ساخت میسلار واتر خانگی

میسلار واتر از چه موادی ساخته می شود، چگونه عمل می کند و چه کاربردی دارد؟

ساخت میسلار واتر خانگی کار چندان دشواری نیست و بسیار به صرفه تر و ایمن تر از استفاده از مسیلار واترهای تجاری می باشد. برای اینکه درک کنید میسلار واتر چیست و چگونه عمل می کند، باید آشنایی مختصری با رفتار چربی ها در آب داشته باشید اما اگر دانش کافی در این حوزه ندارید، نگران نباشید! با ما همراه شوید تا اصول شیمی-فیزیک ساخت و عملکرد یکی از مواد آرایشی پرکاربرد و بسیار مؤثر را به شما بیاموزیم تا بتوانید میسلار واتر مورد نیاز خود را در منزل تهیه کنید.

مروری بر رفتار مولکول های چربی در سیستم های آبی

مولکول های چربی ماهیتی غیرقطبی دارند و نمی توانند با مولکول های قطبی آب میانکنش دهند. بنابراین اصطلاحا گفته می شود که چربی ها، آبگریز هستند. متضاد واژه آبگریز، واژه آبدوست است که به مولکول های قطبی و یون ها اطلاق می شود که به راحتی با مولکول های آب، میانکنش می دهند.

وقتی مولکول های یک ماده بتوانند با آب واکنش دهند، آن ماده در آب حل می شود. یعنی مولکول های آن به طور یکنواخت در آب منتشر می شوند زیرا از نظر ترمودینامیکی، سیستم ها به سمت آنتروپی یا بی نظمی بیشتر پیش می روند و بنابراین مولکول های یک ماده آبدوست در یک بخش از آب باقی نمانده و کاملا از هم دیگر فاصله گرفته و در آب به طور یکنواخت پخش می شوند.

5 حقیقت درمورد دئودورانت یا ضد عرق ها و اثراتشان
مشاهده

 

از دست ندهید: بالم‌ لب چیست؟ چند نمونه بالم لب خانگی

 

وقتی ماده ای آبگریز مثل روغن را در آب میریزیم، مولکول های آن، برخلاف مولکول های مواد آبدوست، با مولکول های آب میانکنش نمی دهند و بیشتری میانکنش ها را با خودشان دارند که در نتیجه پیوندهای واندروالسی بین آن ها است. از سوی دیگر مولکول های آب نیز تمایل دارند بیشترین پیوندهای هیدورژنی را با مولکول های آب مجاور برقرار کنند و در این میان، مولکول های آبگریز، مزاحم و مانع هستند. بنابراین همانند شکل زیر، مولکول های چربی به هم دیگر می چسبند تا کمترین سطح تماس را با آب داشته باشند و مولکول های آب بتوانند بیشتری پیوندهای هیدروژنی را با هم دیگر برقرار کنند. در نتیجه مواد آب گریز مثل چربی ها و روغن ها در آب حل نمی شوند بلکه در یکجا تجمع می کنند.

حال اگر سیستم آب و چربی را به خوبی هم بزنید، نیروهای فیزیکی وارد شونده به سیستم، سبب چند تکه شدن بخش چربی به صورت قطرات و کره های مجزا در آب می شود.

رفتار مولکول های آمفیپاتیک در سیستم های آبی

مولکول های آمفیپاتیک به مولکول هایی گفته می شود که یک سر قطبی و یک دم غیرقطبی دارند و بنابراین از یک سو می توانند با مولکول های آب میانکنش برقرار کنند و از سوی دیگر می توانند با مولکول های چربی وارد میانکنش شوند. دترجنت ها یا شوینده ها مثل سدیم دودسیل سولفات (SDS) مولکول هایی آمفیپاتیک هستند که از یک سو با مولکول های آب و از سوی دیگر با مولکول های چربی (مثلار چربی روی پوست) وارد میانکنش شده و بنابراین سبب محلول شدن چربی ها در آب شده و سبب می شوند که بتوانید با مخلوط آب و دترجنت مثل شوینده های معمولی شامل صابون دستشویی، مایع ظرف شویی و شامپو، چربی ها را از روی سطوح مختلف و پوست خود بشویید و پاک کنید.

بعضی از مولکول های آمفیپاتیک که دم های غیرقطبی بلندی دارند در سیستم های آبی رفتار جالبی از خود نشان می دهند و ساختارهای کروی کوچکی در آب به نان میسل می سازند. هر میسل از تعدادی مولکول آمفیپاتیک تشکیل شده است که دم های غیرقطبی آن ها با هم دیگر و سرهای قطبی آن ها با مولکول های اب میانکنش می دهند و در نتیجه هر میسل به صورت کره ای است که سطح آن پوشیده از سرهای قطبی و مرکز آن شامل دم های غیرقطبی است.

بادی باتر چیست؟
مشاهده

میسلار واتر به محلولی آبی گفته می شود که غلظت بالایی از میسل ها درونش وجود دارند. از این محلول برای شستشوی چربی ها از روی سطوح استفاده می شود. در صنعت مواد آرایشی، میسلار واترهایی برای پاک کردن چربی از روی پوست ساخته شده اند ولی  با اختراع صابون ها و دترجنت ها، برای مدتی میسلار واترها از صحنه کنار رفتند اما پس از مدتی انواع جدیدی از آن ها ساخته شد که سبب شد میسلار واترها وارد رقابت در صنعت مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی شوند.

از میسلار واترها برای پاک کردن لوازم آرایشی از روی پوست استفاده می شود زیرا به راحتی چربی ها را حل می کنند. معمولا مسیلار واتر روی یک پد از جنس کتان مالیده شده و پد نیز روی پوست فشار داده می شود تا مواد آرایشی و چربی ها و کثیفی ها روی پوست پاک شود.

