جوش صورت
جوش صورت

روش درمان جای جوش

درمان جوش صورت و رفع جای جوش

درمان جوش صورت و رفع جای جوش یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانی است که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و درگیر این مشکل هستند. بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بر روی صورتش جای جوش داشته باشد! خود جوش نسبتا به‌راحتی از بین می‌رود، اما از بین بردن جای جوش گاهی بسیار سخت است.

جای جوش معمولی، در مدت یک تا دو ماه از بین خواهد رفت. ممکن است گاهی بر اثر عوامل خاصی، جای جوش خطرناک‌تر شود. راه‌های زیادی برای درمان جوش صورت از طریق مواد طبیعی ضد‌التهاب و حتی ضدباکتری‌ها وجود دارد. این ترکیبات طبیعی کمک زیادی به از بین بردن جوش می‌کنند.

اما گاهی جای جوش‌ها خیلی لج‌باز می‌شوند و به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند. بااین‌حال نگران نشوید! چراکه از بین بردن جوش و رفع جای جای جوش غیر ممکن نیست. اگر آلودگی شدید باشد ممکن است برای از بین بردن آن تلاش زیادی صورت گیرد، اما با تلاش مداوم می‌توانید از شر جای جوش‌ها خلاص شوید.

برای این کار باید به سراغ مواد طبیعی بروید چون این مواد اثرات جانبی بر جای نمی‌گذارند. مواد طبیعی در ابتدا شروع به روشن کردن محل جوش می‌کنند و به تدریج جای جوش را به‌صورت دائمی از بین می‌برند. با ما در ادامه این مقاله از مجله ایرانوس همراه باشید.

 

جای جوش چیست

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند.

اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد. جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید.

جای جوش های صورت

دلایل اصلی به‌وجود آمدن جای جوش

وقتی جوش به‌وجود می‌آید، تا عمق پوست نفوذ می‌کند و علاوه بر پوست، به بافت‌های زیر آن هم آسیب می‌زند. بعد از اینکه جوش برطرف می‌شود، بدن شروع به تلاش برای اصلاح آسیب‌های حاصل از آن می‌کند. بدن برای این کار، دست به تولید کلاژن می‌زند. کلاژن در اصل ماده‌ای است که از پوست پشتیبانی می‌کند. در صورتی که بدن مقدار بیش از حد کم یا زیاد از این ماده تولید کند شما متوجه ایجاد جای زخم می‌شوید. نوع زخمی که مشاهده می‌کنید بستگی به میزان کلاژنی دارد که بدن شما تولید کرده است.

 

جای جوش های صورت

 

التهاب جای جوش فرورفته

اگر میزان کلاژنی که بدن شما تولید می‌کند بیش از حد کم باشد، پس از بهبودی پوست، سستی یا فرورفتگی ایجاد می‌شود.

التهاب جای جوش متورم

در برخی موارد وقتی بدن در حال تلاش برای بازسازی پوست و بافت پایه‌ای آن است، کلاژن زیادی تولید می‌کند. در این صورت جای جوش متورم می‌شود. این نوع جوش در افراد رنگین‌پوست مانند نژادهای آفریقایی‌، آسیایی و اسپانیایی رایج‌تر است.

بهترین راه برای درمان جوش صورت و نجات پیدا کردن از انواع جای جوش، استفاده از درمان‌های طبیعی است چون این درمان‌ها عوارض جانبی ندارند. در صورتی که از این روش‌ها استفاده کنید می‌توانید در مدتی کوتاه، خودتان را از شر لکه‌های به‌جا مانده از جوش خلاص کنید.

همه چیز درباره لیفت ابرو و تاثیر آن در زیبایی
مشاهده

برای درمان جای جوش روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید از بین درمان‌‌های خانگی و طبیعی و کرم‌های تبلیغاتی کدام‌یک برای از بین بردن دائمی جوش‌ها مؤثرتر هستند، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راهکارهای خانگی برای درمان جای جوش

۱. آبلیمو

خواص روشن‌کننده‌ی آب‌لیمو برای پوست شناخته شده است. آب‌لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که یکی از رایج‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی کرم‌های برطرف‌کننده‌ی جای جوش به‌حساب می‌آید. این ماده همچنین پوست را ترمیم و جوان‌سازی می‌کند.

