پف صبحگاهی چشم و درمان آن

یکی از شایع ترین مشکلاتی که می توان پس از یک خواب شیرین شبانه در صبح روز بعد تجربه کنیم پف صبحگاهی چشم ها می باشد.پف صبحگاهی چشم عارضه ای قابل درمان و بدون خطر است که می تواند زیبایی پوست حساس و نازک اطراف چشم را خدشه دار کرده و بافت اطراف چشم را متورم نشان دهد .اگر شما نیز جزو افرادی هستید که صبح ها پس از بیدار شدن از خواب از این مشکل رنج می برید با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع و روش های درمان آن اطلاعات جالبی را کسب نمایید.

پف صبحگاهی چشم چیست؟

پف صبحگاهی چشم puffy eyes  یا Periorbital puffiness  یا Bags under eyes که با عنوان ورم پری اربیتال نیز شناخته می شود و به اسم پف چشم شناخته می شود، شایع ترین مشکل پوستی در اطراف ناحیه چشم است که منجر به تورم و پف کردگی بافت اطراف چشم می شود .این عارضه در بیشتر موارد به علت احتباس آب در پوست اطراف چشم ایجاد شده و نباید با ورم کره چشم یا ورم اوربیتال اشتباه گرفته شود . پف‌کردگی خفیف، اغلب محدود به زیر چشم ها بوده و در برخی موارد نادر ممکن است در دور تا دور چشم مشاهده شود . تورم چشم معمولاً طی یک روز از بین می رود.اما اگر پف کردن چشم بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت هنوز وجود دارد ، می بایست با متخصص بهداشت و یا متخصص چشم تماس بگیرید تا مطمئن شوید پای مشکلی در میان نیست.در ادامه می توانید مطالعه کنیدکه چه عواملی باعث ایجاد این تورم می شود.

عوامل موثر در ایجاد پف صبحگاهی چشم

مهم ترین عواملی که در بروز پف چشم صبحگاهی موثر است را می توانید در زیر مطالعه بفرمایید:

۱.داشتن خواب شبانه نامناسب

اگر جزو افرادی هستید که در طی شب کیفیت خوابتان به دلیل داشتن استرس بسیار ضعیف است شما صبح ها پس از بیدار شدن ممکن است تورم چشم را مشاهده کنید .در زمان استرس هورمونی به نام کورتیزول در بدن آزاد می شود که این هورمون موجب برهم ریختن تعادل نمک در بدن می شود .با بر هم ریختن تعادل نمک در بدن احتباس و تجمع آب در ناحیه اطراف چشم اتفاق افتاده و منجر به تورم بافت های اطراف چشم می شود.

علل ایجاد ترک پا و درمان آن
مشاهده

۲.اختلالات تیروئید

در برخی موارد پف چشم عارضه جانبی برخی از انواع پرکاری تیروئید یا تیروئیدیت (تیروئید بیش فعال ) محسوب می شود .این عوارض سبب ضخیم شدن چربی در ناحیه پوست زیر چشم شده و از این طریق موجب بروز پف صبحگاهی چشم می شود.

۳.تورم یا ادم

اگر صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب چشم هایتان پف دار شده است، ممکن است دچار احتباس مایعات در بدن یا اٍدٍم باشید. (با افزایش سن، تورم سبب پف چشم در ناحیه پلک تحتانی خواهد شد). پس از این که از خواب بیدار شدید و شروع به پلک زدن کردید، متوجه می شوید که پف چشمانتان کمتر شده و یا کاملا از بین رفته است.

۴.بالا بودن دمای اتاق

بالا بودن دمای اتاق ممکن است در خشک تر و حساس تر شدن بافت چشم تاثیر داشته و گرما می تواند غشاهای مخاطی چشم را خشک تر نماید .همین امر سبب ضخیم شدن بافت اطراف چشم و تحریک آن گشته و منجر به پف صبحگاهی چشم می شود .

