فواید کدو حلوایی بر روی سلامت عمومی بدن

خواص کدو حلوایی و فواید آن فقط به مصرف خوراکی این گیاه محدود نمی شود. با نزدیک شدن به فصل سرما و شروع سرماخوردگی برای پیش گیری و درمان بهتر است که به سراغ مصرف گیاهان و سبزیجات بروید یکی از گیاهان زمستانی که دارای خواص بسیار زیاد نیز می باشد کدو حلوایی است که این میوه زمستانی تقریبا وزنی بین ۳ تا ۸ کیلو را دارد. با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی این گیاه مناسب ترین تغذیه برای افرادی است که دچار سرما خوردگی و آنفلوآنزا هستند. این گیاه شگفت انگیز علاه بر خاصیت آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین های  A،C  و E  و منبع خوبی از ترکیبات فلاوونوئید پلی ‌فنولیک مثل بتاکاروتن و آلفا کاروتن، ویتامین ‌های B کمپلکس، مثل فولیت ‌ها، نیاسین، ویتامین‌ های B6، تیامین و اسیدپانتوتنیک می باشد.

علاوه بر این ویتامین ها کدو حلوایی دارای مقادیر زیادی املاح معدنی مثل مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر می‌ باشد که تمامی این خواص برای سلامت بدن بسیار لازم و ضروری است با توجه به همین ما در این بخش به بررسی خواص کدو حلوایی و تاثیر مناسب آن بر روی تک تک اعضای بدن می پردازیم برای کسب اطلاعات لازم از خواص بی نظیر کدو تنبل (کدو حلوایی ) تا انتهای متن با ما همراه باشید.

 

 

خواص کدو حلوایی برای سلامتی

کدو حلوایی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و این با ارزش بودن کدو حلوایی برای سلامتی انسان برگرفته از مواد مغذی و انواع ویتامین A, ویتامین C, و سرشار از آنتی اکسیدان آن است که با توجه به این که منبع خوبی از ویتامین های B کمپلکس, مانند فولات, نیاسین, پریدوکسین, و پانتوتنیک اسید و تیامین است از این رو خواص کدو حلوایی برای سلامتی بسیار لازم است.

چاق شدن بدون چربی و رمز و راز دستیابی به آن
مشاهده

خواص کدو حلوایی

 

کالری بسیار کم

برای افرادی که دارای رژیم غذایی خاصی هستند مصرف کدو حلوایی یک انتخاب بسیار عالی برای دریافت انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن است در مورد خواص کدو حلوایی  و کالری این گیاه ارزشمند باید بگوییم که ۱۰۰ گرم کدو حلوایی فقط ۲۶ کالری دارد که این گیاه مناسب ترین تغذیه در برنامه های کاهش وزن است

 

سرشار از بتا کاروتن

رنگ نارنجی کدو حلوایی نشان می دهد که این گیاه مانند هویج سرشار از بتا کاروتن است و از دیگر خواص آن می توان به جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها اشاره کرد، مخصوصا برای افراد سیگاری که در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. از دیگر خواص کدو حلوایی می توان به وجود بتا سیپتوکسانتین و کاروتنویید در آن اشاره کرد که بسیار مناسب و مفید است.

 

سرشار از ویتامین  A

ارزشمند ترین خواص کدو حلوایی، ویتامین موجود در آن است که باعث شده تا این گیاه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی باشد ویتامین A است این ویتامین برای سالم نگه داشتن چشم و حفظ سلامت آن بسیار ضروری است کدو حلوایی با دارا بودن مقادیر بسیار زیادی ویتامین a و زاکسانتین چشم را از بیماری های بینایی در سنین بالا حفظ می کند

 

غنی از پتاسیم

قلب و ماهیچه ها برای عملکرد بهتر نیاز به پتاسیم دارند و این ماده معدنی مهم در بسیاری از مواد غذایی و بسیاری از سبزیجات به وفور یافت می شود. یک وعده کدوحلوایی در حدود ۵۵۰ گرم پتاسیم دارد این مقدار  برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها بسیار مناسب است زیرا همان طور که گفتیم کدو حلوایی یکی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است

 

خواص کدو حلوایی
تغذیه سالم با کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی برای مقابله با بیماری های قلبی

افرادی که دارای مشکلات قلبی و عروقی هستند بهتر است تا تغذیه خود رعایت کنند و مصرف مواد غذایی چرب و مضر را کنار بگذارند با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی کدو حلوایی مصرف آن از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می کند و همچنین در افراد دارای فشار خون بالا، خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند.

آشنایی با خواص سبزیجات پر مصرف
مشاهده

 

بهبود سیستم ایمنی

برای داشتن سلامتی و طول عمر زیاد سیستم ایمنی بدن باید بتواند که بدن را از اسیب هایی که با مصرف بسیاری از مواد غذایی به وجود می آید جلوگیری کند منیزیم موجود در  کدو حلوایی مناسب ترین ماده برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی است که با مصرف آن و افزایش تولید گلبول های سفید خون سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و از این رو می تواند تا باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما, انفلانزا و تب شود.

 

مفید برای زخم معده

علاوه بر این که  کدو حلوایی دارای املاح و ویتامین های بسیار مفید است می تواند تا به عنوان یک غذای سم زدایی فوق العاده نیز باشد با توجه به این که ادرار آور است از این رو برای دفع سموم و مواد زائد از بدن  بسیار مفید است در افرادی که مستعد زخم معده هستند مصرف کدو حلوایی با خواص دارویی که دارد از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

سرشار از فیبر

امروزه مصرف بسیاری از غذا ها باعث شده تا بسیاری از افراد دارای مشکلات گوارشی باشند یبوست یکی از مشکلاتی است که با مصرف کدو تنبل که یک منبع غنی از فیبر استمی تواند تا به هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند. و همچنین در افرادی که دارای رژیم لاغری هستند مصرف مواد غذایی با فیبر بالا می تواند تا فرد را تامدت زمان طولانی تری سیر نگه دارد.

