home made makeup

تاریخچه میکاپ و لوازم آرایشی (قسمت اول)

 

از زمان های قدیم، لوازم آرایشی برای افزایش زیبایی چهره بانوان استفاده می شد. برای مثال، مصریان باستان را در نظر بگیرید که از سنگ معدن (سرب و مس) به عنوان میکاپ استفاده می کردند. زنان دنیای باستان برای برطرف کردن نیازی های ارایشی خود (تهیه کردن لوازم آرایشی مورد نیاز) بسیار ابتکار به خرج می دادند.

به عنوان مثال از میوه ها (توت های مشکی) برای تیره کردن لب ها و رنگ دادن به آن ها و از خاکستر کبریت سوخته برای تیره کردن پشت چشم ها به عنوان سایه چشم استفاده می کردند. امروزه، به هر شیوه ای و با هر برنامه ای، صنعت آرایش را توسعه دادیم و همانطور که می دانید تنوع بی شماری بین لوازم آرایشی وجود دارد.

از بزرگ و خوش فرم نشان دادن چشم ها به وسیله ی پالت های مختلف سایه چشم تا پنهان کردن جوش های ناخوشایند سطح پوست و منافذ باز نامطلوب گرفته؛ تا موارد اساسی تر و متنوع تر؛ که همه ی ای موارد با یک میکاپ فوق العاده به راحتی قابل دسترس است.

تنوع لوازم آرایشی ما انسان ها امروزه طوری پیشرفت کرده است که حتی لوازم آرایشی vegan ( کلمه vegan از کلمه ی لاتین vegetarian سرچشمه می گیرد؛ vegetarian هم به افرادی گفته می شود که هیچگونه محصولات حیوانی ای مصرف نمی کنند: یعنی افراد گیاه خوار؛ محصولات آرایشی vegan هم به محصولاتی گفته می شوند که در مواد تشکیل دهنده خود فاقد هرگونه مواد حیوانی هستند.) هم در بین لوازم آرایشی ها یافت می شود. برای اینکه ارزش اینهمه پیشرفت در عرصه لوازم آرایش را بدانیم و تفاوت و کیفیت لوازم آرایشی های قبل را نسبت به این دوره به درستی درک کنیم، بیایید با هم به تاریخچه ی لوازم آرایش و میکاپ نگاهی بیندازیم.

 

در این مطلب می‌خوانید:

لوازم آرایشی دست ساز در دنیای باستان

زنان دوران باستان، به دلیل نداشتن اطلاعات و دانش کافی، گاهاً برای زیبا تر شدن چهره خود افراطی عمل می کردند. اگرچه استفاده از میوه ها (به خصوص توت های رنگی و مشکی) برای تیره کردن و رنگ دادن به لب ها به اندازه کافی ایمن بود و صدمه ای به لب ها وارد نمی کرد اما استفاده از موادی مانند جیوه، سرب و آرسنیک و حتی در مواردی، استفاده افراطی از زالو ( برای رسیدن به آرایشی لایت و کم رنگ که در آن زمان ها بسیار مد و مناسب بود) باعث به خطر انداختن سلامت بانوان می شد. خدا را شکر به نظر می رسد که خیلی وقت است که از این دوره ی خطرناک آزمون و خطا کردن برای رسیدن به یک آرایش خوب با کمترین خطرات احتمالی، رد شده ایم!

 

 تاریخچه ی لوازم آرایشی

تاریخچه ی لوازم آرایشی به حدود ۷۰۰۰ سال پیش بر میگردد و امروزه، از این لوازم آرایشی در هر کجای دنیا استفاده می شود.

تاریخچه ی میکاپ:

طی قرن ها، (زمانی که هنوز لوازم آرایشی تولید نمی شد) زنان از خاکستر کبریت های سوخته به عنوان سایه چشم ( تیره کردن پشت چشم خود)، از میوه ها ( به خصوص توت های رنگی) به عنوان رژ لب و مداد لب و از ادرار پسران جوان برای پوشاندن کک و مک و جوش های سطح پوست خود استفاده می کردند.

