند.

پیاده روی در طبیعت بکر و سرسبز ماسال می‌تواند سرحالتان کند. دیدن زیبایی و سرسبزی دشت‌ها و درختان راش و آلو، شما را سرشار از شادابی و تازگی می‌کند. مراتع آلاله پشت در نزدیکی این ییلاق، محل کشته شدن میرزا کوچک خان جنگلی است. علاوه بر آن مناطق دیدنی دیگری نیز در اطراف آن جا وجود دارد.

ماسال رودهای مهمی نیز دارد. رود خالکایی و رود مرغک، که خالکایی از داخل شهر می‌گذرد و پارک ساحلی کنار آن محل مناسبی برای استراحت و نوشیدن چای است.

شاندرمن با آبشارهای زیبایش فقط ۵ کیلومتر با ماسال فاصله دارد. اگر تمایل داشتید از شاندرمن و آبشارهای زیبای آن دیدن کنید حتما با فردی که راه را بلد باشد همراه شوید یا از محلی‌ها آدرس دقیق را بپرسید.

ماسال امامزاده و بقعه‌های بسیاری دارد که می‌توان به بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، پسران امام موسی کاظم (ع) در روستای زیبا و زیارتی شالماء در ۱۲ کیلومتری شهر ماسال و بقعه چسلی وقاع در روستای چسلی در فاصله ۱۴ کیلومتری مرکز شهر اشاره کرد.

باگ های آیفون کاربران را کلافه کرد!
مشاهده

ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک دارد که بزرگ ترین آن غار آویشو با قندیل‌های زیبا است. این آبشار که در منطقه شاندرمن قرار گرفته، تنها ۵ کیلومتر با ماسال فاصله دارد. از جمله مکان‌های دیدنی که نباید دیدن آن‌ها را از دست بدهید شامل موارد زیر هستند:

طلاسکوه وآری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخرهای بلند‌، گردشگاه ریزه مندان، ییلاق شالماء، چلسی بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزهوویرگاه، خندیله پست مارجونه، رشت پشت، وشنه راه، واشیار،صی فی، اولسبلنگاه، نم نم پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، غارآویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا و وردم.

آب و هوای ماسال

ماسال به دلیل این که در ارتفاعات قرار گرفته، آب و هوای سردی دارد. در فصل پاییز و زمستان به سرد ترین حد ممکن و دما به زیر صفر هم می‌رسد. در فصل بهار و تابستان به طور میانگین از دمای ۱۸ درجه برخوردار است. بهترین فصل برای سفر به ماسال اردیبهشت تا مهرماه است. به دلیل وجود مه غلیظ در ماسال، بقیه ماه‌های سال امکان سفر به سختی ممکن می‌شود و دشوار است. معمولا تورها و افراد با تجربه فصل‌های دیگر را برای سفر به ماسال توصیه نمی‌کنند.

وسایل مورد نیاز سفر به ماسال

افرادی که به ماسال سفر می‌کنند شب را در کلبه‌های چوبی این منطقه استراحت می‌کنند. شب‌های ماسال بسیار خنک و سرد است. ضروری است که کیسه خواب و لباس گرم داشته باشید. همراه داشتن پتوی سفری نیز لازم است. اگر قصد دارید پیاده روی یا کوه نوردی داشته باشید، بهتر است حتما کفش مناسب همراه خود ببرید.

معرفی 4 پیام رسان امن دنیا
مشاهده

به جز کلبه‌های چوبی منطقه، انتخاب‌های دیگری هم وجود دارد. فردین معصومی، کشتی گیر معروف ماسال، هتلی در این منطقه دارد که در ابتدای اولسبلانگاه واقع شده است. هتل رستوران ییلاقی افرا نیز انتخاب مناسبی است برای افرادی که نیاز به فضای اقامت در فضای بزرگی ندارند. علاوه بر این‌ها ماسال هتل‌های بسیاری دارد که با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید انتخاب کنید.

وسایل و مواد خوراکی مورد نیاز را در سطح شهر تهیه کنید تا در ارتفاعات با کمبود چیزی مواجه نشوید. به خاطر داشته باشید که آب و نان به مقدار کافی داشته باشید.

رستوران خزر ماسال در خیابان انقلاب بهترین رستوران این شهر است، توصیه می‌کنیم سری به آن بزنید و حتما کباب ترش و چنجه‌های آن را امتحان کنید.

اولسبلنگاه، ییلاق ماسال

اولسبلنگاه یکی از مناطق زیبایی است که در ییلاق ماسال قرار دارد. این منطقه با کلبه‌های چوبی و مراتع وسیع سرشار از مه غلیظی از ابرهاست. اولسبلانگاه به معنی درختی در ارتفاع بلند است. برای رفتن به اولسبلانگاه باید از جاده جنوبی خروجی ماسال عبور کرد و بعد از طی کردن مسافت ۲۵ کیلومتر، از جاده‌ای پرپیچ و تیز به آن جا رسید.

برای دسترسی بهتر به ییلاق ماسال، قبل از ورود به شهر رشت از سمت امامزاده هاشم، کمی بعد از پلیس راه رشت، در جاده سراوان مسیر را ادامه دهید تا بدون ورود به فومن و صومعه سرا به ییلاق ماسال برسید. امیدواریم از سفر به ماسال لذت ببرید و سفر خوبی داشته باشید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

قرعه کشی فصل جدید لیگ اروپا و تقابل لژیونر های ایرانی
مشاهده

 

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.