روکش دندان

انواع روکش های دندانی و راه های مراقبت از آن ها

همان طور که می دانیم دندان نقش زیادی را در زیبایی افراد دارد علاوه بر زیبایی مسئولیت سلامت دستگاه گوارش نیز با دندان است اما در بسیاری از موارد ممکن است بروز برخی علل باعث شود تا دندان ها دچار پوسیدگی شوند عواملی مانند عدم رعایت بهداشت و تغذیه نادرست، مسواک نزدن ، سیگار کشیدن و . . . بیشتر افراد در صورت مواجه با چنین مشکلی سریع اقدام به کشیدن دندان پوسیده می کنند که باید بگوییم این کار بسیار اشتباه است زیرا امروزه راه های زیادی برای تعمیر دندان های پوسیده وجود دارد که یکی از این موارد انجام روکش دندان است.

روکش دندان چیست؟

زمانی که فرد برای درمان پوسیدگی‌‌ جزئی خود اقدام و آنها را ترمیم کند، با مشکلی روبرو نمی شود و سریعا  و بدون نیاز به تداخل و دستکاری چندانی ترمیم می‌شوند. اما در صورتی که پوسیدگی‌‌ باعث تخریب ساختمان کلی دندان شده باشد در این صورت برای درمان این دندان‌ها و بازسازی دوباره آنها، روکش‌های دندانی بهترین روش است. برای روکش کردن دندان علت تنها پوسیدگی دندان ها نیست، بلکه ممکن است بر اثر حادثه ضربه‌هایی که به دندان‌ها می‌خورد نیز باعث ایجاد شکستگی شود که برای رفع این مشکل باید از روش روکش استفاده کرد.

روکش کردن دندان ها باعث می شود تا دندان ها بسیار یک دست و مرتب باشند در این حالت نه تنها فرم دندان ها بلکه فرم کلی صورت و دهان نیز بسیار نرمال دیده می شود. علاوه بر این مورد استفاده از روکش دندان و یا بریج دندان سبب استحکام بیشتر دندان می شود.

نگهداری مناسب عطر و بالا بردن طول ماندگاری عمر عطر
مشاهده

روکش دندان

 

مهم ترین کاربردهای روکش دندان :

* مناسب برای دندان‌هایی است که به علت پرکردگی وسیع ساختارش تغییر کرده است

* دندان‌هایی که دچار شکستگی شده باشند

* دندانی که توانایی نگه ‌داشتن پرکردگی را نداشته باشد.
* در ترمیم زیبایی دندان‌ های بدرنگ یا بد شکل بسیار مناسب است
* برای  رفع ترک‌ های دندانی
و  بازسازی کلی ساختمان دندان و . . .

روکش دندان

 

مهم ترین مزایا و معایب روکش دندان

همان طور که گفتیم استفاده از روکش ‌های دندان بهترین روش برای رفع مشکلات دندان است این روش مزایا و معایبی را نیز دارد که در این بهش به ان ها می پردازیم

مزایا

* مناسب ترین روش برای رفع پوسیدگی دندان زیرا روکش‌ها می‌توانند به عنوان تکیه گاه برای دندان‌های دارای پوسیدگی عمل کنند.
* محافظت از دندان فرسوده در برابر صدمات بیشتر

* محافظت از دندان عصب‌کشی شده

* کمک به حفظ دندان شکسته

* کمک به حفظ ظاهر دندان تغییر رنگ یا تغییر شکل داده شده

با توجه به مزایایی که این روش دارد روکش دندان می‌تواند حداقل ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورد ناگفته نماند که طرح های زیبایی هزینه هایی به مراتب بالاتر را دارد

روکش دندان

 معایب روکش دندان

با توجه به مزایایی که این روش دارد این روش میتواند معایب بسیاری را هم برای فرد داشته باشد. که یکی از این موارد ضرورت تراشیدن بخشی از دندان برای قرار دادن روکش روی دندان مورد نظر می‌باشد. از این رو ممکن است تا دیگر دندان های سالم نیز در این روش دچار آسیب شوند از این رو این نوع صدمه ها می تواند به مرور زمان باعث شکستن و اسیب جدی به دندان سالم شود.

 

جنس روکش دندان

با توجه به اهمیت موضوع معمولا در ساخت روکش ها باید به جنس آن بسیار توجه داشت زیرا ماده‌ای که روکش یا هر گونه پروتز دندانی استفاده می‌شود بایستی با خصوصیات و شرایط دهان سازگاری داشته باشد. از این رو این مواد باید به گونه ای باشند که هیچ گونه مضراتی را برای فرد نداشته باشند موادی عاری از هرگونه مواد سمی و مضر و . . .

چگونه از خستگی مفرط حین کار در خانه جلوگیری کنیم؟
مشاهده

امروزه بیشتر روکش های ساخته شده برای دندان های عقب در لابراتوار های دندان پزشکی از جنس تمام فلز ساخته می شوند که روی آنها  لایه‌ای از جنس چینی یا پرسلن قرار می‌گیرد. زیرا این دندان‌ها اغلب در معرض دید نیستند برای همین از فلز استفاده می شود. در این بخش ما به معرفی انواع روکش های مناسب دندان و بررسی آن ها می پردازیم.

