تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو

تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو در موارد بسیار زیادی است. بوتاکس مو و کراتین مو دو روشی هستند که در سالن های آرایش برای صاف کردن و لخت کردن موها مورد استفاده قرار می گیرند.

با وجود اینکه این دو روش، نتایج مشابهی (مثل از بین رفتن وز مو و تقویت درخشندگی آن) دارند. از چندین نظر با هم  دیگر متفاوت است. در این مقاله تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو را برای شما توضیح می دهیم.

بوتاکس مو یک ماده غیرشیمیایی و یک نرم کننده قوی است که  سطح مو را می پوشاند، شکاف های انتهای موها (موخوره) را پر می کند و وز مو را نیز می خواباند. در مقابل، کراتین کردن یک روش صاف کنندگی و لخت کنندگی شیمیایی است (که معمولا در آن از فرمالدهاید استفاده می شود) که علاوه بر خواباندن وز مو، آن را به طور بسیار مؤثری صاف می کند و در واقع هدف اصلی آن صاف کردن مو می باشد.

دانستن تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو و مزایا و معایب هر یک از این دو روش صاف کردن مو به شما کمک می کند تا بتوانید روش مناسب را برای صاف کردن موهای خود انتخاب کنید.

واقعیت بوتاکس مو 

برای درک تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو، ابتدا باید هر یک را به طور مجزا تعریف کنیم. بوتاکس مو ماده ای است که به ویژه برای خواباندن وز بودن مو طراحی شده است و مو را نرم و لخت کرده و عمر آن را افزایش می دهد.

اگر نمی خواهید موهایتان را با مواد شیمیایی مضر صاف کنید، بوتاکس مو انتخابی عالی برای شما است. بوتاکس کردن مو یک روش نرم کننده قوی مو است که با بازسازی و احیای موی شما کمک می کند. این ماده دارای ترکیباتی مثل پروتئین ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و لیپیدها است و از آن جایی که شکاف ها و شکستگی های ساختار مود را پر می کند، سبب جوان تر شدن آن می شود و ظاهری ابریشمی، براق و جوان به آن می بخشد.

خواص ژل آلوئه ورا
مشاهده

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی کراتین کردن مو

برای بوتاکس کردن مو ابتدا باید مو با یک شامپوی شوینده قوی شسته می شود تا هر چیزی که روی موی شما و کوتیکل (خارجی ترین لایه مو که ظاهری فلسی دارد) قرار دارد، شسته شود. سپس، بوتاکس مو روی مو قرار می گیرد و تا ۴۵ دقیقه روی مو می ماند و در آخر مو را با یک شامپوی ملایم دارای سولفات کم یا بدون سولفات می شویند، با سشوار خشک می کنند و روی مو، صاف کننده می زنند.

تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو

مزایای بوتاکس کردن مو چیست؟

بوتاکس مو مزایای متعددی دارد. این روش سبب ترمیم موخوره های خفیف می شود و هر نوع مویی، چه ضخیم باشد، چه نازک، را براق و نرم می کند. این روش تنه موهای آسیب دیده را تغذیه می کند و آن ها را ترمیم می نماید و وز مو را کاملا از بین می برد. مهم ترین تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو که در واقع مهم ترین مزیت بوتاکس مو است، این است که بوتاکس مو برخلاف کراتین مو، تنها حاوی مواد طبیعی است که هیچ اثر نامطلوبی، نه روی مو و نه روی پوست سر، ندارند.

معایب بوتاکس مو

با وجود اینکه بوتاکس مو روشی عالی و شاید بهترین روش برای خواباندن وز مو و صاف کردن مو باشد، ولی هر روشی معایب خودش را هم دارد. هزینه بالای بوتاکس مو یکی از مهم ترین معایب آن می باشد. البته بوتاکس مو حاوی ویتامین B-5، ویتامین E و کلاژن است و موخوره را کاملا درمان می کند، پس تعجبی ندارد که گران باشد.

تفاوت کراتین مو با بوتاکس مو از نظر مراقبت در این است که برای ماندگاری اثر بوتاکس مو تا حداکثر ۴ ماه، باید از آن به خوبی مراقبت کنید و برای مثال نباید از اتو مو یا سشوار استفاده کنید زیرا این کارها اثرات مفید بوتاکس را از بین می برند.

همه ی آن چیزی که باید در مورد مراسم نامزدی بدانید
مشاهده

یکی دیگر از موارد تفاوت کراتین مو با بوتاکس مو این است که بوتاکس مو، برخلاف کراتین مو، ساختار فرهای مو را از درون تغییر نمی دهد زیرا پیوندهای دی سولفیدی بین رشته های پروتئینی مو را نمی شکند. اگر موهای شما خیلی فر باشد، بوتاکس کردن فقط شدت فر بودن آن ها را کم می کند ولی آن ها را صاف نمی کند و فقط وز آن ها را می خواباند.

اگر موهایتان را رنگ کرده باشید، بوتاکس کردن مو می تواند سبب تغییر تن رنگ موی شما شود. این تغییر خیلی زیاد نیست ولی واضح خواهد بود.