 

مقابله با استرس و افسردگی

در افرادی که دچار افسردگی هستند معمولا یکی از علت ها کمبود تریپتوفان در بدن این افراد است که با مصرف کدو حلوایی که سرشار از تریپتوفان است می توان تا حدود زیادی از افسردگی و استرس افراد کم کند.

 

 

 

خواص ماسک های کدو حلوایی  برای سلامت پوست و مو

همان طور که در قسمت فوق درباره فواید کدوتنبل برای سلامتی گفتیم در این بخش نیز درباره نقش کدو حلوایی و فواید آن در حفظ سلامت پوست و مو، به خصوص پوست های آسیب دیده و یا پوست حساس می پردازیم.

مراقبت از سلامت پوست در هوای آلوده
مشاهده

 

رفع چربی بیش از حد پوست

بیشتر افراد از این که دارای پوست چربی هستند احساس خوبی ندارند ما در این قسمت برای رفع چربی بیش از حد پوست یک پیشنهاد بسیار خوب داریم کدو حلوایی سرشار از املاح و ویتامین های مناسب و مفید است که می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. از این رو برای داشتن پوستی با چربی مخلوط ۱ قاشق سوپ خوری کدو حلوایی با یک قاشق چای خوری سرکه سیب را امتحان کنید مخلوط این ترکیب را ۳۰ دقیقه بر روی صورت خود بزنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس با آب ولرم ماسک را بشویید و برای مرطوب کردن پوست تان می توانید از مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خودتان استفاده کنید.

خواص کدو حلوایی
تاثیر کدو حلوایی بر پوست

رفع خشکی پوست صورت

از خواص کدو حلوایی  می توان برای تهیه ماسک رفع خشکی پوست استفاده کرد، ترکیبی از کدو حلوایی پخته شده به مقدار ۲ قاشق غذا خوری، نصف قاشق چای خوری عسل، ۱/۴ قاشق چای خوری شیر و ۱/۴ قاشق چای خوری خامه غلیظ را مخلوط کرده و سپس آن را بر روی صورت خود بمالید و  بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید

 

خواص کدو حلوایی برای درمان آکنه

همان طور که درباره خواص کدو حلوایی گفتیم این گیاه منبع خوبی از ویتامین های B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، B6  و  اسید فولیک است که مصرف آن باعث بهبود گردش خون و نوسازی سلول ها می شود و علاوه بر این برای درمان مشکلات پوستی و آکنه بسیار مفید است.

 

فواید ضد پیری کدو حلوایی

درباره املاح و ویتامین های موجود در کدو تنبل گفتیم که این نوع گیاه علاوه بر این املاح دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتن است که این مواد باعث بهبود پوست و تولید کلاژن می شود از این رو تاثیر خواص کدو حلوایی را در رژیم غذایی خود دست کم نگیرید تا علاوه بر حفظ سلامتی بدن باعث بهبود بافت و کشش پوست تان نیز شوید.

4 روش برای تهیه ی کرم لاغری چربی سوز خانگی
مشاهده

 

افزایش رشد مو

علاوه بر خواص کدو حلوایی در مراقبت از پوست، کدوتنبل به خاطر ارزش غذایی فراوانی که دارد فواید زیادی برای مو نیز دارا است. مو برای حفظ سلامت خود و برای رشد مناسب نیاز به پتاسیم و روی دارد که این با تغذیه درست می توان این نوع مواد را وارد بدن کرد کدو حلوایی سرشار از پتاسیم و روی و فولات است که مصرف آن به حفظ سلامتی مو کمک می کند و  همچنین باعث رشد مجدد می شود.

خواص کدو حلوایی
تخم کدو حلوایی

 

خواص بی نظیر دانه کدو حلوایی

در برنامه رژیم روزانه اغلب افراد ممکن است اطلاعی از تغذیه که آن را دنبال می کنند، نداشته باشند بهتر است تا در برنامه رژیم غذایی خود از گیاهانی تغذیه کنید که دارای  فیبر و کالری کمی باشد. تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد یبوست از چاقی هم جلوگیری کنید. با توجه به مزایایی که  کدو تنبل دارد این گیاه سرشار از ویتامین A و C و آمینواسید فراوان است که از راه‌های مختلف به افزایش سلامت بدن کمک می‌کنند  علاوه بر گوشت این گیاه که گفتیم دارای مزایای بسیاری است دانه های بسیار کوچک کدو حلوایی نیز دارای ارزش تغذیه ای واقعا زیادی می باشند.

 

مهم ترین خواص دانه کدو حلوایی

* حاوی مقدار زیادی منگنز

* منیزیم

* مس

* روی

* آهن

* پروتئین

* تریپتوفان

*برخی از انواع ویتامین ها مانند ویتامین A و ویتامین B

در افرادی که دچار التهاب مفاصل هستند و از دارو های ضدالتهابی غیراستروئیدی و ایندومتاسین استفاده می کنند مصرف تخم کدو می تواند تا حدود زیادی از التهاب مفاصل را کاهش دهد  و هم این که مصرف این تخم ‌ها در مقایسه با ایندومتاسین هیچ نوع عوارض و مضراتی را برای فرد ندارند و کلسترول بد خون را نیز افزایش نمی دهد. با توجه به مزایایی که دارد می تواند به عنوان یک میان وعده مناسب انتخاب شود.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.