آب‌لیموی تازه را با فشردن لیمو ترش بگیرید. اگر پوست‌تان حساس است با کمی آب آن را رقیق کنید. با یک تکه پنبه، آب‌لیمو را روی جای جوش‌ها بمالید. کمی فرصت بدهید تا خشک شود. با آب خنک پوست صورت‌تان را بشویید. هر دو روز یک‌بار این کار را تکرار کنید تا در مدتی کوتاه از تیرگی‌های جای جوش خلاص شوید. بعد از هر بار استفاده از این روش، حتما پوست‌تان را با میزان کافی مرطوب‌کننده رطوبت‌دهی کنید. آب‌لیمو با وجود قدرت زیادی که در از بین بردن تیرگی‌های پوست و جای جوش دارد می‌تواند پوست را به‌شدت خشک کند.

 

ابلیمو برای پوست

 

۲. درمان جای جوش با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد. بنابراین می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن جای جوش به‌کار رود. این ماده با ساییدن بافت نقاط تیره و جای جوش، باعث می‌شود این نقاط به تدریج از بین بروند. اگر مرتب از آن استفاده کنید می‌توانید به‌سرعت جای جوش‌هایتان را از بین ببرید.

برای این کار ابتدا باید خمیری از بی‌کربنات سدیم تهیه کنید. جوش‌ شیرین را در ظرفی بریزید، کمی آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یک‌دست آماده شود. خمیر را روی جای جوش قرار بدهید. بگذارید خمیر در طول شب روی جوش بماند و صبح آن را بشویید.

جوش شیرین همچنین باعث درخشندگی پوست می‌شود. اگر می‌خواهید پوستی جوان و درخشان داشته باشید، می‌توانید در دستور‌العمل بالا، گلاب را جایگزین آب معمولی کنید. با استفاده‌ی مداوم، طی چند روز تا یک هفته از شر جای جوش‌ها خلاص می‌شوید.

 

جوش شیرین

 

 

۳. درمان جای جوش با عسل

عسل درمان خوبی برای آکنه و جوش‌های قرمز و ملتهب است. عسل به علت خاصیت ضدباکتری‌ای که دارد درمان خوبی برای بسیاری از مشکلات پوستی محسوب می‌شود. یکی از این کاربردها از بین بردن نقاط تیره و جای جوش‌های پوستی است. توصیه می‌شود برای درمان جای جوش از عسل خام استفاده کنید. روش استفاده به‌صورت زیر است.
کمی عسل خام را مستقیما روی نقطه‌ی جوش قرار بدهید. بگذارید شب تا صبح روی صورت‌تان بماند و صبح آن را با آب تمیز بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تا به‌سرعت و به‌طور دائمی از شر جای جوش‌ها خلاص شوید.

 

درمان جوش صورت با عسل

 

۴. آب سیب‌زمینی

آب سیب‌زمینی یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن نقاط تیره و لکه‌های پوستی است. اگر جای جوش‌ها روی صورت‌تان باقی مانده است یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن سریع و دائم این لکه‌ها، آب سیب‌زمینی است.

یک سیب‌زمینی آب‌دار و تازه را به ورقه‌های نازک بُرش بزنید. آن‌ها را مستقیما روی نقاطی که دارای لکه‌های تیره هستند قرار بدهید. بگذارید بُرش‌های سیب‌زمینی چند دقیقه روی صورت‌تان بماند. صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

می‌توانید تأثیر این روش را با رنده‌کردن سیب‌زمینی و تهیه‌ی ماسک سیب‌زمینی و عسل تقویت کنید. این کار جای جوش‌ها را طی چند هفته کاملا برطرف می‌کند.

 

اب سیب زمینی برای پوست

 

 

۵. آب خیار

در بسیاری از فرهنگ‌ها، آب خیار یکی از موارد پُرطرفدار برای ترمیم و التیام پوست است. خیار غنی از پتاسیم و ویتامین A است. بیشتر افراد برای درمان جای جوش و عارضه‌های پوستی دیگر، برش‌های آن را مستقیما روی پوست خود قرار می‌دهند. خیار همچنین به صاف و شفاف شدن پوست‌تان کمک می‌کند.

معرفی بهترین بالم لب
مشاهده

آب خیار را با رنده کردن یا لِه کردن آن بگیرید. آب آن را به صورت‌تان بزنید و بگذارید شب تا صبح بماند و صبح صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. این روش شاید زمان زیادی ببرد و نتواند یک‌شبه شما را از شر همه‌ی جای جوش‌ها خلاص کند، اما با استفاده‌ی مداوم و روزانه از آن، پوستی صاف و سالم به شما هدیه خواهد داد.

