طرز درست کردن پد الکلی در خانه

الکل ها به ویژه اتانول، متانول و ایزوپروپیل الکل کاربردهای زیادی در محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. این دسته از مواد شیمیایی آلی، حلال های بسیار خوبی هستند و ضمن اختلاط با آب، می توانند ترکیبات چرب را نیز در خودشان حل کنند که این قابلیت سبب کاربرد گسترده آن ها در مواد آرایشی و بهداشتی شده است.

قابلیت دیگر این الکل ها به ویژه متانول که از نظر بهداشتی حائز اهمیت است، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن می باشد. در بیمارستان ها و آزمایشگاه های میکروبی از اتانول ۷۰ درصد برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده می شود زیرا این ترکیب بسیاری از باکتری و قارچ ها را می کشد و خیلی از ویروس ها را غیرفعال می کند.

خاصیت ضد عفونی کننده متانول و نیز خاصیت حل کنندگی خوب آن سبب شده است که از این ترکیب در فیس واش ها و پدهای الکلی که برای پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت به کار می روند، استفاده شود. اکثر فونداسیون های آرایشی و خیلی دیگر از مواد آرایشی، دارای ترکیباتی آبگریز هستند که برای پاک کردن آن ها به حلال های آلی مثل الکل ها نیاز است و چه ماده ای بهتر از اتانول که خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز دارد؟

طرز درست کردن پد الکلی در خانه

با این حال، اتانول گرانروی یا ویسکوزیته بسیار پایینی دارد و بنابراین کار کردن با آن به صورت فیس واش کمی دشوار است. همچنین، الکل ها برای پوست خیلی خوب نیستند و سبب خشکی آن می شوند و بنابراین باید از به کار بردن مقدار زیاد الکل روی پوست خودداری کنید. یک روش خیلی ساده برای استفاده از الکل برای پاک کردن صورت، استفاده از آن به صورت پدهای آغشته به الکل است.

معرفی 4 پیام رسان امن دنیا
مشاهده

پد الکلی نوعی وسیله آرایشی و بهداشتی است و به دستمال های دارای مقدار کمی الکل (اتانول یا ایزوپروپیل الکل) گفته می شود که برای پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت و برای تمیز کردن صورت، به ویژه در افرادی که مشکلات عفونی پوستی مثل آکنه دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز درست کردن پد الکلی در خانه

پد الکلی را می توانید از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی در بسته بندی های چند تایی تهیه کنید و هر عدد پد الکلی درون یک بسته بندی کوچک قرار دارد که مانع تبخیر الکل می شود زیرا اتانول و ایزوپروپیل الکل بسیار فرار هستند. در هنگام استفاده می توانید یک عدد از این بسته بندی ها را باز کرده و از پد یکبار مصرف درون آن استفاده کنید.

 

از دست ندهید: ساده ترین روش های درمان گل مژه در خانه

 

البته قیمت پدهای الکلی نیز مثل قیمت چیزهای دیگر به شدت در حال بالا رفتن است و از آن جا که پدهای الکلی به صورت روزانه استفاده می شوند، خرید مدام آن ها می تواند هزینه سنگینی روی دست شما بگذارد. نگران نباشید! خودتان نیز می توانید با صرف هزینه بسیار کمتر، پدهای الکلی بسیار خوبی در منزل تولید کنید. در این مقاله طرز ساخت پد الکلی در خانه را به شما آموزش می دهیم. شما می توانید از این پدهای الکلی، علاوه بر پاک کردن صورتتان، برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف مثل دستگیره درب ها استفاده کنید.