۵.عدم شست و شوی صحیح صورت و موها

محصولات پاک کننده و شوینده صورت مخصوصا آن هایی که دارای ترکیباتی از قبیل (اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا رتینول هستند) سایر شامپو ها و نرم کننده ها می توانند درصورت عدم شست و شوی صحیح در شکاف پلک ها به دام افتاده و منجر به تحریک پوست پلک ها شوند . همچنین آرایش چشم با استفاده از ریمل،سایه و خط چشم به علت دارا بودن ترکیبات معطر و رنگی می تواند بافت دور چشم را بیشتر تحریک کرده و منجر به بروز سوزش چشم شوند.شما برای رهایی از شر سوزش چشمانتان را می مالید ،این مالش منجر به بروز التهاب و تورم رگ های خونی شده و با انتشار مایعات از بافت های هم جوار در زیر پوست چشم منجر به بروز پف صبحگاهی چشم می گردد .

۶.آلرژی

هنگامی که آلرژی دارید ، چشمان شما با آلرژن های موجود در هوا تماس برقرار می کنند. هنگامی که آن آلرژن ها به چشم شما برخورد می کنند ، در اشک شما حل شده و به داخل چشم نفوذ کرده و با آنتی بادی هایی که به سلول های چشم شما متصل هستند واکنش نشان می دهند. این امر سبب آزاد شدن هیستامین (ماده ای شیمیایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند) می گردد. گاهی اوقات ، هنگامی که هیستامین در پوست آزاد شده و به پوست می رسد ، می تواند واکنشی مانند تورم رگ های خونی را به ویژه در اطراف چشم ایجاد کند.

پف صبحگاهی چشم

۷.گریه کردن

زمانی که شما گریه می کنید غدد اشکی برای برای تهیه مایع اشک که شور و آبکی است تحت فشار قرار می گیرند .به همین دلیل پس از گریه کردن اختلاف در غلظت نمک بین این اشک و بافت اطراف چشم سبب ایجاد پف پلک می شود.

آشنایی با پارافین تراپی
مشاهده
۸.جنسیت

فارغ از تمام موارد ذکر شده بهتر است بدانید جنسیت نیز در بروز پف صبحگاهی چشم تاثیر دارد .چرا که قاعدگی به صورت ماهانه در زنان اتفاق می افتد و این پدیده می تواند در تمامی ابعاد جسمی و روحی زن تاثیر بگذارد .اما نگران نباشید تورم چشم ناشی از پریود شما معمولاً بعد از چند روز از بین می رود.

۹.کم آبی بدن

کم آبی بدن ریشه بروز تمامی مشکلات پوستی و سایر بیماری هاست. کم آبی سبب خشکی و تورم پوست و سیاهی دور چشم می شود .

۱۰.مصرف فراوان نمک

مصرف فراوان نمک می تواند در احتباس مایعات در بدن نقش موثری داشته باشد . در این صورت آب تمایل به تجمع در بافت های همبند اطراف چشم و به خصوص پلک تحتانی دارد.از این رو می بایست مصرف نمک را کاهش داده و مصرف غذاهای نیمه آماده و فرآوری شده را که حاوی نمک فراوانی می باشند محدود نمایید .

۱۱.افزایش سن

افزایش سن و پیری عامل مهم دیگری است که در بروز پف صبحگاهی چشم موثر است. با گذشت زمان و تحلیل سلول های کلاژن ساز در پوست ،بافت پلک شما می تواند ضعیف و ضخیم شده و چربی ها در پلک تحتانی و فوقانی تجمع یافته و منجر به بروز پف چشم شوند.

پف صبحگاهی چشم

۱۲.سایر عوامل

مشکلات سینوس ها، استفاده از لنزهای زیبایی و تماسی به مدت طولانی،عفونت های چشمی ،عوامل وراثتی و ژنتیکی ،داشتن استرش فراوان ،ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها از سایر عوامل موثر در بروز پف چشم شناخته شده اند.