مسیلار واترهای آرایشی و بهداشتی حاوی مواد دیگری نیز هستند که پوست را تغذیه کرده و آن را شاداب و مرطوب نگه می دارند. بنابراین میسلار واتر، یک محصول آرایشی و بهداشتی است که هم مواد آرایشی را از روی پوست پاک می کند، به پوست آب رسانی می کند و هم پوست را نرم می کند.

ساخت میسلار واتر خانگی

مسیلار واترهای صنعتی معمولا دارای ترکیبات آمفیپاتیک مثل پولوگزامر ۱۸۴ (poloxamer 184) و ایدوپروپینیل بوتیل کربامات (idopropynyl butylcarbamate) هستند که به صورت پتروشیمیایی تولید می شوند و می توانند اثرات جانبی نامطلوبی روی پوست شما داشته باشند.  برای مثال، ایدوپروپینیل بوتیل کربامات می تواند منجر به حساسیت پوستی شدیدی همراه با تاول های پوستی شود و پولوگزامر ۱۸۴ نیز ممکن است در التهاب خفیف پوست نقش داشته باشد.

بیماری پیسی چیست و چگونه درمان می شود
مشاهده

همچنین، در میسلار واترهای تجاری مواد مضر دیگری مثل مواد نگهدارنده نیز استفاده می شوند و بنابراین، ساخت میسلار واتر خانگی بسیار ایمن تر از استفاده از میسلار واترهای تجاری است.

اگر پوستی چرب دارید یا آرایش سنگین و چرب انجام می دهید و به دنبال استفاده از یک میسلار واتر ایمن برای پوست خود هستید، در ادامه این مقاله ساخت میسلار واتر خانگی را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای ساخت میسلار واتر خانگی روازنه

میسلار واتر خانگی

ساخت میسلار واتر خانگی روازنه بسیار ساده است. شما برای این کار به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک لیوان آب گرم خالص (منظور آب کاملا تصفیه شده و فاقد املاح معدنی مثل آب تقطیر یا آبی است که با فیلتر اسمز معکوس، تصفیه شده باشد)
  • یک-هشتم قاشق چای خوری لسیتین گرانولی یا مایع (زرده تخم مرغ نیز حاوی مقدار زیادی لسیتین است)
  • نصف قاشق چای خوری گلیسرین سبزیجات مایع
  • نصف قاشق چای خوری روغن مثل روغن آرگان، جوجوبا، بادام شیرین، آفتاب گردان و …
  • نصف قاشق چای خوری صابون مایع
  • صافی دارای سوراخ های بسیار ریز
  • آب استرلیزه
  • لیوان شیشه ای برای مخلوط کردن مواد اولیه و ساخت میسلار واتر خانگی

از دست ندهید: نحوه ی پاک کردن صحیح آرایش صورت

دستورالعمل ساخت میسلار واتر خانگی

در گام اول ساخت میسلار واتر خانگی ابتدا آب گرم را به درون لیوان شیشه ای بریزید. سپس محتویات دیگر را اضافه کنید. مخلوط حاصل را به خوبی هم بزنید و آن را از صافی عبور دهید. ساخت میسلار واتر خانگی شما به پایان رسیده است و باید آن را در یک بطری شیشه ای درب دار و در یخچال نگه دارید.

نحوه استفاده از میسلار واتر خانگی روزانه

میسلار واتر خانگی

پس از ساخت میسلار واتر خانگی می توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. برای اینکار، میسلار واتر را روی یک پد کتانی بمالید و سپس آن را روی صورتتان فشار دهید ولی آن را روی صورت خود نمالید زیرا مالیدن می تواند سبب التهاب پوست شود. پس از چند ثانیه پد کتانی را بردارید.

گواشا تراپی یا استون تراپی؛ یک کبودی و هزار مزیت!
مشاهده

ساخت میسلار واتر خانگی برای شما خیلی ارزان تر از خرید محلول های میسلار واتر موجود در بازار تمام می شود. پس از ساخت میسلار واتر خانگی می توانید آن را در یک بطری شیشه ای درب دار تا یک ماه در یخچال نگه دارید و هر روز از آن استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید روغن هایی معطر مثل روغن رزماری به آن اضافه کنید. با تغییر انواع روغن های مورد استفاده در ساخت میسلار واتر خانگی می توانید به فرمولاسیون های مختلفی برسید و هر کدام که روی پوست شما بهتر جواب بدهد را برای ساخت میسلار واتر خانگی در آینده مورد استفاده قرار دهید.

ترکیبات جایگزین به جای آب در ساخت میسلار واتر خانگی

برای ساخت میسلار واتر خانگی می توانید به جای آب از محلول های آبی یا آب میوه های مختلف استفاده کنید. برای مثال اگر پوستی چرب با منافذ بزرگ دارید، می توانید از آب فندق افسونگر در ساخت میسلار واتر خانگی استفاده کنید.

بعضی ها نیز از گلاب برای این کار استفاده می کنند. اگر گلاب در خانه ندارید، می توانید گلبرگ های گل رز را در آب دم کنید و در ساخت میسلار واتر خانگی از آن استفاده کنید. اگر می خواهید از آب خیار استفاده کنید، خیار را رنده کنید و آن را در یک پارچه تمیز ریخته و فشارش دهید تا آبش خارج شود.

وقتی که از آب یک میوه یا گیاه برای ساخت مسیلار واتر خانگی استفاده می کنید، باید یک عامل نگهدارنده به میسلار واتر خانگی خود اضافه کنید یا اینکه آن را در فریز قرار دهید. می توانید میسلار واتر خود را در سینی قالب یخ بریزید و هر روز یک قالب را خارج کرده و استفاده کنید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.