ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

آیا اگر از لوازم آرایشی استفاده نکنید، احساس نقص خواهید کرد؟ آیا آنقدر به آرایش کردن عادت دارید که اگر روزی بدون آرایش بیرون بروید، دوستانتان از شما می پرسند که «مشکل چیست»؟ درست است که همه عاشق کیت های لوازم آرایش خود هستیم، اما وقتی که یک خانومی باردار است، در مصرف لوازم آرایشی نباید بی احتیاطی کند.

اگر باردار هستید، پیش از استفاده از لوازم آرایشی یا هر ماده دیگری که ممکن است روی بدن شما اثرگذار باشد، حسابی فکر و تحقیق کنید. اما پیش از اینکه هر بحثی را در این مورد شروع کنیم، بهتر است که به این سوالات پاسخ دهیم که آیا استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری ایمن است؟ و اگر نیست، دلیل ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری چیست؟

چرا باید در دوران بارداری، با احتیاط از لوازم آرایشی استفاده کنیم؟

گزینه های بسیار زیادی در انتخاب هر نوعی از لوازم آرایشی پیش روی شما وجود دارد، اما وقتی که شما باردار هستید، نمی توانید و نباید از اکثر این لوازم آرایشی استفاده کنید. در زیر فهرستی از چیزهایی که در رابطه با ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری باید بدانید، برای شما آماده کرده ایم:

  • از سمی نبودن محصولات مطمئن شوید. مصرف موادی مانند پارابن ها، سدیم لوریل سولفات، فتالات ها و … می تواند سبب التهاب پوست و حتی در موارد شدیدتر، سرطان پوست شود. چنین موادی که در کرم های پوستی، رژ لب ها و پولیش های ناخن وجود دارند، می توانند برای بانوان باردار بسیار خطرناک باشند.
  • قوانین نظارتی سفت و سختی برای اطمینان از سالم بودن بسیاری از لوازم آرایشی، نه تنها در ایران، بلکه حتی در کشورهای پیشرفته و جهان اولی نیز وجود ندارد. رنگ ها و رایحه های مصنوعی، رتینوئیدها و سالیسیلیک اسید می توانند تأثیر منفی زیادی روی سلامت شما داشته باشند. رتینوئیدها می توانند سبب نقص عضو مادرزادی در جنین ها شوند.
  • بسیاری از لوازم آرایشی تجاری فاقد مواد مغذی لازم برای پوست در هنگام حاملگی هستند.
راهنمای کامل خرید لباس مردانه
مشاهده

پیش از انتخاب و مصرف هرگونه لوازم آرایشی تمامی نکات فوق را در نظر بگیرید و مطمئن باشید که ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در هنگام بارداری، بی دلیل نیست.

بانوان باردار باید به چه مواردی در محتویات مواد آرایشی دقت کنند؟

ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری شامل تمامی مواد آرایشی و بهداشتی نمی شود و قطعا خیلی از مواد، به ویژه مواد طبیعی هستند که می توان از آن ها برای آرایش کردن و رسیدگی به پوست و مو استفاده کرد. با این حال، مواجهه با خیلی از مواد شیمیایی و حتی بعضی مواد کاملا طبیعی مورد استفاده در لوازم آرایشی رایج می تواند سبب آسیب های جبران ناپذیری به بانوان باردار و جنین های آن ها شود.

باردار باید پیش از خرید لوازم آرایشی و بهداشتی، به دنبال عبارت هایی مثل «بدون BPA» (BPA-free)، «بدون رایحه» (fragrance-free)، «بدون DEA» (no DEA)، «بدون پارابن» (paraben-free) و «بدون فتالات» (no phthalate) روی بسته بندی محصولات بگردند و چنین محصولاتی را بخرند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های زیبایی در دوران بارداری

بانوان باردار باید لوازم آرایشی و بهداشتی ساخته شده با مواد ارگانیک را که به آن ها حساسیت ندارد، انتخاب کنند و باید تمامی فهرست محتویات لوازم آرایشی و بهداشتی را به دقت بررسی نمایند که مبادا به آن ها آلرژی داشته باشند. در صورت امکان بهتر است از مواد گیاهی کاملا طبیعی فاقد گلوتن استفاده کنید. اگر از مواد موجود در محصول مطمئن نیستید، پیش از خرید و استفاده از آن کمی تحقیق کرده و در رابطه با اثرات جانبی آن با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

7 ترفند برای بالا بردن ماندگاری عطر و ادکلن مردانه و زنانه
مشاهده

چگونه لوازم آرایشی مجاز برای استفاده در دوران بارداری را انتخاب کنیم؟

اگر نمی توانید ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری را رعایت کنید، محصولاتی بخرید که از ایمنی آن ها برای سلامت خودتان و فرزندتان اطمینان دارید. در ادامه به شما می گوییم که چگونه باید لوازم آرایشی ایمن برای استفاده در دوران بارداری را انتخاب کنید.

رژ لب ها

خیلی سخت می توانید خانومی را پیدا کنید که استفاده از رژ لب را دوست نداشته باشد اما از آن جایی که رژ لبی که استفاده می کنید، وارد دهان و دستگاه گوارشتان می شود، بنابراین شاید بتوان رژ لب ها را خطرناک ترین لوازم آرایشی برای سلامتی در نظر گرفت.

زنان باردار نباید از رژ لب های محتوی مواد سمی مثل سرب، رتینیل پالمیتات، توکوفریل استات و … استفاده کنند، زیرا این ترکیبات می توانند برای این بانوان بسیار خطرناک باشند. ترکیبات رنگدانه ای موجود در رژ لب ها نیز ممکن است مضر باشند.

