بیماری ام اس

آشنایی با نشانه های بیماری MS

بیماری ام اس یکی از شایع ترین بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی است که امروزه بیشتر افراد و مخصوصا خانم ها با آن مواجهه هستند، این نوع بیماری باعث می شود تا بافت های عصبی بدن توسط سیستم ایمنی بدن آسیب ببیند در واقع  سیستم ایمنی بدن به بافت های عصبی حمله می کند و باعث از بین رفتن آن ها می شود. سن بروز در این بیماری معمولا بین «۲۰ تا۴۰ » سالگی است و خانم‌ ها بیشتر گرفتار آن می ‌شوند و مهم ترین قسمت هایی که در این بیماری درگیر هستند مغز و نخاع است. ما در این بخش به بررسی این بیماری و علل بروز آن و نشانه های آن می پردازیم.

همان طور که گفتیم این بیماری با توجه به مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کند برای افراد بسیار وحشتناک است با توجه به این که هنوز به طور یقین علت اصلی بیماری کشف نشده است اما این بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا این بیماری در کشور هایی که نور خورشید بسیار کم است بیشتر است پس یکی از مهم ترین علل بروز آن در افراد کمبود ویتامین D است.

مهم ترین عامل دیگر عامل ژنتیک است با توجه به این که ام‌اس مستقیما به ارث برده نمی شود. اما افرادی که با فردی دارای بیماری ام اس مرتبط هستند، بیشتر احتمال دارد که مبتلا شوند. در افرادی که به طور مکرر و روزانه بیش از یک بسته سیگار می کشند احتمال ابتلا به اسکلروز در مقایسه با کسانی که سیگار نمی کشند را دارند. چاقی نوجوانی و عفونت های ویروسی نیز ممکن است سیستم ایمنی را درگیر کنند و منجر به ام اس در برخی افراد شود.

آلرژی های غذایی و علائم آن ها
مشاهده

ممکن است که در همه افراد علائم بیماری ام اس به یک شکل نباشد و در هر شخصی می تواند متفاوت باشد از این رو باید نوع درمان و تشخیص نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد این علایم می تواند در هر جایی از بدن باشد. با این حال اولین نشانه معمولا در نتیجه ی مشکلات درک حسی است.

 

نشانه های ی اولیه ی بیماری ام اس (MS)

همان طور که درباره این بیماری گفتیم در این بیماری خود ایمنی سیستم ایمنی فرد سلول های تشکیل دهنده ی میلین سیستم عصبی را مورد حمله قرار می دهد و به این ترتیب علائمی مانند بی حسی و ضعف در دست ها و پا ها، کاهش دید، دو بینی و یا تاری دید، احساس شوک الکتریکی که با برخی حرکات سر در فرد همراه است، لرزه در راه رفتن یا عدم توانایی راه رفتن ثابت و خستگی اشاره کرد. در این بخش به شرح نشانه های بیماری ام اس (MS) می پردازیم.

بیماری ام اس
گزگز شدن دست ها

خستگی

از اصلی ترین و شاخص ترین مشخصه های بیماری ام اس  (MS)باید به خستگی اشاره داشت که معمولا این حس در بیش از ۸۰ درصد از افراد در مراحل اولیه ام اس(MS)  به طور ناگهانی ظاهر می شود و قبل از بهبود به مدت چند هفته طول رفع خستگی طول می کشد.

عدد فشار خون و عوامل موثر بر آن
مشاهده

ضعف

پاها موثر ترین عضو بدن است و بروز هرگونه ضعف و خستگی در آن باعث می شود تا فرد نتواند به مدت زیادی روی پا بایستد و علاوه بر ضعف باعث خستگی در فرد نیز می شود

درد

بسیاری از افراد بر این باورند که بیماران دچار بیماری ام اس درد کمتری را تجربه می کنند اما باید بگوییم که یکی از علایم نسبتا شایع ام اس (MS)  در واقع وجود درد است. که در بسیاری از مناطق بدن مانند صورت ، اندام و به صورت پراکنده در سایر نقاط بدن دیده شود.

مشکلات حسی و گزگز شدن در بیماری ام اس

نخاع و مغز حساس ترین نقاطی هستند که در بیماری ام اس تحت تاثیر قرار می گیرند. برای همین هم بیمار با دریافت سیگنال های متناقضی در بدن دچار مشکات حرکتی و یا بی حسی می شود.

اسپاسم عضلات

از علائم بیماری ام اس (MS)می توان به سفتی عضلات و یا اسپاسم اشاره داشت که این اتفاق در واقع زمانی اتفاق می افتد که سیستم عصبی مرکزی دچار آسیب می شود. که باعث اختلال در حرکات مفصل و کنترل عضلات می شود.

بیماری ام اس

مشکلات حرکتی

همان  طور که گفتیم اسپاسم عضلات باعث می شود تا حرکت فرد به کندی انجام شود و کنترل حرکتی فرد به خوبی انجام نشود. این سفتی عضلات در اندام های دست و پا به وضوح دیده می شود.در بسیاری از موارد ممکن است که این اختلالات در عضلات صورت، حلق و حنجره نیز مشکل ایجاد کند.

مشکلات مثانه

علامت دیگری که تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به بیماری ام اس (MS) با آن مواجه هستند مشکلاتی در مثانه است که ممکن است در افراد باعث تکرر ادرار و یا عدم توانایی در نگهداری ادرار شود

انواع ویروس چشمی
مشاهده

مشکلات بینایی

عصب بینایی می تواند که در اثر التهاب عصبی دچار اسیب شود که این مورد باعث بروز مشکلات بینایی در  افراد می شود و دید را مختل کند.

دوبینی

بسیاری از افراد که دچا بیماری MS هستند دچار دوبینی می شوند که در این حالت حرکات چشم در آن ها غیر قابل کنترل می شود

مشکلات شناختی و ذهنی

اختلالات شناختی از بارز ترین نشانه های بیماری ام اس (MS) است که حدود نیمی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند این مشکلات را دارند مشکلاتی مانند مشکلات حافظه، مشکل در حل مسئله، ضعف در قضاوت و بروز افسردگی و سایر مشکلات عاطفی

بیماری ام اس

مشکلات گفتاری و صحبت کردن

مشکلات گفتاری مانند گفتار تکه تکه و یا مشکل در گفتمان و یا از دست دادن صدا و کاهش وضوح گفتار از نشانه های بیماری MS  است بیماران ام اسی به دلیل اسپاسم در عضلات دچار مشکل حرکتی گفتار می شوند با توجه به این که حنجره نیز از  عضلات تشکیل شده در صورت اسپاسم باعث گرفتگی صدا، قطع شدن صدا می شود.

مشکل تعادل و سرگیجه

تحرک فرد به علت بروز مشکلاتی مانند سرگیجه و مشکلات هماهنگی و تعادل بسیار کاهش پیدا می کند بیشتر بیماران (MS) علائمی مانند احساس سرگیجه، سبکی سر، و چرخش محیط در سر را در هنگام راه رفتن و یا ایستادن تجربه می کنند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.