آفتاب سوختگی

راه درمان آفتاب سوختگی در فصل سرما

زمانی که حرف از آفتاب سوختگی به میان می آید بیشتر افراد به یاد گرم ترین فصل سال و گرمای شدید  تابستان می افتند اما به گفته بسیاری از متخصصان پوست آفتاب سوختگی مختص تابستان و آفتاب داغ و سوزان آن نیست و ارتباطی به شدت تابش و گرمای آن نیز ندارد؛ زیرا این نوع آفتاب سوختگی حاصل تشعشعات فرا بنفش خورشید است که می تواند آسیب های جدی را به سلامت فرد بزند. و از آن جایی که این تشعشعات در هر شرایطی وجود دارد؛ از این رو تصور اینکه در زمستان کمتر دچار آفتاب سوختگی می شویم کاملا اشتباه است از این رو در فصل زمستان نیز ممکن است تا فرد دچار افتاب سوختگی شود.

در این مطلب می‌خوانید:

آفتاب سوختگی در فصل سرما

از جمله مشکلات ناشی از پوست در زمستان می توان به خشکی، خارش پوست، سوختگی ناشی از آفتاب و سرما اشاره داشت، به همین دلیل پزشکان متخصص پوست تاکید دارند در فصل زمستان بیش از هر فصل دیگری مراقب پوست خود باشید. علت این که در زمستان باید از پوست بیشتر مواظبت کرد این است که در این فصل و پس از بارش برف و باران زاویه تابش و همچنین انعکاس نور به پوست صدمه می‌زند.

برای جلوگیری از این آفتاب سوختگی و آسیب به پوست، استفاده از ضدآفتاب و آبرسانی پوست مناسب ترین روش است. افرادی که دارای پوست های خشک و یا اهل ورزش در این فصل هستند باید از کرم ها و لوسیون های مخصوص محافظت از پوست استفاده کنند. از این رو برای پیش گیری از سوختن و آسیب پوست توسط نور و اشعه فرابنفش مضر  استفاده از کرم ضدآفتاب، لباس‌های آستین دار و عینک‌های آفتابی ضد پرتو فرابنفش، همگی برای پیشگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید بسیار مناسب است.

خواص ژل آلوئه ورا
مشاهده

در این فصل بهتر است تا در زمان قرار گرفتن در فضای آزاد هر چند ساعت یک بار از کرم برای جلوگیری از خشکی پوست خود استفاده نمائید معمولا با رعایت این نکات می توانید سطح سلامتی خود را افزایش دهید و از زیبایی های فصل زمستان و اسکی و ورزش های آن لذت ببرید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در زمستان فقط از لوسیون ها و کرم پودرها استفاده نکنید زیرا مقدار SPF در این کرم پودر ها بسیار کمتر از ضد آفتاب ها است از این رو این کرم ها محافظ خوبی برای مقابله با اشعه نیستند.

 

با توجه به اهمیت پوست در زیبایی انسان و حفظ و محافظت آن از آسیب ها ما در این بخش به موثر ترین روش های درمان خانگی برای افتاب سوختگی می پردازیم.

چند روش مناسب خانگی برای رفع آفتاب سوختگی پوست

آفتاب سوختگی

 

* دوش آب سرد

برای رهایی از التهاب ناشی از آفتاب سوختگی بهترین روش استحمام با  دوش آب سرد است با این روش تا حدود زیادی می توانید از آسیب های جدی پوست جلوگیری کنید.

آفتاب سوختگی

* جادویی به نام آلوئه ورا

با توجه به خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا این گیاه جادویی پر خاصیت یکی از مفید ترین درمان ها آفتاب سوختگی و کاهش درد ناشی از آن است روش استفاده به این صورت که مقداری از ماده ژلاتینی آلوئه ورا را  نیم ساعت در یخچال نگه داشته و سپس به ارامی بر روی پوست آسیب دیده  ماساژدهید برای تنتیجه گیری بهتر از این ژل بهتر است تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

بهترین روش نگهداری عطرها
مشاهده

آفتاب سوختگی

* سرکه سیب

با توجه به خاصیت سرکه سیب این نوع سرکه به علت آبرسان بودن و خاصیت اسید استیک می تواند درد و خارش از آفتاب سوختگی را تا حدود زیادی کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع می کند. برای این منظور می توانید به آب وان یک فنجان سرکه سیب سیب اضافه کنید و برای حدود نیم ساعت در این آب بخوابید بهتر است تا برای نتیجه گیری بهتر این روش ها را چندین بار در روز تکرار کنید توجه داشته باشید در صورتی که پوستتان دارای زخم و جراحات است از این روش به هیچ وجه استفاده نکنید .

