ساده ترین روش های درمان گل مژه در خانه

درمان گل مژه علل ایجاد کننده آن و عوامل ابتلا 

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن و اصلی ترین جز صورت است که ممکن است گاهی دچار عفونت هایی شود در واقع یکی از عارضه های که ممکن است در چشم بیشتر افراد نیز دیده شود پدیدار شدن گل مژه است که این عارضه درست مانند یک جوش بزرگ در ناحیه چشم و پلک ها به وجود می آید و به طور معمول بیشتر در ناحیه پلک پایین پدیدار می شود. افرادی که دچار این عارضه می شوند معمولا احساس خیلی بدی دارند زیرا این عارضه معمولا دردناک است و حتی می ‌تواند ظاهر فرد را تغییر بدهند در واقع گل مژه نوعی عفونت است که انواع مختلفی دارد و بیشترین  علت بروز آن نیز ورود باکتری به چشم است نام دیگر گل مژه در اصطلاح پزشکی هوردلوم است.

همان طور که گفتیم معمولا بیشترین علت بروز گل مژه معمولا در اثر عفونت می باشد اما عفونت غدد های چربی پلک ها نیز باعث ایجاد گل مژه می شود.

 

علائم و نشانه های گل مژه :

* تورم و قرمزی

*  تولید بیش ‌از اندازه اشک

* ورم موضعی بر پلک ها

* درد شدید درناحیه پلک

* حساسیت به لمس شدن

* پوسته پوسته شدن حاشیه پلک

* احساس سوزش در چشم

* تغییر حالت در پلک

* وجود مخاط چشمی

مراقبت های مهم در صورت ابتلا به گل مژه

در هوای آلوده و در مقابل کرونا از چه ماسکی استفاده کنید
مشاهده

معمولا افرادی که دچار گل مژه می شوند برای رهایی از این عارضه بهتر است تا نکاتی را رعایت کنند پس در صورتی که گل مژه دارید به این نکات توجه نمایید در ادامه ی مطلب به راه های درمان گل مژه نیز خواهیم پرداخت

* رعایت بهداشت فردی بهترین درمان است از این رو بهتر است تا از دست زدن به چشم ها خودداری کنید و دست ‌ها و نواحی اطراف چشم‌ هایتان را تمیز نگه دارید تا میکروب در سایر نواحی پخش نشود

* بهتر است تا رفع تمام عفونت استفاده از لوازم آرایشی قدیمی را کنار بگذارید و یا این که از مصرف مجدد آن ها خودداری کنید و آن ها را دور بیندازید شما با این کار مانع پخش میکروب و آلوده شدن لوازم آرایشی مربوط به چشم‌هایتان می شوید زیرا لوازم آرایشی شما آلوده شده است.

* از لوازم آرایشی دیگران به هیچ وجه استفاده نکنید

*رایج ترین درمان گل مژه استفاده از دارو های آنتی ‌بیوتیک است

* از دستکاری گل مژه خودداری کنید و آن را تحریک نکیند

* برای درمان گل مژه چشم ‌هایتان را با شامپو بچه‌ی رقیق ‌شده در آب شست ‌و ‌شو بدهید یا از محصولاتی که برای این منظور تولید شده ‌اند استفاده کنید.

* بهتر است تا برای تسکین علائمو درمان گل مژه از مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن  استفاده کنید.

 

درمان های خانگی موثر و نسخه های گیاهی طب سنتی برای درمان گل مژه

با توجه به این که گل مژه باعث آسیب جدی به چشم نمی شود و در بسیاری از موارد نیز ممکن است که در عرض چند هفته خود ‌به ‌خود برطرف شود. در موارد بسیار کمی دیده شده است که گل مژه بزرگ‌ تر و علائم آن تشدید شده است اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا با روش های مناسب خانگی، به ‌خوبی درمان می‌شود. ما در این بخش مناسب ترین درمان های خانگی و نسخه های گیاهی برای درمان گل مژه را برای شما به طور کامل بیان می کنیم .

درامدی بر رایحه درمانی
مشاهده

* کمپرس  گرم

از آن جایی که گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه‌ی چشم و کمک به تخلیه‌‌ی غدد می‌کند یکی از ارزان ترین و در واقع مناسب ترین راه درمان گل مژه استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم علاوه بر گردش خون مناسب درد و تورم را نیز تا حدود زیادی کاهش می ‌دهد.