مواد لازم برای درست کردن پد الکلی در خانه

طرز درست کردن پد الکلی در خانه

برای ساخت پد الکلی در خانه به مواد زیر احتیاج دارید:

  • دو فنجان (حدود نیم لیتر) آب گرم
  • یک قاشق چای خوری (۱۵ میلی لیتر) مایع ظرفشویی
  • یک فنجان (حدود یک-چهارم لیتر) ایزوپروپیل الکل یا اتانول (با غلظت ۷۰٪ یا بیشتر)
  • ۱۰ قطره اسانس (اختیاری)

انتخاب جنس پد و ظرف آن

۱- اگر می خواهید پدهای الکلی یکبار مصرف بسازید، از یک دستمال حوله ای استفاده کنید. دستمال های حوله ای دولایه برش دار معمولی برای نوع یکبار مصرف ساخت پد الکلی در خانه بسیار مناسب می باشند زیرا می توانید هر زمان که بخواهید یک عدد را جدا کرده و استفاده کنید. اگر آرایش سنگینی می کنید از دستمال های سه لایه استفاده کنید. از دستمال های حوله ای یک لایه ای استفاده نکنید، زیرا وقتی مرطوب شوند، به راحتی پاره می شوند.

نیروی پنهان ادکلن‌ها
مشاهده

 

از دست ندهید: از بین بردن جرم دندان در خانه

 

۲- اگر می خواهید پدهای الکلی چندبار مصرف بسازید، از پارچه های کتانی استفاده کنید. اگر به مسائل زیست محیطی اهمیت می دهید و نمی خواهید با مصرف بیش از حد دستمال های کاغذی، جنگل های بارانی به خطر بیاندازید، می توانید با استفاده از پارچه های کتانی، پدهای الکلی چندبار مصرف تولید کنید که پس از هر بار استفاده می توانید آن ها را بشویید و دوباره به الکل آغشته نمایید.

اگر تکه های پارچه ای بزرگ از جنس کتان دارید، آن ها را به قطعاتی با مساحت ۲۰ سانتی متر مربع تقسیم کنید. نیازی نیست که پارچه ها حتما مربع باشند اما سعی کنید آن ها را هم اندازه در بیاورید.

۳- یک ظرف پلاستیکی مستطیلی شکل درب دار بزرگ بخرید. شما برای ساخت پد الکلی در خانه به یک ظرف پلاستیکی مستطیلی ۸/۳ لیتری احتیاج دارید تا رول کامل دستمال حوله ای در آن قرار دهید ولی نیازی نیست که حتما از این اندازه استفاده کنید. شما می توانید با یک چاقوی دندانه دار به راحتی رول دستمال حوله ای را برش دهید تا به اندازه ظرف شما در بیاید.

نیازی نیست که ظرف شما استوانه ای باشد. یک رول دستمال حوله ای به راحتی یک شکل مستطیلی به خودش می گیرد. اگر از پارچه های کتانی برای ساخت پد الکلی در خانه استفاده می کنید، از ظرفی حداقل با ظرفیت ۱ لیتر استفاده کنید. اگر یک ظرف خالی پد الکلی تجاری دارید می توانید از آن هم استفاده کنید.

عادات غذایی غلط
مشاهده

۴-اگر می خواهید پد الکلی چندبار مصرف پارچه ای بسازید، یا اینکه از ظروف پلاستیکی استفاده نمی کنید، از یک ظرف درب دار شیشه ای با درب غیرپیچی استفاده کنید. اگر برای ساخت پد الکلی در خانه از پارچه استفاده می کنید، یک بطری شیشه ای یک لیتری دارای درب غیر پیچی استفاده کنید. اگر می خواهید پد الکلی یکبار مصرف با دستمال حوله ای درست کنید، یک بطری ۲ لیتری بگیرید تا بتوانید حداقل نصف یک رول دستمال حوله ای را در آن جای دهید.

۵- از کیسه های پلاستیکی زیپ دار نیز می توانید برای ساخت پد الکلی در خانه استفاده کنید. کیسه های پلاستیکی زیپ دار نیز گزینه بسیار خوبی برای نگهداری پدهای الکلی هستند. شما می توانید این کیسه ها را در کیف یا جیب خود قرار داده و در صورت نیاز، پد الکلی را خارج نموده و استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر از این روش استفاده می کنید، دستمال ها را از هم دیگر جدا کرده و از حالت رول خارج کنید.

