اصلاح عادات غلط غذایی
اصلاح عادات غلط غذایی

عادات غذایی غلط

در دنیای پرسرعت و پرمشغله امروز وقـت گـذاشـتـن برای حفظ عادت های غدایی سالم و مناسب  کار دشواری به نظر می‌رسد. غذا خوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می‌شد، امروزه به موضوعی جنبی تبدیل شده که توجه زیادی به آن نمی‌شود و معمولا در لابه‌لای کارهای روزانه دیگر گنجانده می‌شود. علاوه بر این برخی از عادت‌های غذایی که تصور می‌کنید موجب کاهش وزن می‌شوند، در واقع ممکن است منجر به افزایش وزن شوند.

 

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ است. عادت های غذایی صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهـن می‌شود، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در ادامه روز خواهد شد.همچنین خوردن صبحانه ممکن است به شما در مـصرف کمتر کالری در ادامه روز کمک نماید. یک تحقیق دانشگاهی نشان داده که مصرف مقدار کالری مشخص در ابتدای روز اثر سیرکنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار کالری در ساعت‌های دیرتر خواهد داشت که این امر موجب کاهش مجموع کالری مصرفی در روز می‌شود.

راه حل این اشتباه آن است که خوردن صبحانه مناسب احتمال بکارگیری عادت‌های نادرسـت غذایی را در وعده‌های دیگر کاهش می‌دهد. صبحانه را کامل صرف نمایید. از مواد لبنی کم چرب، تخم مرغ و نان‌های سبوس دار استفاده کنید.

 

نخوردن صبحانه
نخوردن صبحانه

پیش از خواب غذا خوردن

اگر می‌خواهید خوابهای شیرین ببینید، پیش از خواب از غذا خوردن دوری کنید. با اینکه نتایج قطعی مبنی بر افزایش وزن بر اثر خوردن غذا پیش از خواب وجود ندارد، پرخوری، مصرف غذاهای ادویه دار و چرب، یک تا سه ساعت پیش از وقت خواب منجر به کاهش کیفیت و مدت خواب و موجب کسالت، خـستگـی و کوفـتگی در روز بعد خواهد شد.
خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب کند شدن تخلیه معده و تشدید سوءهاضمه و مصرف غذاهای ادویه‌دار منتهی به صدمات و سوزش‌های قلبی و نیز سوء هاضمه خواهد شد.سعی کنید حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید مقداری میوه‌جات تازه مصرف نمایید.

فواید روغن معطر
مشاهده

 

پیش از خواب غذا خوردن
پیش از خواب غذا خوردن

 

زیاده روری در خوردن غذا و یا همان پرخوری

شاید اگر پرخوری‌های رایج مربوط به سبزیجات می‌شد، متخصصان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی‌کردند، اما متاسفانه پرخوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می‌شود.زیاده روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی خوشایندی به دنبال نخواهد داشت.
وعده‌های غذایی خود را به جای سه وعده پرحجم به پنج یا شش وعده کم حجم تر تقسیم کنید. خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدراتهای کمپلکس و پروتئین در طول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می‌کند، بلکه احتمال پرخوری را نیـز کـاهـش خواهـد داد.تعدد وعده‌های غذایی همچنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری کالری می‌شود؛ چرا که متابولیسم بدن همواره به فعالیت می‌پردازد.

 

زیاده روری در خوردن غذا و یا همان پرخوری
زیاده روری در خوردن غذا و یا همان پرخوری

 

گرسنه ماندن به مدت طولانی

برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش پیدا کند.هنگامی‌که برای مدتی طولانی غذا نمی‌خورید، بدن شما به دلیل محروم ماندن از مواد غذایی دچار آشفتگی می‌شود و در انتها هنگامی‌که دوباره شروع به خوردن می‌کنید، بدن شما گمان می‌کند که باید کالری مصرفی را به چربی تبدیل نماید چون نمی‌داند چقدر طول می‌کشد که دوباره غذا بخورید. بنابراین چربی‌ها با شما باقی می‌مانند.

اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن، کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی‌ خود تجدید نظرنمایید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کرده و بـیشـتـر بـه باشگاه بروید.از میوه جات، سبزی جات، حبوبات، گوشتهای کم چرب و ماهی استفاده کنید.سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش نمایید. بهترین روش کاهش وزن، تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محـروم کـردن بـدن از مواد غذایی مورد نیاز آن هم به مدت طولانی.

درامدی بر رایحه درمانی
مشاهده

 

گرسنه ماندن به مدت طولانی
گرسنه ماندن به مدت طولانی

 

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.