۶. آلوئه‌ ورا

آلوئه‌ورا دارای آنزیم‌ها، مواد مغذی و پلی‌ساکاریدهاست و خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد. بلافاصله بعد از به‌وجود آمدن جوش می‌توانید با درمان به‌موقع آن از به‌وجود آمدن جای جوش جلوگیری کنید. آلوئه‌ورا یک ماده‌ی مفید طبیعی برای از بین بردن لک و تیرگی پوست است.

یک برگ تازه و باطراوت آلوئه‌ورا را انتخاب کنید. آن را بفشارید تا ژل آلوئه‌ورا به‌دست آید. به‌آرامی با انگشتان‌تان این ژل را روی نقاط جوش‌دار یا تیره ماساژ بدهید. این کار را دو بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید تا جای جوش‌های شما به روشی طبیعی از بین بروند.

۷. زردچوبه

زردچوبه برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار مؤثر است. حتی می‌توانید کاربرد آن را گسترش بدهید و کک‌ومک‌ها و خال‌ها را هم با این روش محو کنید. برای استفاده از این روش شگفت‌انگیز، از دستورالعمل زیر استفاده کنید.
پودر زردچوبه، شیر و آب‌لیمو را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. آن را بر روی قسمت‌هایی از پوست که دارای جای جوش یا لکه هستند بمالید. اجازه بدهید کاملا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

به‌صورت روزانه از این درمان خانگی برای از بین بردن تیرگی‌های ناشی از جای جوش استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. دستورالعمل دیگری به غیر از روش بالا، مخلوط کردن پودر زردچوبه با روغن زیتون است. این روش‌ هم برای از بین بردن جای جوش‌ها بسیار مؤثر است.

۸. گلاب و گلیسیرین

بیشتر مردم از تأثیرات شگفت‌انگیز گلیسیرین بی‌اطلاعند. گلیسیرین خاصیت ترمیم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند اثر به‌جا مانده از هر زخم یا جوشی را از بین ببرد. کافی است حداقل دو بار در روز از ماسک گلیسیرین استفاده کنید تا تمام جای جوش‌ها از بین بروند. خشکی پوست می‌تواند باعث سوزش و لایه‌لایه‌شدن پوست شود.

در این حالت سلول‌های مرده‌ی پوست زیاد می‌شوند و با بستن منافذ پوست باعث تشدید مشکل جوش و آکنه خواهند شد. خاصیت اشباع‌کنندگی گلیسیرین به منافذ اجازه‌ی تنفس می‌دهد، رطوبت را حفظ می‌کند و انسداد منافذ را از بین می‌برد. به این معنا که گلیسیرین، یکی از مهم‌ترین دلایل اولیه‌ی ایجاد جوش را (بسته شدن منافذ پوست) از بین می‌برد. این ماده با پُر کردن حفره‌ها و شیارهای کوچک سطح پوست، جلوه‌ای سالم و صاف به پوست می‌دهد. گلیسیرین علاوه بر ویژگی‌های متعددی که دارد می‌تواند با بیماری‌های مسری پوستی مانند آلودگی‌های باکتریایی و التهاب پوست  مقابله کند.

می‌توانید در این مورد با ساختن ماسک، از گلاب هم برای درمان جای جوش کمک بگیرید. برای ساخت این ماسک دو قاشق چای‌خوری گلاب را با یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی ناحیه‌ی جای جوش به‌صورت دایره‌وار ماساژ بدهید. بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد آن را بشویید.

۹. سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ خاصیت ترمیم‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد که به بهبود جای جوش روی پوست‌تان کمک می‌کند و آنها را محو خواهد کرد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌ها و آمینو اسیدهایی است که با تنگ کردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌های جدید هم جلوگیری می‌کنند.