 

 

اقدامات قبل از روکش دندان

روکش کردن دندان برای رفع معایب جزئی و یا کلی ان کار بسیار ساده ای نیست بلکه باید قبل از قرار دادن روکشهای دندانی، چندین مرحله آماده‌سازی روی دندان انجام شود.

در مرحله اول باید دندانی که قرار است روکش شود کاملا تراشیده شود تا دندان آماده قرار گرفتن روکش روی آن باشد.

دندان باید عاری از هر گونه عفونت باشد

در شرایطی که پرکردگی قدیمی روی دندان موجود باشد ابتدا تمام بخش پوسیده و خراب یا پرکردگی قدیمی برداشته می‌شود و سپس حفره دندان با مواد کامپوزیت پر می‌شود.

 

روکش دندان

 

روکش لومینیرز

یکی از مناسب ترین روش های نوین زیبایی دندان استفاده از روکش لومینیرز است که این روکش جدیدترین روکش دندان پزشکی است که برای روکش های نازک کاربرد دارد این روش نیازی به بی حسی نیست و به واسطه نوآوری های جدید ایجاد شده در مواد ساخت دندان، امکان پذیر شده است. در واقع این روش یک روش زیبایی برای دندان هایی است که دارای لک و تغییر رنگ داده یا به نحو نامناسب در دهان قرار گرفته و یا خراشیده شده اند.

 

 

لمینت

روکش لامینت یا ونیر به خاطر ساده بودن و قابلیت استفاده در شرایط مختلف، به سرعت به یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان برای افزایش زیبایی طرح لبخند افراد تبدیل شده است. از همین رو از روش های بسیار پرطرفدار در میان روکش های دندان می توان به روکش لمینت دندان اشاره داشت که این نوع روکش برای رفع لک و زردی دندان مخصوصا دندان های جلوی دهان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش همان طور که گفتیم یک پوسته یا لایه به رنگ دندان از جنس پرسلاین یا کامپوزیت بر روی سطح خارجی دندان‌ ها قرار داده می‌شود.

فواید وکس شکری و طرز تهیه
مشاهده

 

لیتیوم

لبخند زیبا ترین آرایش طبیعی است و برای داشتن چینین زیبایی بدون شک نیاز به دندان های سفید و یک دست و مروارید گونه است که امروزه روش های زیادی برای این کار وجود دارد روکش لیتیوم دی سیلیکات از جنس سرامیک های شیشه ای و در گروه ساختار های کریستالی است و زیبایی زیادی دارد از این رو می تواند تا یک راه کار منحصر به فرد برای اصلاح طرح لبخند باشد که توانایی ارائه ترمیم های کاملاً زیبا با مواد سرامیکی قوی به افراد را دارد و می تواند مشکلات مربوط به استفاده از دو ماده متفاوت در ترمیم های دندان پزشکی را بر طرف کند.

روکش دندان

روکش زیر کونیا

این نوع روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم (زیرکونیا) است که می تواند ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی ‌کند. سازگاری بسیار بالای روکش ‌های زیرکونیا با بافت زنده و سازگاری بیولوژیکی آن با مخاط دهان و نمای منحصر به فرد و کاملا طبیعی این روکش ها باعث شده که این نوع روکش امروزه به عنوان بهترین روکش دندان شناخته شود.

 

مراقبت های مهم بعد از روکش دندان

 

* بهتر است تا هر ۶ ماه یک بار جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده به دندانپزشک تان مراجعه نمائید.

 

* در صورتی که دندان شما تا مدت زمان زیادی بعد از روکش نسبت و به سردی و گرمی عکس العمل نشان نداد لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد از این رو حتما به پزشک تان مراجعه نمائید

* بهتر است تا پس از نصب روکش دندان همیشه از مسواک و دهان شویه استفاده کنیئ

ساخت عطر خوب چگونه است
مشاهده

* از نخ خای خاص برای دندان هایتان بایستی استفاده کنید

* از نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود

* بهتر است تا تمام موارد مربوط به روکش دندان هایتان را با پزشکتان در میان بگذارید در صورتی که روکش دندان هایتان دچار و یا هر مشکلی می شود چاره کار شما مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل است.

* لق شدن روکش دندان باعث پوسیده شدن دندان می شود از این رو بهتر است تا به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است تا بر اثر ضربه و یا هر عامل دیگری چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی شود به دندانپزشک مراجعه نمائید تا آنرا برایتان صاف کند.

روکش دندان

نکته پایانی و مهم این که:

نباید انتظار داشت که با روکش کردن دندان همه چیز تمام شده و یک عمر باید راحت و بدون هیچ مشکلی بود در نظر داشته باشید که روکش دندان نیز مانند هر وسیله ای نیاز به سرویس دارد بهتر است تا برای حفظ سلامت دهان و داندان خود به تمام مواردی که گفته شد دقت داشته باشد به گفته اکثر جراحان دندانپزشک عمرمفید یک روکش در بهترین شرایط حدود۱۰ تا ۱۵سال است. از این رو بهتر است تا در این مدت روکش از جهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود تا اسیبی به سلامت فرد وارد نشود.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.