 

روش کار به این صورت که : یک پارچه‌ی نرم را بر روی شوفاژ و یا با اتو گرم کنید و سپس به ‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پلک بسته‌ی چشم خود نگه دارید؛ در صورتی که شما این کار را به‌مدت ۲ هفته هر روز ۳ تا ۴ بار انجام دهید درمان گل مژه شما قطعی است.

* چای سبز کیسه ای و درمان گل مژه

چای سبز با دارا بودن میزان زیادی خواص ضدالتهابی و غنی بودن از اسید تانیک مناسب ترین درمان گل مژه و رفع عفونت آن است که استفاده از چای سبز کیسه‌ای به کاهش درد و التهاب و کوچک‌تر شدن گل مژه بسیار کمک می‌کند.

 

روش کار به این صورت که: در یک فنجان اب داغ یک عدد چای سبز کیسه‌ای را به‌مدت ۵ دقیقه قرار داده و سپس کیسه را خارج کنید و آب اضافی ان را بگیرد و به مدت ۵ دقیقه کیسه‌‌ی مرطوب را روی گل مژه نگه دارید؛ برای نتیجه بهتر می توانید روزانه چند بار این روش را امتحان کنید.

* درمان گل مژه با تخم گیشنیز

از آن جایی که تخم گشنیز دارای خواص ضد التهابی عالی می باشد مصرف آن به روش گفته شده می تواند  به رهایی از ورم، قرمزی و درد در پلک چشم بسیار کمک کند.

11 اشتباه در رعایت بهداشت فردی که هر کسی باید بداند
مشاهده

روش کار به این صورت که: در یک فنجان ۲ قاشق غذاخوری تخم گیشنیز را بریزید و چنده دقیقه صبر کنید تا جوش بیاید سپس بعد از خنک شدن، چشمتان را با این مواد بشویید. شمااین کار را تا زمان رفع کامل گل مژه می توانید انجام دهید

* روغن درخت چای

خواص درمانی روغن چای بسیار زیاد است و از این رو مناسب ترین ماده برا یرفع عفونت چشم درمان گل مژه است.

 

روش کار به این صورت که: در یک ظرف مناسب و تمیز ۴یا ۵ قطره روغن درخت چای و ۲ قاشق غذاخوری آب را ریخته و تا زمانی که با هم ترکیب شوند به خوبی هم بزنید سپس برای خنک شدن مایع آن را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید و روزانه ۳ قطره از آن را تا زمان بهبودی روی محل مورد نظر بریزید می توانید در ۳ نوبت این روش را امتحان کنید.

* آلوئه ورا

با توجه به مزیت های گیاه آوئه ورا و خواص ضد میکروبی، ضد التهابی آن استفاده از آن به کاهش قرمزی، التهاب، و درمان گل مژه  بسیارکمک می کند.

 

روش کار به این صورت که: بعد از تخلیه ژل داخل برگ چشم را بسته و ژل را روی موضع بمالید و سپس به آرامی ماساژ دهید،  بعد از گذشت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چشم تان را با آب ولرم بشویید سپس چشم را با دستمال تمیز به ارامی خشک کنید برای رفع کامل التهاب می توانید  هر روز اینکار را چند بار تکرار کنید.

* عسل

خاصیت جادویی و آنتی بیوتیکی عسل بر کسی پوشیده نیست و از همین رو می توان از این ماده پرخاصیت برای رفع التهاب چشم و درمان گل مژه استفاده کرد

معرفی 5 تا از محبوب ترین رول های بدن نیوآ
مشاهده

 

روش کار به این صورت که: ۳قاشق غذاخوری عسل را در دو فنجان آب گرم به طور کامل مخلوط کنید و سپس ترکیب به دست آمده را  به آرامی بر روی پلک ماساژ دهید. برای رفع کامل التهاب شما می توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید .

 

 

نکته پایانی:

همان طور که درباره گل مژه و راه های درمان آن گفتیم باید بگوییم که بروز گل مژه‌ برای سلامت بینایی مشکل جدی را ندارد و معمولا فقط از نظر ظاهر و زیبایی برای فرد مشکل ساز است بیشتر انواع گل مژه خود به ‌خود برطرف می ‌شوند اما ممکن است تا بعضی از گل مژه ‌ها به دلیل عفونت زیاد و مراجعه دیر هنگام به پزشک تا مدت ها باقی بماند و  بینایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو بهتر است در صورتی که گل مژه‌‌ی شما دردناک و بزرگ ‌تر شده به چشم‌ پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص دقیق درمان مناسب را برا‌یتان تجویز کند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.