سفیده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا سفید شود و پُف کند. آن را به‌آرامی با انگشت روی پوست‌تان بمالید و بیشتر بر نقاط تیره و جاهای جوش متمرکز باشید. بعد از خشک شدن سفیده‌ی تخم‌مرغ روی پوست‌تان، یک یا دو دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب گرم بشویید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید. اگر پوست‌تان خیلی خشک است بعد از شستن صورت‌تان با آب گرم می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

پکیج عروس چیست و به چه خدماتی گفته می شود؟
مشاهده

۱۰. دانه‌ی شنبلیله

دانه‌ی شنبلیله برای از بین بردن جای جوش بسیار مؤثر است. شنبلیله یا علف یونانی، تاریخچه‌ای طولانی در درمان و ترمیم آسیب‌ها دارد. این ماده به علت برخورداری از آنتی‌ اکسیدان‌ های فراوان، تأثیر زیادی برای درمان مشکلات پوستی دارد. هر چند هنوز آزمایشات علمی زیادی برای اثبات قابلیت دانه‌ی شنبلیله جهت درمان مشکلات پیچیده‌ی پوستی لازم است، اما با این حال این ماده از دیرباز روش مؤثری برای درمان التهاب جوش بوده است.
برای به‌کار بردن این درمان خانگی، یک ماهی‌تابه‌ی کوچک را روی حرارت ملایم قرار بدهید و دو فنجان آب و دو قاشق غذاخوری دانه‌ی شنبلیله به آن اضافه کنید و همچنان که می‌جوشد آن را بکوبید تا حالت خمیری چسبناک پیدا کند. این خمیر را در مکانی سرد قرار بدهید‌. می‌توانید آن را در یخچال بگذارید. کمی‌ از این خمیر را روی جای جوش‌هایتان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. نگذارید این خمیر بیش از ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند. می‌توانید آن را با پنبه پاک کنید.

روش‌هایی برای از بین بردن یک‌شبهٔ جای جوش

با ترکیبات گیاهی و روش‌های طبیعی نمی‌توان یک‌شبه جای جوش‌ها را از بین برد. راه‌هایی برای از بین بردن سریع و دائمی جای جوش وجود دارد. این روش‌ها فقط در کلینیک و توسط متخصص پوست قابل انجام است و برخلاف روش‌هایی که تاکنون ذکر شد، نمی‌توانید آنها را خودتان در خانه انجام بدهید.

۱. لیزر

برای این کار از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده می‌شود تا نقاط تیره‌ی به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک انجام می‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین می‌برد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.
با توجه به عمق لکه‌های تیره‌ی به‌جا مانده بر پوست، طی یک تا سه جلسه درمان، جای جوش‌ها کاملا برطرف می‌شوند. در هر صورت، نتیجه‌ی لیزر را بلافاصله می‌توانید ببینید و با مقایسه‌ی عکس‌های قبل و بعد از لیزر می‌توانید به این تغییرات پی ببرید.

۲. میکرودرم (لایه‌برداری پوست)

اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آنها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌ی جای جوش هستند را از بین می‌برد. (این لکه‌ها حاصل از لخته‌ی خونی است که از فشار دادن جوش به‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

 

چند روش خانگی دیگر برای از بین بردن جای جوش

شما در خانه می‌توانید از روش‌های مختلفی برای از بین بردن جای جوش استفاده کنید. این روش‌ها می‌تواند شامل استفاده از کرم‌ها، دارو‌ها یا مرهم‌هایی باشد که می‌توانید در آشپزخانه‌تان درست کنید یا از داروخانه تهیه کنید. برای از بین بردن جای جوش به روش طبیعی، می‌توان از میوه‌ی کالاموندین (پرتقال زینتی)، سیر، خمیر دندان، ویتامین‌های C و E و حتی روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کرد. در ادامه به نحوه‌ی استفاده از این مواد برای از بین بردن جای جوش می‌پردازیم.

۱. روغن نارگیل

اگر به دنبال یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستید که کارهای دیگری هم در کنار رطوبت‌رسانی برای پوست‌تان انجام بدهد، روغن نارگیل بهترین انتخاب شما خواهد بود. روغن نارگیل همچنین کمک شایانی به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست می‌کند. توصیه می‌شود که از روغن نارگیل فرابکر (extra virgin) استفاده کنید.

برای از بین بردن جای جوش، ابتدا مقدار کافی روغن نارگیل را بر روی کف دست‌تان بریزید. همچنان که روغن نرم می‌شود آن را روی پوست صور‌ت‌تان ماساژ بدهید. تمرکز ماساژ بر جای جوش‌ها و نقاط تیره باشد. بگذارید روغن نارگیل یک شب روی پوست‌تان بماند. این کار را تکرار کنید تا لکه‌های تیره و جای جوش‌ها کاملا از بین بروند.