آیا پف صبحگاهی چشم خطرناک است؟

در صورتی که پف و تورم چشم ناشی از مواردی هم چون کم خوابی،پریود ،کم آبی بدن و …باشد این وضعیت خطرناک نبوده و نیازمند بررسی های پزشکی نمی باشد .اما در صورتی که دچار تورم چشم ناشی از پرکاری تیروئید یا بیماری به نام گریوز،آلرژی های شدید پوستی و غذایی ،عفونت های چشمی،نارسایی های کلیوی و سایر بیماری های زمینه ای و سیستمیک باشید می بایست هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید .این مشکلات می توانند سبب احتباس مایعات در بدن ،تورم یا ادم و خشکی چشم شده و تهدیدی جدی برای سلامتی عمومی بدن شما به شمار آیند.

نحوه درمان پف چشم صبحگاهی به چه صورت می باشد؟

بهترین راه درمان و از بین بردن این مشکل شناسایی و کشف علت بروز تورم و پف چشم می باشد .روش های مختلفی اعم از کلینیکی و خانگی برای درمان پف چشم صبحگاهی وجود دارد که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم:

مراقبت از پوست صورت و روش های جذاب شدن آن
مشاهده

پف صبحگاهی چشم

الف.درمان های دارویی

۱.مصرف برخی داروها در کاهش تیرگی ها و پف صبحگاهی چشم سودمند و کاربردی می باشد.بدین منظور داروهای آنتی هیستامین برای درمان آلرژی ها ،قطره های چشمی برای رفع عفونت و خشکی چشم ،قطره های بینی و سرم شست و شوی دهان و بینی ،آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های سینوسی و ….را با تجویز پزشک استفاده کنید .

۲.راه حل بعدی برای رفع این مشکل استفاده از پماد های پوستی است .یکی از رایج ترین کرم های مورد استفاده در این زمینه استفاده از پمادهای آنتی هموروئید است .بله تعجب نکنید این محصولات به دلیل داشتن ترکیبات تنگ کننده عروق خونی و مواد فعالی هم چون فنیل افرین یا هیدروکورتیزون می توانند در سفت کردن و رفع چروک نواحی دیگر پوست نیز کارایی داشته باشند .البته با توجه به این که اثر بخشی استفاده از این محصولات در پوست دور چشم به صورت قطعی به اثبات نرسیده است توصیه می کنیم در مورد مصرف این پمادها حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید .

ب-استفاده از محصولات مراقبت از پوست دور چشم

برای مراقبت از پوست دور چشمانتان از کرم های دور چشم استفاده کنید.کمپانی های تولید کننده لوازم آرایشی و مراقبت از پوست محصولاتی را برای دور چشم تولید کرده اند که منحصرا برای پوست حساس دور چشم استفاده می شوند و از طریق تغذیه عمقی و آبرسانی به پوست این ناحیه موجبات درمان پف صبحگاهی چشم و سیاهی دور چشم را فراهم می آورند.این محصولات عموما حاوی ترکیبات میوه ای ،گیاهی و روغن های گیاهی می باشند و در صدر این لیست نام خیار،توت فرنگی ،موم عسل، آلوئه ورا، آرگان ،روغن نارگیل و روغن بادام بیشتر به چشم می خورد .

پف صبحگاهی چشم

ج درمان های خانگی

برای استفاده از درمان های خانگی برای رفع پف صبحگاهی چشم به موارد زیر توجه نمایید:

۱.از دستگاه های بخور برای مرطوب نگهداشتن هوای اتاق خواب و تنظیم دمای اتاق خواب استفاده کنید.

۲.در صورت استفاده از لنزهای تماسی از قرار دادن آن ها به مدت طولانی بر روی چشم خودداری کنید .استفاده طولانی مدت از این لنزها سبب آسیب دیدن قرنیه چشم می شود بنابراین حتما در بازه های زمانی مشخص مانند عصرها لنزها را از چشمانتان خارج کنید و خارج کردن آن ها به زمان قبل از خواب موکول نکنید.