 

* روغن نارگیل

با توجه به خاصیت های فراوان و بسیار موثر روغن نارگیل این روغن  می تواند که به عنوان یک مرطوب کننده عالی مورد استفاده قرار بگیرد همچنین این روغن با داشتن اسید ها چرب خشکی پوست را برطرف می کند و پوستی نرم و درخشان را برای شما هدیه می دهد با این وجود این روغن  به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می تواند که بسیار کمک کند. بهتر است تا روزانه ۳ بار روغن نارگیل را به آرامی بر روی پوست آسیب دیده بمالید و ماساژ دهید.

 

* عسل طبیعی

خاصیت آنتی بیوتیکی عسل بر هیچ کسی پوشیده نیست عسل با داشتن خاصیت مرطوب کنندگی و ضد التهابی به درمان  مشکلات پوستی مثل آفتاب سوختگی پوست کمک می کند. بهتر است تا  برای رفع این عارضه لایه نازکی از عسل طبیعی را روی پوست بمالید و بگذارید تا خشک شود، و سپس با آب ولرم بشویید. با توجه به این که آنزیم های موجود در عسل پوست آسیب دیده را ترمیم می کند همچین کمک می کند تا تاول ها و التهاب های پوست کمتر شود از این رو برای درمان عسل طبیعی بیشتر توصیه می شود.

طبیعی ترین آنتی بیوتیک ها علیه سرماخوردگی
مشاهده

آفتاب سوختگی

 

* سیب زمینی خام

نشاسته موجود در سیب زمینی برای رفع آسیب  های پوستی و درمان آفتاب سوختگی بسیار عالی است علاوه بر این موارد از سیب زمینی برای درمان تیرگی پوست و درمان لک آفتاب استفاده می شود به این ترتیب که یک سیب زمینی خام را رنده کرده و آن را به محل سوختگی ماساژ دهید برای نتیجه بهتر این روش را یک بار در روز انجام دهید.

 

* ماست و شیر

شیر و ماست با داشتن خاصیت پروبیوتیک یکی دیگر از مواد غذایی هستند که می توانند به کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند. برای این کار بهتر است تا دستمال آغشته به شیر سرد را بر روی پوست آسیب دیده بمالید. این کار به رفع خشکی پوست و درد ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهند.

آفتاب سوختگی

* خیار

یکی از مناسب ترین و در عین حال خنک کننده ترین میوه برای احیای پوست خیار است خیار با داشتن رطوبت کافی مناسب ترین ماده ابرسان به پوست است با داشتن ویتامین A ،K ،B6 ،B1 و املاح معدنی دیگر یرای درمان آسیب سوختگی و خشکی پوست بسیار مناسب است برای این منظور یک خیار را برش بزنید و به محل آسیب دیده بمالید. بعد از خشک شدن صورتتان آن را با آب سرد پوستتان را بشویید.

 

* روغن زیتون

یکی از روغن های مفید برای پوست روغن زیتون است این روغن با داشتن ترکیبات پلی فنول به عنوان آنتی اکسیدان بسیار قوی برای پوست عمل می کند از این رو در صورت آفتاب سوختگی از روغن زیتون استفاده کنید.

9 پیشنهاد ساده برای مراقبت از سلامت پوست در فصل پائیز
مشاهده

 

 

معمولا برای داشتن پوستی صاف و بدون کک و مک و آسیب باید همیشه چه در تابستان و چه در زمستان از پوست خود تان محافظت کنید پس محافظت از پوست به فصل ربط ندارد از این رو باید در تمام سال باید به فکر محافظت از آن باشیم.

این مطلب در تحریریه ی ایرانوس گردآوری شده است . کپی از مطلب با ذکر منبع و تنها برای مقاصد غیر تجاری بلامانع است.

 

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.