فواید و خواص چغندر

چغندر چیست؟

یکی از مفیدترین و سالم‌ترین سبزیجاتی که با توجه به خاصیت های فراوانی که دارد مورد استفاده بسیاری از افراد است و طرفداران زیادی را دارد می توان به چغندر یا لبو اشاره کرد که علاوه بر این که یک خوراکی دلپذیری است، به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریف این گیاه بسیار قدیمی باید بگوییم که گیاهی با برگ های پهن و درشت و پر از خاصیت که از آن به همراه دیگر سبزیجات در آش یا خورش نیز استفاده می کنند.
چغندر دارای ۲ نوع می باشد که نوع اول همان چغندر معمولی و نوع دوم که در تمام دنیا برای تهیه شکر کشت می شود و به رنگ زرد روشن است چغندر قند می باشد. از آن جایی که میزان سدیم و چربی در چغندر کم است و منبع خوبی از املاح معدنی و ویتامین هایی مانند آهن، منگنز ، مس، پتاسیم، و منیزیم است از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی بسیار مناسب است ما در این بخش به بررسی فوائد بی شمار چغندر و حتی برگ های آن که سرشار از فیبر و پروتئین است می پردازیم.

مهم ترین خواص چغندر (لبو)

کاهنده فشار خون

با توجه به خواص بی نظیر چغندر و با ترکیباتی که این گیاه جادویی دارد وجود نیترات که باعث باز شدن عروق خونی می شود در این سبزی و مصرف آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند بسیار توصیه می شوذ زیرا مصرف آب چغندر باعث پایین آمدن فشار خونشان می شود طبق یافته های محققان مصرف منظم آب چغندر فشار خون را تنظیم می کند.

راه های از بین بردن تتو
مشاهده

مناسب برای بهبود قلب

همان طور که گفتیم چغندر سرشار از نیترات است و مصرف آن علاوه بر اینکه فشار خون را پایین می‌آورد بلکه خطر بیماری قلبی و سکته را تا حدودی کاهش می‌دهد. مصرف چغندر و آب آن در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بسیار بهبود ببخش است.

پیشگیری از سرطان

سرطان سینه و پروستات از جدی ترین سرطان هایی هستند که بیشتر افراد مبتلا می شوند آب چغندر با داشتن مقداری بتانین می تواند در پیش گیری از این نوع سرطان ها کاربرد داشته باشد علاوه بر پروستات در مردان مصرف لبو از سرطان ریه و پوست نیز پیشگیری می‌کند با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است خواص ضد سرطانی لبو تایید شده ‌است.

مفید برای کبد

کبد برای تقویت نیاز به مصرف مواد غذایی با املاح معدنی بالایی است و از آن جایی که چغندر حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی و انواع ویتامین هایی مانند کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان است این خوراکی جز بهترین خوراکی‌ها برای کبد است. مصرف چغندر باعث دفع سموم و پاکسازی کبد می شود با داشتن مقادیر زیادی روی و مس از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو بسیار محافظت می کند.

ضدالتهاب

با توجه به آزمایشاتی که صورت گرفته است چغندر با دارا بودن فولات، فیبر، و بتالین در گروه خوراکی ‌های ضدالتهاب قرار دارد از این رو آب لبو بهترین درمان برای رفع التهاب است.

برای رفع الزایمر

یکی از مواد ارزشمند در لبو نیترات است که زمانی که وارد بدن می شود به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود این اکسید قادر است تا در میان سلول‌های مغزی ارتباط مناسبی را برقرار کند، و باعث سلامت مغز و بهبود تفکر و حافظه شود از همین رو پژوهشگران بر این باورند که مصرف آب لبو از آلزایمر پیشگیری و باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

7 اشتباه ورزشی که در تابستان سلامتی را تهدید می کند
مشاهده

تنظیم دستگاه گوارش

از آن جایی که این گیاه پرخاصیت از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده است می‌تواند برای درمان بیماری‌ های مربوط به دستگاه گوارش مفید باشد چغندر سرشار از فیبر است و با تنظیم دستگاه گوارش باعث درمان یبوست و بیماری ‌های مرتبط با آن می شود

کاهش کلسترول بد خون

لبو یکی از معدود خوراکی‌هایی است که کالری کمی دارد و کلسترول ندارد و سرشار از فیبر است و این فیبر محلول در لبو می تواند تا میزان زیادی کلسترول بد خون را کاهش داده و در سلامت فرد نقش زیادی را داشته باشد.