7 ترفند برای بالا بردن ماندگاری عطر و ادکلن مردانه و زنانه
مشاهده

۲. سیر

سیر خاصیت ضدقارچی و ضدویروسی دارد. پوست شما از خاصیت‌های سیر برای درمان جای جوش بهره می‌گیرد. برای از بین بردن لکه‌های سیاه و قهوه‌ای به‌جا مانده از جوش‌ها می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

حدود ۵ حبه سیر را کاملا له‌ کنید. با استفاده از کمی پنبه، آب سیر را روی جای جوش‌ها بمالید. بگذارید حدود سی دقیقه بماند و بعد با آب بشویید. اگر سیر مدت زیادی روی پوست بماند می‌تواند پوست را بسوزاند. ممکن است در پوست‌تان احساس خارش یا سوزش کنید. از این درمان برای پوست‌های حساس و مستعد آکنه استفاده نکنید.

۳. خمیر دندان

خمیر دندان‌هایی که نعناع دارند می‌توانند باعث سوزش پوست‌تان شوند. اما خمیر دندان نه‌تنها لکه‌های تیره‌ی جای جوش را روشن می‌کند بلکه با کوچک کردن جوش‌ها، روند درمان آنها را نیز تسریع می‌بخشد. با این حال ما توصیه نمی‌کنیم که از خمیر دندان به عنوان یک درمان خانگی برای جوش‌هایتان استفاده کنید چون می‌تواند به‌راحتی پوست را بسوزاند و آسیبی که وارد می‌کند بیشتر از فایده‌های آن است.

۴. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چربی است که باعث حفظ سلامتی و نرمی پوست شما می‌شود. بیشتر موارد استفاده‌ی این روغن به خاصیت لایه‌برداری آن برمی‌گردد. برای از بین بردن جای جوش با استفاده از این روش به روغن زیتون خالص، آب گرم، آهک، عسل و دانه‌های شکر نیاز دارید.

ابتدا صورت‌تان را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید. با آب گرم پوست‌تان را مرطوب کنید. همه‌ی مواد بالا را با هم مخلوط کنید تا خمیری نرم به‌دست آید. خمیر را به‌آرامی روی صورت‌تان ماساژ بدهید. هر هفته این عمل را تکرار کنید تا جای جوش‌هایتان از بین بروند. این روش درمانی بی‌خطر است و در زمان بارداری هم می‌توان از آن استفاده کرد. بیشتر افراد به علت تغییرات ناگهانی هورمونی در دوران بارداری دچار جوش می‌شوند.

صابون‌های مورد استفاده برای از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی

صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.

کِرِم‌هایی که برای از بین بردن جای جوش به‌کار می‌روند

کرم‌های موضعی برای از بین بردن جای جوش ممکن است کمی گران باشند اما نسبت به درمان‌های طبیعی سریع‌تر عمل می‌کنند. برای انتخاب بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش به دنبال ترکیبات زیر در آن باشید:

  • کوجیک اسید؛
  • ویتامین C یا ویتامین E؛
  • رتینول یا ویتامین A؛
  • کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون.

چند نکته‌ی دیگر برای از بین بردن جای جوش

آیا جای جوش خودش از بین می‌رود؟ اگر جای جوش بماند معمولا از بین رفتن آن آن‌قدر طول می‌کشد که یادتان می‌رود زمانی در آن نقطه جوش زده بود. در هر صورت از بین بردن جای جوش کار آسانی نیست بنابراین در این جا به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از همان ابتدا از به‌جا ماندن جای جوش جلوگیری کنید. حتما شما هم شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است، پس برای پیشگیری از ایجاد جای جوش، این نکات را رعایت کنید:

  • جوش و آکنه را نکَنید. این کار باعث خون‌ریزی آنها می‌شود و در ترمیم آنها اختلال ایجاد می‌کند.
  • حتی اگر جوش، احساس خارش و سوزش داشت آن را فشار ندهید و دست‌کاری نکنید. این کار باعث تخریب پوست و ایجاد زخم می‌شود.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید. مصرف میوه هم باعث می‌شود پوست زودتر ترمیم شود.
  • هنگامی که جوش‌هایی هر چند کوچک روی پوست‌تان دارید از خراشیدن آنها پرهیز نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره‌ای شود که به‌سختی از بین می‌روند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.