بانوان باردار می توانند از رژ لب های ارگانیک ساخته شده از محتویات طبیعی مثل موم زنبور عسل، کره شیا، روغن های کنجد، بادام، جوجوبا، رز و آرگان، عسل، کره کاکائو و حتی کره حیوانی که مشمول ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری نمی شوند، استفاده کنند. این محتویات بیشتر روی لب ها می مانند و هیچ تهدیدی برای سلامت مادران و فرزندان آن ها نیستند.

کرم های صورت

زنان باردار نیازمند یک کرم مرطوب کننده و نرم کننده خوب هستند. با این حال، یافتن کرم مناسب می تواند دشوار باشد، زیرا در طول بارداری، تغییرات زیادی در پوست صورت شما ایجاد می شود. بعضی از مواد شیمیایی مورد استفاده در کرم های صورت خیلی با پوست با ملایمت رفتار نکرده و می توانند روی تکوین جنین نیز اثر بگذارند.

بعضی از این مواد مضر که در کرم های صورت یافتن می شوند عبارتند از: رتینوئیدها و سالیسیلیک اسید که می توانند پس از جذب شدن از طریق پوستِ وارد جریان خون شوند. بنابراین، از این محصولات استفاده نکنید. دیگر مواد شیمیایی موجود در بعضی کرم ها که باید از مواجهه با آن ها خود داری کنید، عبارتند از: پارابن ها و سدیم لوریل سولفات.

معرفی چند عطر نشاط آور و ضد افسردگی
مشاهده

از آن جایی که تقریبا هیچ کرم صورت فاقد مواد شیمیای مضر در بازار موجود نمی باشد، بهتر از از مواد کاملا ارگانیک، مثل ماسک هایی که خودتان می توانید با مواد گیاهی در منزل درست کنید، استفاده نمایید اما پیش از استفاده از هر ماده ای باید با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

فونداسیون (زیرسازی)

از فونداسیون معمولا برای یکنواخت کردن و صاف کردن سطح پوست و پوشاندن لکه ها استفاده می شود. در هنگام حاملگی، زنان مستعد آکنه خواهند بود. بنابراین اگر می خواهید فونداسیون انجام دهید، باید از مواد بسیار با کیفیت و ارگانیک استفاده کنید.

موادی مثل رتینوئیدها و بتا-هیدورکسی اسیدها که در خیلی از مواد مورد استفاده به عنوان فونداسیون موجود هستند، مشمول ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری بوده و بانوان باردار نباید از آن ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

زنان باردار می توانند از مواد طبیعی مثل با ویسکوزیته متوسط به عنوان فونداسیون استفاده کنند. به علاوه باید این مواد را مدت زمان بیشتری روی پوست قرار دهید. بعضی از برندها، فونداسیون های ارگانیک با رنگ های متنوعی دارند. زنان باردار اگر می خواهند فونداسیون انجام دهند، باید این مواد را آزمون و خطا کنند.

کانسیلر

استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

از کانسیلر برای انجام کانتورینگ صورت استفاده می شود. زنانی که احساس می کنند استخوان بندی و حالت کلی صورتشان جذاب نیست، از این تکنیک برای برجسته کردن ویژگی های مثبت صورتشان استفاده می کنند. از این مواد همراه با فونداسیون استفاده می شود تا درخشش پوست را در بعضی از بخش های صورت بیشتر کنند.

کانسیلرها واجد مقادیر مشخصی از رنگ ها هستند. هر محصولی که محتوی پلی اتیلن گلایکول (PEG) و پارابن ها باشد، مشمول ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری است. به علاوه این مواد می توانند سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شوند.

فواید روغن معطر
مشاهده

زنان باردار باید از کانسیلرهایی استفاده کنند که پوست صورتشان را خشک نمی کنند، به آسانی روی پوست پخش می شوند و دوام بالایی روی پوست دارند. به علاوه، بهتر است که کانسیلرهای مورد استفاده در دوران بارداری، از مواد طبیعی ساخته شده باشند.

پولیش ناخن

استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

حالا حتما باید ناخن هایتان را در طول دوران بارداری پولیش کنید؟! پولیش کردن ناخن در دوران بارداری می تواند بسیاد خطرناک باشد، زیرا مواد مورد استفاده برای پولیش کردن به راحتی می توانند از طریق خوردن مواد غذایی با دست، وارد بدن شوند.

در مواد مورد استفاده برای پولیش کردن ناخن ترکیبی بسیار سمی و سرطان زا به نام تولوئن وجود دارد. اگر این ترکیب وارد بدن بانوان باردار شود، سبب نقص های تکوینی در جنین می شود. به علاوه این ترکیب می تواند سبب خارج و التهاب پوست و چشم، تهوع و سرگیجه شود. به علاوه تعداد زیادی از دیگر مواد موجود در پولیش های ناخن مشمول ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری بوده و بهتر است زنان باردار به کلی بی خیال پولیش کردن ناخن هایشان در این دوره کوتاه شوند.

سایه چشم

سایه های چشم دارای ترکیبات متعددی هستند که مشمول ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری می باشند. سایه چشم های پودری می توانند از طریق چشم وارد بدن و حتی گردش خودن شده و سبب مشکلاتی برای شما و فرزندتان شوند. با این حال، جایگزین های بی ضرری برای این مواد وجود دارد.

زنان باردار نیابد از سایه چشم های دارای پارابن ها و سدیم سولفات استفاده کنند زیرا این مواد در صورت ورود به جریان خون می توانند به جنین آسیب بزنند، ولی می توان از سایه چشم های بدون BPA و بدون پارابن استفاده کرد.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.