۳.از مصرف شیرینی جات و مواد خوراکی شیرین خودداری کنید .چرا که این مواد حاوی ترکیبات شیرین کننده مصنوعی و اسپارتام بوده و علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن سبب پیری زودرس پوست می شوند.شما می توانید به جای استفاده از این ترکیبات از توت،خرما و کشمش استفاده کنید .

۴.از محصولات استاندارد و با کیفیت برای آرایش چشم هایتان استفاده کنید تا بدین ترتیب خطر تحریک چشم ها و سوزش ناشی از آن را کاهش دهید .

راهنمای خرید محصولات پوستی
مشاهده

۵.خواب کافی داشته باشید و با بهبود کیفیت خوابتان از بروز پف صبحگاهی چشم جلوگیری کنید .

پف صبحگاهی چشم

۵.روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید تا با هیدراته نمودن پوستتان از خشکی پوست جلوگیری کنید .

۶.پیروی از یک برنامه غذایی سالم را در اولویت قرار دهید و بدین منظور مصرف مواد غذایی تازه ،میوه ها و سبزیجات برگ سبز،کربوهیدرات های سالم،ماهی های چرب،آجیل ها و دانه ها و سایر منابع غذایی حاوی امگا۳،پروتئین ،پتاسیم ،آهن و ویتامین ها را از یاد نبرید.

۷.از قرار دادن موبایل در اطراف تخت خودداری کنید و شب ها با تاریک شدن اتاق و هنگام رفتن به رختخواب از موبایل استفاده نکنید .اشعه ها و نور موبایل در دراز مدت علاوه بر تضعیف و خشکی چشم سبب پیری زودرس پوست دور چشم می شوند.

۸.از کمپرس سرد برای رفع پف صبحگاهی چشم و سیاهی دور چشمتان استفاده کنید .قرار دادن برش های خیار ،قاشق سرد،تی بگ های سرد ،اسلایس های موز یا توت فرنگی ،برش های سیب زمینی،توپک های پنبه ای آغشته به شیر سرد می تواند در کاهش پف صبحگاهی چشم و التهابات ایجاد شده در بافت دور چشم موثر باشد.

۹.مصرف نمک و مواد غذایی نمک دار را کاهش داده و بدین منظور مصرف کنسروها،فست فودها و سایر غذاهای نیمه آماده و فراوری شده را محدود نمایید .

۱۰.از مالیدن زیاد چشم ها خودداری کنید.

۱۱.در زمان پریود نوشیدن مایعات فراوان و استراحت را فراموش نکنید .

۱۲.از استعمال دخانیات اجتناب کنید.

پف صبحگاهی چشم

د- تکنیک های پزشکی و زیبایی

اگر علت تورم چشم های شما ژنتیکی است و پدر یا مادر شما نیز دچار چنین مشکلی می باشند برای رفع این مشکل و بهبود وضعیت پوست این ناحیه از جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی استفاده کنید .البته انجام این جراحی در افرادی که به علت پیری و افزایش سن نیز دچار این مشکل در ناحیه پلک می شوند نیز کارآمد و مفید می باشد. انجام بلفاروپلاستی، با برداشتن بافت چربی اضافه از پلک‌ های فوقانی و پائینی سبب سفت کردن پوست و عضلات و کاهش پف ، چین و چروک و افتادگی در دور چشم می شود .

علاوه بر این روش لایه برداری شیمیایی،تزریق بوتاکس،تزریق ژل ،تزریق چربی ،میکرونیدلینگ،میکرودرم ابریژن ،مزوتراپی،کربوکسی تراپی و .. از متداول ترین درمان های پف دورچشم به صورت تهاجمی می باشند . که برای تصمیم گیری صحیح در هنگام استفاده از این موارد می بایست با یک پزشک مشورت کنید .البته این روش ها گران قیمت بوده و علاوه بر پذیرش ریسک بیهوشی نیاز به مراقبت های پزشکی پس از انجام این روش ها وجود دارد .

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.