واقعیت کراتین مو 

کراتین (که گاهی اوقات سشوار برزیلی نیز نامیده می شود) یک روش شیمیایی است که در اصل برای صاف کردن مو و لخت کردن آن ساخته شده است ولی وز مو را نیز می خواباند. بسیاری از انواع کراتین مو دارای ماده شیمیایی فرمالدهاید هستند که بویی ناخوشایند دارد و گاهی اوقات می تواند سبب التهاب پوست سر افرادی شود که پوستی حساس دارند. با ای حال انواع بدون فرمالدهاید نیز که ملایم تر هستند، در بازار موجود می باشند. یکی از مهم ترین موارد تفاوت کراتین مو با بوتاکس مو این است که بوتاکس مو به هیچ وجه اثر نامطلوبی روی پوست سر ندارد و سبب التهاب نمی شود.

در این روش، پس از مصرف ماده کراتین روی مو بعد از شامپو زدن، وز موها می خوابد سپس موها با سشوار صاف می شوند تا ترکیبات شیمیایی موجود در کراتین مو فعال شوند. در نهایت موها آب کشیده می شوند و پس از خشک کردن، ظاهری براق و صاف خواهند داشت.

تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو

مزایای کراتین کردن مو

کراتین کردن مو از طریق برداشتن یک لایه نازک از روی مو، سبب صاف شدن کامل موهای فر و براق شدن آن ها می شود. کراتین کردن مو می تواند اثر مثبتی هم روی موخوره داشته باشد و آن را تا حدی بهبود بخشد. موهای شما پس از کراتین کردن حالت پذیری بیشتری خواهند داشت و زودتر خشک می شوند. کراتین سبب تقویت ریشه مو نیز می شود.

کاهش وزن سریع و لاغری قبل از عید
مشاهده

معایب کراتین کردن مو

یکی از مهم ترین معایب کراتین کردن مو که به نوعی مهم ترین تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو می باشد، وجود فرمالدهاید در بسیاری از فرمولاسیون های کراتین مو است. فرمالدهاید ماده ای سمی است و اگر استنشاق شود، می تواند سبب مسمومیت شما شود. این ماده با شکستن پیوندهای دی سولفیدی بین رشته های پروتئینی مو سبب صاف شدن مو می شود.

البته در بعضی از انواع کراتین مو از ترکیبات دیگری به نام ریلکس کننده ها (که گاهی اوقات صاف کننده های ژاپنی نامیده می شوند) مثل آمونیوم تیوگلایکولات و سدیم هیدروکسید برای شکستن پیوندهای دی سولفیدی استفاده می شود. البته این مواد می توانند سبب شوند که وقتی مو رشد می کند، ابتدای آن فر باشد ولی انتهای آن صاف و این مسئله مو را خیلی زشت می کند.

بعضی از انواع کراتین های مو فاقد هیچ کدام از این ترکیبات نیستند و به جای آن ها از گلایوکسیلیک اسید استفاده می کنند ولی اثرگذاری آن ها به اندازه انواع دارای فرمالدهاید، تیوگلایکولات یا سدیم هیدروکسید نیست.

از موارد تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو می توان به این مسئله اشاره کرد که کراتین مو برای همه انواع موها مناسب نیست. به علاوه انواع دارای فرمالدهاید و دیگر عوامل احیا کننده پیوندهای دی سولفیدی برای بانوان باردار به هیچ وجه مناسب نیستند و نباید مصرف شوند. همچنین کسانی که پوست سرشان حساس است نمی توانند از این کراتین های مو استفاده کنند زیرا باعث التهاب پوست سر آن ها می شود.

 بوتاکس مو برای موهای شما مناسب تر است یا کراتین مو؟

حالا که تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو را متوجه شدید، به شما می گوییم که کدام یک برای موهای شما مناسب تر است. مزیتی که بوتاکس مو دارد این است که برای همه انواع موها مناسب است. با این حال، اگر موهای شما خشک، وزن یا غیرشاداب باشند یا اینکه موهای نازکی داشته باشید و دلتان بخواهد که موهایتان ضخیم تر باشند، بوتاکس مو بهترین انتخاب برای شما است. در واقع یکی از موارد تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو این است که بوتاکس بر خلاف کراتین، مو را ضخیم تر می کند.

کاهش استرس با رایحه درمانی
مشاهده

بیشتر بخوانید: تمام راه های درمان موهای آسیب دیده

کراتین کردن مو برای کسانی مناسب است که دارای موهای ضخیم و فر هستند و بنابراین در رطوبت زیاد، موهای آن ها وز می شود. کراتین مو سبب افزایش حالت پذیری مو شده و به راحتی می توانید هر روز موهایتان را مدل دهید. همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین موارد تفاوت کراتین مو با بوتاکس مو این است که کراتین مو را ضخیم تر نمی کند و بر عکس، آن را نازک تر هم می کند. در نتیجه پس از کراتین کردن مو، وزن موها کمتر می شود ولی بعد از بوتاکس کردن، موها سنگین تر و حجیم تر می شوند.

تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو از نظر ماندگاری چگونه است؟

هم بوتاکس مو و هم کراتین مو نتایج نیمه-دائمی دارند. با این حال یکی از موارد تفاوت کراتین مو و بوتاکس مو، در ماندگاری آن ها است. بوتاکس مو معمولا ۲ الی ۴ ماه دوام می آورد، در حالی که ماندگاری متوسط کراتین مو، حدود ۳ ماه است. برای اینکه بوتاکس مو و کراتین مو مدت بیشتری دوام بیاورند، از شامپوهایی که سولفات ندارند برای شستن سر خود استفاده کنید تا حداکثر استفاده از هر بار بوتاکس کردن یا کراتین کردن مو ببرید.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.