تاریخچه کوتاهی از میکاپ:

امروزه خانم ها (و حتی آقایان!) زیادی را میبینید که آرایش های مختلفی را امتحان می کنند: کشیدن خط چشم ضخیم و رژ لب قرمز پر رنگ، سایه چشم های کم رنگ و پر رنگ در رنگ های مختلف با طیف های رنگی متنوع و جذاب، رژ گونه های جالب و هایلاتر های خوش رنگ. و البته تعدادی از بانوان هم ترجیح می دهند که آرایش نکنند!

چرا خانم ها به لوازم آرایشی روی آوردند و ایده آرایش کردن از کجا به ذهنشان رسید؟

همه ی این ماجرا ها به زنان دوران مصر مربوط می شود، آن ها اولین زنانی بودند که آرایش می کردند.

نکات آرایشی موثر بر زیبایی که حتما باید بدانید
مشاهده

 انقلابی از نوع لوازم آرایشی:

در ادامه مطلب، در مورد اینکه عرصه میکاپ و لوازم ارایشی چگونه اینقدر پیشرفت کرد، توضیح خواهیم داد.

 

 

 

 

میکاپ

 

آرایش در دوران ملکه ویکتوریا

دوران ملکه ویکتوریا، درست زمانی بود که خانم ها لوازم آرایشی را در آغوش گرفتند و به شدت از آن استقبال کردند. بانوان در زمان های اوقات فراغت و وقت هایی که بی کار بودند، گرد پودر برنج را بر روی پوست خود می پاشیدند. گرد پودر برنج باعث می شد که خال، جوش های ریز و کک و مک روی سطح پوست این بانوان پوشیده شود.

ترکیب اکسید روی و پودر مروارید، مواد اصلی به منظور درست کردن کرم پودری طبیعی بود که زنان زبردست آن را درست می کردند و از این طریق درآمد زایی می کردند. بعد ها این کرم پودر ارگانیک و طبیعی دست ساز، مورد پسند عام قرار گرفت و بسیار از آن استقبال شد.

در ان زمان ها، اولین بالم لب را نیز درست کردند. از یک کرم شفاف پماد مانند که بسیار شبیه به موم بودند هر روز صبح بر روی لب های خود میمالیدند. این بالم لب دست ساز، نه تنها از لب و پوست های نزدیک به لب، در برابر گرد و خاک محافظت می کرد بلکه شاین و درخشش فوق العاده ای را به لب های بانوان هدیه می کرد.

آرایش در دوران ملکه ویکتوریا

 

سایه چشم

سایه چشم یکی از ابزار های آرایش است که روی پلک ها و زیر ابرو ها اعمال می شود. از این وسیله آرایشی برای خوش فرم کردن و بزرگ تر کردن چشم ها ‌و در نهایت زیبا تر کردن چشم ها استفاده می شود. از مهمترین مواد تشکیل دهنده در سایه چشم می توان به مواردی چون سیلیکات منیزیم (talc)، خرده های سنگ طلق (mica)، sericite، magnesium stearate، رنگدانه ها و مواد نگهدارنده اشاره کرد؛ با این وجود بیشتر سایه ها، از سیلیکات منیزیم (talc) استفاده می کنند. برای ایجاد یک سایه چشم، باید تعادلی بین پر کننده ها، ملاط (اتصال دهنده) خشک و همچنین از ملاط های (اتصال دهنده) مایع وجود داشته باشد.

تاریخچه ی سایه چشم ( چه ایده ای باعث فراگیر شدن این محصول آرایشی شد؟)

آرایش چشم اصلی ترین قسمت آرایش است که زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و سایه چشم یکی از لوازم آرایشی است که در آرایش چشم به کار گرفته می شود و هدف آن مشخص تر کردن چشم هاست و اگر از ترکیبات رنگی مناسب و تکنیک های آرایشی صحیح استفاده شود، قطعا می تواند موجب زیباتر شدن چشم ها شود. با گشتن در مغازه های لوازم آرایش فروشی می توانید انواع و اقسام سایه های چشم را پیدا کنید که هر کدام کاربردهای خاص را دارند.

برند عطر و ادکلن جیوانچی
مشاهده

تاریخچه ی کوتاهی از سایه چشم در طی سال های متعدد

وقتی گفته می شود مدت زیادی است که استفاده از لوازم آرایشی در بین بانوان رواج دارد، اصلا اغراق نشده است!

