تغذیه سالم و مقاومت در برابر آلودگی هوا

با نزدیک شدن به فصل سرما معمولا آلودگی هوا نیز رفته رفته نمایان تر می شود مواد آلوده‌ کننده هوا شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن‌دار، هیدروکربن‌‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب و سایر ترکیبات سربی است که با افزایش آلایند ها در فضا منتشر می شود. با توجه به این که تمامی این گازها برای بدن مضر است و حتی می توان گفت این نوع آلودگی برای رده های سنی حساس کشنده است باید راه کاری ایمنی را راعایت کرد

تغذیه سالم و مقاومت در برابر آلودگی هوا

زمانی که کیفیت هوا پایین باشد و آلودگی هوا وجود داشته باشد بدون شک تنفس بسیار سخت تر می شود زیرا این ذرات معلق با هر تنفس ما وارد ریه های ما می شود و می تواند درد سر ساز باشد اما همیشه راه هایی نیز برای مقابله وجود دارد در این بخش به نقش مواد غذایی و تغذیه سالم در برابر هوای آلوده می پردازیم.

نقش مؤثر تغذیه سالم در کاهش مضرات هوای آلوده

با توجه به این که آلودگی هوا برای همه افراد مخصوصا گروه های حساس افراد سالخورده بسیار مضر است اما این افراد می توانند با داشتن تغذیه مناسب و استفاده از املاح معدنی و ویتامین ها  تا حدود زیادی از این آسیب ها در امان باشند.

توصیه های ریچارد گری در خصوص عطر ها و ادکلن ها
مشاهده

آلودگی هوا

ویتامین C:

یکی از مورد نیاز ترین و در واقع یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت بدن در مواجهه با آلودگی هوا استفاده و مصرف ویتامین C است. و .مرکباتی مانند پرتقال منابع غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین به بازسازی بدن و از بین رفتن رادیکال های آزاد آن کمک می کند. بهتر است تا این ویتامین را از منابع طبیعی مثل:جعفری، کلم و به طور کلی سبزیجات که بهترین گزینه های خوراکی در آلودگی هوا هستند به بدن برسانید

بیشتر متخصصان به مصرف دو عدد لیمو ترش با آب برای مقاوم کردن و ایمن سازی بدن  در روزهای آلوده توصیه می کنند نوشیدن آب می تواند املاح زیادی را وارد بدن کند از این رو آب لیمو ترش را با آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید.

مصرف ویتامین C کافی برای حفظ اندازه ضروری آن در ریه ها یک امر بسیار مهم است از این رو برای مقاومت ریه، بزرگسالان روزانه به دریافت ۴۰ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارند ,تا ریه هایشان توان مقابله هوای آلوده ای را که نفس می کشند داشته باشد و کمتر دچار آسیب های تنفسی شوند.

آلودگی هوا

ویتامین E:

همان طور که گفتیم بدن برای مقابله با آلودگی هوا نیاز به استفاده از مواد غنی از ویتامین و املاح معدنی را دارد در بین ویتامین ها این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب هایی است که بافت های انسان وارد می شود.از این رو بهتر است تا این نوع ویتامین ها را در رژیم غذایی داشت

معمولا روغن های گیاهانی مانند روغن کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن زیتون از جمله این منابع هستند. علاوه بر این روغن ها بادام و تخمه آفتابگردان از دیگر منابع غنی ویتامین E هستند با توجه به کالری بالای این مواد از این روز بهتر است تا در مصرفشان زیاده روی ننماید

ویتامین هایی که برای داشتن پوستی شاداب ضروری هستند
مشاهده

از سالم ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن استفاده از ماهی ها هستند ماهی هایی مانند ماهی سالمون از دیگر منابع غنی ویتامین C هستند که می توانند برای مقاومت بدن بسیار مناسب باشند . همچنین می توان این نوع ویتامین ر ادویه جات و چاشنی های گیاهی مانند پاپریکا، پودر چیلی، سیر، ریحان و جعفری یافت زیرا این ادویه جات همگی منابع غنی ویتامین E هستند و می توان در تهیه بیشتر غذا ها از این مواد استفاده کرد .

 

منیزیم

مصرف این نوع ویتامین با توجه به اثر بخشی بالای آن در روزهای آلوده برای سرکوب آلاینده های هوا مناسب ترین روش برای افراد است از این رو می توان این نوع ویتامین و املاح را در انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره یافت زیرا این نوع سبزیجات از این ماده مغذی غنی هستند. سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی که برای رسیدن به املاح معدنی آن توصیه شده است تا این گروه از مواد غذایی را به صورت تازه و خام مصرف کرد

آلودگی هوا

 

میوه و سبزیجات تازه

با توجه به این که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها دارند. از این رو می توان به صراحت گفت که میوه و سبزیجات تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی محسوب می ‌شوند که همیشه برای کمک به تامین ویتامین و املاح بدن مناسب ترین هستندو آلودگی هوا را قابل تحمل می سازند.

با توجه به نقش میوه ها و سبزیجات و طبق تحقیقاتی که در میان انواع میوه ‌ها صورت گرفته است سیب بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است میوه جادویی سیب بر روی سلامت قلب نیز بسیار تاثیرگذار است .

کاهش وزن و لاغری با انجام 5 عادت در هنگام خواب
مشاهده

آلودگی هوا

ماهی

در افرادی که به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، معمولا سطح اسیدهای چرب ضروری بسیار پایین تر از سایر افراد است از این رو برای تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی تغذیه مناسب و  مصرف منظم ماهی ‌های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون می‌تواند بسیار موثر واقع شود. مصرف ماهی ‌های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب‌ آور مفید باشد.

بیشتر افرادی که در شهرهای صنعتی و آلوده زندگی می کنند ریسک ابتلا شدن به انواع بیماری ها مخصوصا بیماری های ریوی را دارند از این رو مصرف متعادل این گروه از مواد غذایی می‌تواند به خوبی موجب کاهش بیماری ‌های در افرادی شود که در محیطی با هوای آلوده زندگی می کنند شود

چه میوه‌هایی بخوریم؟

  • نارنگی
  • پرتغال
  • انار
  • سیب

و استفاده از سبزیجاتی از قبیل سیر، پیاز، کلم بروکلی و سایر کلم ‌ها، گوجه فرنگی و کاهو که تماما می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

اما در انتها به مواد غذایی اشاره می کنیم که مصرف این مواد غذایی در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، می‌تواند آسیب ‌های وارده را تشدید کند که این مساما برای افراد بسیار خطرناک است.

این مواد غذایی عبارتند از :

  •  مصرف غذاهای پر چرب (چربی‌های اشباع)
  • غذاهایی که حاوی پروتئین بسیار بالا است
  •  غذاهای آماده و انواع یا فست فود(پیتزا، ساندویچ و . . .)

و علاوه بر این موارد استفاده از مواد غذایی که حاوی مواد نگه دارنده هستند خوراکی هایی مانند چیپس، پفک و انواع کنسرو . . .

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

آبرسانی پوست در فصل سرما
مشاهده

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.