 

از دست ندهید: رفع زردی ناخن ها

 

ساخت محلول تمیز کننده چند منظوره

۱- محتویات را با هم دیگر مخلوط کنید. مرحله بعدی در ساخت پد الکلی در خانه، مخلوط کردن محتویاتی است که در ابتدای مقاله به آن ها اشاره کردیم. بهتر است از آب مقطر برای ساخت پد الکلی استفاده نمایید.

۲- در صورت تمایل، ۱۰ قطره اسانس برای ایجاد رایحه و خواص آنتی باکتریال بیشتر به محلول تمیز کننده اضافه کنید. شما می توانید از هر اسانسی که دوست دارید، مثل لیمو، پرتقال، درخت چای، نعنا و … استفاده کنید. همچنین می توانید چند اسانس مختلف استفاده کنید.

آغشته کردن پارچه یا دستمال حوله ای به محلول تمیز کننده

پارچه یا رول دستمال حوله ای را درون ظرف قرار دهید. محلول تمیز کننده را درون ظرف بریزید. پارچه یا دستمال حوله ای شروع به خیس خوردن می کنند. می توانید پارچه ها یا دستمال حوله ای ها را با دست فشار دهید تا سریع تر خیس بخورند. دقت داشته باشید که اگر از رول دستمال حوله ای استفاده می کنید، باید پیش از قرار دادن آن درون ظرف، مقوای آن را خارج کرده و فشارش دهید تا مستطیلی شکل شود. اگر مقوا را خارج نکنید، بعد از مدتی شروع به حل شدن درون محلول کرده و آن را خراب می کند. درب ظرف را محکم ببندید.

الف تا ی آرایش صورت و زیرساز آرایش
مشاهده

ذخیره سازی و استفاده از پدهای الکلی

پس از ساخت پد الکلی در خانه، باید آن ها را در جای مناسبی قرار دهید تا خراب نشوند. از محکم بودن و بسته بودن کامل درب ظرف اطمینان حاصل کنید زیرا الکل بسیار فرار است و سریعا تبخیر می شود. هر بار که می خواهید یک پد الکلی بردارید، سریعا درب را ببندید تا الکل تبخیر نشود. بهترین مکان برای نگهداری پدهای الکلی در خانه، درون یخچال است زیرا دمای پایین، تبخیر الکل را کاهش می دهد.

زمانی که می خواهید از پد الکلی رول دستمال حوله ای استفاده کنید، زیری ترین دستمال را خارج کنید. اما اگر دستمال حوله ای ها را جدا کرده اید و به صورت تکی روی هم قرار داده اید یا از پارچه برای ساخت پد الکلی در خانه استفاده کرده اید، دستمال بالایی را بردارید.

اکنون می توانید با این پدهای الکلی نه تنها صورت خود را از لوازم آرایشی پاک کنید، بلکه می توانید سطوح مختلف مثل بنچ های یک آزمایشگاه میکروبی را با آن ها ضدعفونی کنید. اگر هدف شما از ساخت پد الکلی در خانه، پاک کردن لوازم آرایشی از روی صورت یا ضدعفونی کردن صورت برای مبارزه با آکنه است، باید دستمال های حوله ای یا پارچه ای را در ابعاد بسیار کوچکتر مثل سه سانتی متر مربع برش دهید. البته دستمال های بزرگ نیز برای پاک کردن آرایش های سنگین و غلیظ بسیار کاربردی هستند.

این مطلب در بخش تحریریه سایت ایرانوس گردآوری شده و استفاده از آن برای اهداف غیر تجاری و با قید نام منبع بلامانع است.

filimo
خرید عطر و لوازم آرایشی بهداشتی
قیمت عالی
فروشگاه اینترنتی ایرانوس کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن و لوازم آرایشی بهداشتی در ایران است.