تاریخچه سایه چشم- از مصر باستان تا به امروز

پیدایش سایه چشم به طور تقریبی مربوط می شود به مصر باستان یعنی ۱۲۰۰۰ سال پیش ( ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح). خط چشم و گرایش مردم به کشیدن انواع خط چشم ها ( از خط چشم ضخیم گرفته تا خط چشم نازک و باریک) را نیز می توان به مردم دوران مصر باستان نسبت داد.

رمزگشایی سایه چشم

زنان در سراسر جهان، با تکنیک های آرایشی، به قسمت های بالایی و پایینی پلک خود، سایه می زنند که باعث جذابیت دو برابر چشمانشان می شود.

و حالا…
تاریخچه اصلی سایه چشم

یکی از بهترین مثال هایی که می شود در مورد میکاپ چشم و سایه چشم زد، به دوران مصر و بانوان مصری بر می گردد. در زمان های قدیم ماده ای به نام سرمه (کحل) که از سابیدن و آسیاب کردن ماده ای دیگر به دست می آمد، برای برجسته کردن چشمان بانوان خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت.

گفته می شود که مصریان باستان از سرمه (کحل) به منظور تقلید از ظاهر خدایان خود، استفاده می کردند. طولی نکشید که استفاده از سایه چشم، در بین مردم یونان و روم هم رواج پیدا کرد و در این سرزمین ها، برخلاف اعتقادات مذهبی ساکنین این کشور ها، بانوان شروع به استفاده از این وسیله آرایشی برای زیبایی بیشتر خود کردند.
سایه چشم یکی از راه های بسیار عالی برای تزئین صورتتان می باشد. از کرم پودر به رنگ تناژ پوست خود، از ریمل مشکی (که رنگ استاندارد برای اکثر ریمل ها به شمار می رود)، و رژ لب های متنوع در طرح و رنگ های مختلف برای آرایش صورت خود استفاده می کنیم اما اگر هرروز هم تعدادی اقلام آرایشی به لوازم آرایشی خود اضافه کنیم، انگار باز هم از دنیای مد عقب افتاده ایم و انگار هر چقدر که در دنیای مد پیش برویم، تمامی ندارد! اگرچه سایه چشم در هر طیف رنگی که شما تصور کنید، می تواند به وفور یافت شود.

آثار شگفت انگیز ماسک چای سبز بر پوست صورت
مشاهده

سایه های چشم همچنین در رنگ های اکلیل دار و شاین، رنگ های متالیک و رنگ های نئونی نیز یافت می شوند و به راحتی می توانید این رنگ ها را در نزدیک ترین میکاپ استور محل زندگی خود نیز خریداری کنید. این رنگ ها و تنوع جنس سایه های چشم به شما این امکان را می دهد که خلاقیت بیشتری از خود نشان دهید و استایل های آرایش چشم مختلفی را امتحان کنید و در نهایت بتوانید بهترین میکاپ را انجام دهید.
اما ایا تا به حال به این فکر کرده اید که چه کسی برای اولین بار جای خالی این لوازم آرایشی را حس کرده است؟ چه کسی برای اولین بار این ایده جالب به ذهنش رسیده است که می تواند پودری درست کند که با آن بتوان پشت چشم را رنگی کرد تا به یک آرایش چشم فوق العاده برسد؟
مطمئنا جریان از این قرار نبوده است که دختری که منتظر معشوقه اش نشسته باشد تا به یک قرار عاشقانه باهم بروند، به طور ناگهانی از جایش بلند شده باشد، از خوشحالی زیاد شروع به داد و فریاد کند و در نهایت بگوید: بهتر است کمی از این پودر بنفش رنگ به پشت پلک هایم بمالم تا چشمانی جذاب تر برای قرار ملاقاتم با جیمی داشته باشم!
اما تمام مواردی که در مورد تاریخچه ی سایه چشم بر جای مانده است و اطلاعاتی که دست به دست از مردم زمان های قدیم به ما رسیده است، در قسمت دوم این مقاله برایتان شرح می دهیم.
با مجله ایرانوس همراه باشید.

سایه چشم

 

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.