پوستی شفاف و سالم

شش غذایی که دختران برای داشتن پوستی شفاف و سالم باید مصرف کنند

شما هم از آن دسته از دختران و زنانی هستید که قبل از سیکل ماهانه ی خود دچار آکنه های پوستی می شوید؟ این جوش های قرمز و بعضا سفید رنگ به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شوند و ظاهری ناخوشایند را پدید می آورند. در محبث سیکل ماهانه همه چیز به طبیعت انسان و نوع خلقت زنان بستگی ندارد بلکه نوع تغذیه و حتی فشارهای روحی روانی می تواند بر اثرات جانبی آن موثر باشد.

ما در مطلب پیش رو چگونگی اثر رژیم غذایی بر تعادل هورمون ها را با کمک دو متخصص تغذیه مورد بررسی قرار داده ایم.اینکه چه چیزی می خورید می تواند در تعادل هورمون ها اثر مثبت و منفی داشته باشد این یک نقل قول  از متخصص تغذیه الیسا گودمن (Elissa Goodman) است. فرح فهاد (Farah Fahad) متخصص تغذیه و بنیان گذار (The Farah Effect) نیز با این نظریه موافق است و می گوید غذاهایی وجود دارند که اثری فوق العاده بر بدن و هورمون ها دارند و این به معنای استفاده ی روزانه و بیش از حد از آب میوه های بی مزه نیست!

گودمن (Goodman) در ادامه توضیح می دهد که دلیل وجود آکنه ها چه چیزی است. او می گوید پروسه ی ایجاد جوش بر روی صورت هنگام سیکل ماهانه با کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون و باقی ماندن تستوسترون در بدن شروع می شود، سپس این کاهش هورمون ها بر کارکرد غدد چربی سطح پوست اثر می گذارند.

در مرحله ی بعدی غدد چربی سطح پوست ماده ای روغنی/مومی شکل از خود تولید می کند که پوست را چرب می کند، چرب شدن پوست محیط مناسبی را برای کِشت باکتری فراهم می آورد و در نتیجه آکنه بر روی پوست ظاهر می شود.  گودمن (Goodman) می گوید: این پروسه ی ایجاد جوش در نزدیک دوران قاعدگی و یا بعد از مصرف غذاهای پر ادویه رخ می دهد.

بهترین روش نگهداری عطرها
مشاهده

او معتقد است زنانی که عادات غذایی ناسالمی هستند با رعایت برخی نکات می توانند میزان ترشح هورمون های خود را به تعادل برسانند و از وزنی مناسب نیز برخوردار شوند.اگر به دنبال راهی هستید تا پوست خود را تمیز و شفاف نگه دارید به جای اینکه مدام از رژیم های مختلف غذایی استفاده کنید بهتر است مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را به طور منظم در تغذیه ی روزانه ی خود جای دهید.

چه مواد خوراکی برای تعادل هورمون ها مناسب هستند؟

چربی های سالم

مصرف چربی های سالم برای تعادل هورمون ها، سلامتی پوست، کارکرد مناسب قلب و داشتن ذهنی فعال حیاتی است. مقداری روغن نارگیل را با نوشیدنی ماچا بدون قند مخلوط کنید و یا از بروکلی بخار پز با روغن زیتون در کنار غذاهای خود استفاده کنید. گودمن (Goodman) می گوید: مقدار قابل توجهی از چربی های سالم در ماهی های تازه صید شده، کره های بدون چربی و آووکادو وجود دارد.

پوستی شفاف و سالم

سبزیجات

گودمن (Goodman) می گوید: با استفاده از سبزیجات اللخصوص خانواده ی کلم ها می توانید از تشرح اضافی استروژن در بدن خود خودداری کنید. این سبزیجات هم از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و هم برای رژیم غذایی شما در هر سنی مناسب هستند. گودمن (Goodman) توصیه می کند از : کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم ، جوانه بروکسل ، آروگولا و … استفاده کنید.

نحوه ساخت عطر و استشمام آن توسط بینی
مشاهده

پوستی شفاف و سالم

پروبیوتیک

گودمن (Goodman) می گوید: مواد پروبیوتیک به بدن کمک می کنند تا سموم مختلف و هورمون های اضافی را از بین ببرد. پوست، بزرگ ترین اندام حیاتی است و می تواند در از بین بردن سموم نقش بزرگی را ایفا کند. با مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک می توان سمومی که در کبد ذخیره می شوند را قبل اثر بر پوست از بین برد. با روش های مختلفی می توانید پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود جای دهید.

فهاد (Fahad) پیشنهاد می دهد که از سبزیجات تخمیر شده ای مثل ترشی، کیمچی، سرکه استفاده کنید اما دقت داشته باشید که در سرکه قندهای نهفته ای وجود دارد و نباید بیش از حد از آن استفاده کرد.

پوستی شفاف و سالم

گیاهان خود رو (گیاهان انطباق پذیر)

این گیاهان می توانند ترشح هورمون ها را متعادل سازند و استرس را از بین ببرند. گودمن (Goodman) توضیح می دهد که گیاهان مورد علاقه ی او ریحان، رودیولا (مورت) ، آشواگاندا (جنسینگ هندی) هستند. فهاد (Fahad) نیز توصیه می کند از مکمل های سالمی مانند ماکا (ریشه ی گیاهی شبیه به چغندر) و لوکاما (نوعی میوه) در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا جادوی آن را در بدن خود حس کنید.

پوستی شفاف و سالم

امگا ۳

گودمن (Goodman) اضافه می کند: امگا ۳ یکی از شاخصه های اصلی عملکرد درست هورمون ها در بدن است که بدون وجود آن و یا کاهش آن ترشح هورمون ها دچار مشکل می شوند. گودمن (Goodman) اعتقاد دارد در ماهی تازه صید شده، تخم کتان، دانه چیا، گردو و محصولات حیوانی مقادیر بسیار زیادی امگا ۳ وجود دارد، همچنین او هشدار می دهد استفاده از روغن های دارای امگا ۶ که در آفتابگردان و ذرت وجود دارند را به حداقل برسانید.

نکاتی در مورد انتخاب لباس ورزشی مناسب
مشاهده

پوستی شفاف و سالم

ویتامین B

گودمن (Goodman) و فهاد (Fahad) هر دو معتقد هستند مواد غذایی دارای ویتامین B مانند سیب زمینی شیرین، مربا، سبزیجاتی با برگ تیره برای متعادل سازی سطح هورمون های بدن بسیار مفید هستند. گودمن (Goodman) غلات و حبوبات بدون گلوتن را برای مصرف پیشنهاد می دهد. فهاد (Fahad) نیز اضافه می کند که در دوره ی تخمک گذاری (یک هفته قبل از شروع قاعدگی، در هر فرد با توجه به سیکل متفاوت است) از گوشت های ارگانیک استفاده کنید تا ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین کنید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.