کمک به رفع کم خونی

کمبود آهن یکی از شایع ترین مشکلات افراد و بیشتر خانم ها است که سبب کم‌خونی می‌شود. با توجه به این که لبو سرشار از آهن است مصرف این سبزی می تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد

تقویت استخوان‌ ها و دندان ‌ها

کلسیم بهترین ویتامین برای تقویت استخوان و سلامت دندان ها است و لبو نیز سرشار از این ماده ارزشمند است مصرف منظم آب چغندر و یا برگ آن می تواند مقدار زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

کمک به کاهش وزن

چغندر با داشتن شیرینی زبیعی مناسب ترین جایگزین برای خوراکی هایی با شیرینی مصنوعی است و یکی از ویژگی ‌های لبو که باعث می‌ شود برای کاهش وزن عالی باشد، همین شیرینی طبیعی آن است علاوه بر این مورد فیبر موجود در آب لبو از خوراکی ‌های مناسب برای کاهش وزن است .

شادابی پوست صورت

وجود مقادیر زیاد ویتامین ها در چغندر باعث شده تا مصرف آن برای همه افراد جز ضروریات باشد از آن جایی که مناسب ترین ویتامین برای بهبود غشای مخاطی پوست ویتامین A است و لبو سرشار از این نوع ویتامین می باشد از این رو همه افراد می توانند پوستی شاداب را با مصرف آب چغندر داشته باشند

علت ایجاد و درمان رگ های عنکبوتی صورت
مشاهده

توقف رشد سلول های تومور

مصرف چغندر می تواند تا حدود زیادی از رشد سلول ‌های تومور که بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند جلوگیری کند رنگدانه‌ های بتالئین موجود در لبو که بسیار هم به وفور در ان یافت می شود باعث کاهش رشد سلول‌های تومور از جمله انواع سلول ‌های تومور معده، کولون ( روده‌ی بزرگ )، ریه، پستان، پروستات و بافت بیضه می شود.

بهبود مشکلات تنفسی

از کاربردی ‌ترین و مفید ترین قسمت‌ های بدن می توان به سیستم تنفسی اشاره داشت که سلامت آن برای داشتن یک زندگی سالم بسیار ضروری است چغندر غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به بهبود مشکلات تنفسی کمک می‌کند با توجه به وجود انواع ویتامین ها از این رو مصرف چغندر یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است.

بهبود زخم‌ها و کبودی‌ها

ویتامین C موجود در چغندر باعث بهبود زخم ها و کبودی های ناشی از جراحات می شود و مصرف چغندر کمک می‌کند تا روند بهبود کبودی تسریع پیدا کند از این رو بیشتر افراد از آب چغندر برای رفع زخم ها استفاده می کنند مصرف روزانه یک لیوان آب چغندر به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند .

رفع استرس

مهم ترین ویتامین ها برای رفع استرس مصرف ویتامین ‌های گروه B، کلسیم و منیزیم است که این ویتامین ها در چغندر بسیار یافت می شود و مصرف آن در مبارزه با استرس و اضطراب نقش اساسی را دارد از این رو به دلیل وجود ویتامین B۶ که باعث کنترل خشم و ایجاد ارامش در فرد می شود افزودن آن به رژیم غذایی بهترین راه برای از بین ‌بردن استرس و اضطراب است.

طرز تهیه چند نوع نرم کننده طبیعی عالی برای مو
مشاهده

مهم ترین نکات در مصرف چغندر

با توجه به خواص بیشمار چغندر که در بخش فوق به آن ها اشاره کردیم ممکن است مصرف این سبزی برای بسیاری از افراد نیز مناسب نباشد و باعث بروز مشکلاتی در آن ها شود ما در این بخش به مهم ترین نکات در مصرف چغندر می پردازیم .

  • معمولا افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند بهتر است تا برای دچار نشدن به اختلالات کلیوی و بروز سنگ مثانه از مصرف زیاد لبو پرهیز کنند و برای دریافت مواد مغذی آن نیمی از یک لبوی متوسط را بخوریند
  • در افرادی که روزانه از آب چغندر استفاده می کنند ممکن است که ادرار شان به رنگ قرمز یا صورتی دربیاید. که کاملا طبیعی است و هیچ ضرری برای شما ندارد.
  • بهتر است تا افراد مبتلا به سوء هاضمه از افراط در خوردن چغندر پرهیز کنند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.